Högljud NAS? TS-453A

Permalänk

Högljud NAS? TS-453A

Hej,

Jag har köpt mig en QNAP TS-453A.
Mitt problem är att den låter så förbaskat högt.

CPU Temp 46*C
Systemtemperatur 37*C
Disk 1 & 2 43*C
Systemfläkt hastighet 717 RPM.

CPU ligger på 25-45% men hoppar upp till 80% då och då.

I nasen har jag två stycken 8 TB Ironwolf i RAID 1.

Är det någon som har samma problem med denna nasen?
Detta är min första nas så jag har inte koll på hur mycket de brukar låta.

Ljudet verkar inte komma från någon fläkt eller diskarna.

Här är en länk på hur det låter. Dåligt ljud från inspelning med telefon.
https://www.youtube.com/watch?v=1pArKox1XgQ

Jag lämnade in nasen till en i kassan på inet som gick bak på lagret och provlyssnade.
Enligt honom var det inget fel på nasen och alla nasar från qnap låter sådär.
Han sa att jag kunde lämna in den på felsökning men då mot en avgift på 500:-.
Vad tjänar det till om han ändå säger att de ska låta så högt?

Så till frågan - Är det något fel på nasen?

Jag får inte lämna tillbaka nasen då det gått mer än 14 dagar sedan jag beställde den.(Riktigt sjukt då jag varit i kontakt med komplett sedan dag 1 där jag köpte diskarna, och fått nya diskar levererade för att testa om det blev någon skillnad då jag trodde det var diskarna som lät.)

//Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falkenlol:

Hej,

Jag har köpt mig en QNAP TS-453A.
Mitt problem är att den låter så förbaskat högt.

CPU Temp 46*C
Systemtemperatur 37*C
Disk 1 & 2 43*C
Systemfläkt hastighet 717 RPM.

CPU ligger på 25-45% men hoppar upp till 80% då och då.

I nasen har jag två stycken 8 TB Ironwolf i RAID 1.

Är det någon som har samma problem med denna nasen?
Detta är min första nas så jag har inte koll på hur mycket de brukar låta.

Ljudet verkar inte komma från någon fläkt eller diskarna.

Här är en länk på hur det låter. Dåligt ljud från inspelning med telefon.
https://www.youtube.com/watch?v=1pArKox1XgQ

Jag lämnade in nasen till en i kassan på inet som gick bak på lagret och provlyssnade.
Enligt honom var det inget fel på nasen och alla nasar från qnap låter sådär.
Han sa att jag kunde lämna in den på felsökning men då mot en avgift på 500:-.
Vad tjänar det till om han ändå säger att de ska låta så högt?

Så till frågan - Är det något fel på nasen?

Jag får inte lämna tillbaka nasen då det gått mer än 14 dagar sedan jag beställde den.(Riktigt sjukt då jag varit i kontakt med komplett sedan dag 1 där jag köpte diskarna, och fått nya diskar levererade för att testa om det blev någon skillnad då jag trodde det var diskarna som lät.)

//Martin

Hör inget på din video. Låter det som i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=mPuaalnhIkY ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Hör inget på din video. Låter det som i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=mPuaalnhIkY ?

Nej, på den filmen låter det som det är något med fläkten.
Här är en till video på hur det låter. Det surrande ljudet i bakgrunden är inga problem, det låter inte så högt utanför filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=OrgA1ooGxac

Av någon anledning låter det knappt något på filmen.
Inspelningen är gjord ca 20 cm från nasen.
Jag sitter tre meter från nasen men hör ljudet dubbelt så högt från nasen än från filmen med max volym på datorn...

Permalänk

Menar du det som låter som skrivning och läsning från diskarna? Alltså ljudet som är lite sporadiskt, inte låter hela tiden.

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Menar du det som låter som skrivning och läsning från diskarna? Alltså ljudet som är lite sporadiskt, inte låter hela tiden.

Ja, det sporadiska ljudet.
Vad är det som låter egentligen? Jag blir tokig...
Jag kopplade en hårddisk till en vanlig PC och installerade Windows. Inte ett ljud lät från disken.

När jag läste på om både nasen och diskarna läste jag att båda två skulle vara väldigt tysta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur fästena för hårddiskarna är på en qnap, men om det är plast clips kanske du kan testa att skruva fast dem?
Jag har en sjukt billig zyxel 4bay nas, där följde det med skenor i hårdplast samt clips i hårdplats, satan i gatan var det lät från nasen, fick ställa vikter på den för att få bort lite vibrationer och hdd oljud. sen tog jag bort clipsen och skruvade istället fast skenorna i hårddiskarna, nu är den ljudlös

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Skrivet av Falkenlol:

Ja, det sporadiska ljudet.
Vad är det som låter egentligen? Jag blir tokig...
Jag kopplade en hårddisk till en vanlig PC och installerade Windows. Inte ett ljud lät från disken.

När jag läste på om både nasen och diskarna läste jag att båda två skulle vara väldigt tysta.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är diskarna som låter så. I ett chassi med bra dämpning för hårddiskar slipper man detta, hur sitter hårddiskarna fast i din NAS?

Permalänk
Skrivet av issue:

Nu vet jag inte hur fästena för hårddiskarna är på en qnap, men om det är plast clips kanske du kan testa att skruva fast dem?
Jag har en sjukt billig zyxel 4bay nas, där följde det med skenor i hårdplast samt clips i hårdplats, satan i gatan var det lät från nasen, fick ställa vikter på den för att få bort lite vibrationer och hdd oljud. sen tog jag bort clipsen och skruvade istället fast skenorna i hårddiskarna, nu är den ljudlös

Skrivet av I_KILL_HORSES:

Det är diskarna som låter så. I ett chassi med bra dämpning för hårddiskar slipper man detta, hur sitter hårddiskarna fast i din NAS?

Här ser ni hur diskarna sitter. Det är en metallskiva av något slag som man skruvar fast disken på.
https://youtu.be/M3Khl44EFHk?t=4m45s

Permalänk
Medlem

Vill påstå att det är dina Ironwolf som låter. Du kommer troligen inte kunna dämpa bort det där ljudet på något sätt.

I höstas köpte jag själv en Ironwolf 10 TB men den har jag slutat att använda pga dess höga ljudnivå. Den skapade regelbundet ett hackande ljud. Satt monterad i ett ljuddämpat chassi och stundtals trodde jag att det var någon granne som hackade is utomhus - så högt var dessa ljud. Oacceptebelt på en ny serie hårddiskar från Seagate, om ni frågar mig. Idag använder jag i stället tre stycken gamla Barracuda och dessa tre låter betydligt mindre än en styck Ironwolf.

Om jag vore du skulle jag göra allt som krävs för att häva köpet.

Permalänk
Skrivet av Rolle2000:

Vill påstå att det är dina Ironwolf som låter. Du kommer troligen inte kunna dämpa bort det där ljudet på något sätt.

I höstas köpte jag själv en Ironwolf 10 TB men den har jag slutat att använda pga dess höga ljudnivå. Den skapade regelbundet ett hackande ljud. Satt monterad i ett ljuddämpat chassi och stundtals trodde jag att det var någon granne som hackade is utomhus - så högt var dessa ljud. Oacceptebelt på en ny serie hårddiskar från Seagate, om ni frågar mig. Idag använder jag i stället tre stycken gamla Barracuda och dessa tre låter betydligt mindre än en styck Ironwolf.

Om jag vore du skulle jag göra allt som krävs för att häva köpet.

Det är ju jättekonstigt.
Jag har satt in en utav diskarna i min dator och installerat windows, inte ett ljud från disken.
Jag har också kopplat den via usb in i nasen och även då är den helt ljudlös.

Permalänk
Medlem

Det ser inte ut som HDD-slädarna har något vibrationsdämpande material:
https://www.techpowerup.com/reviews/QNAP/TS-453A/4.html
Det finns vibrationsdämpande gummipackningar som du skulle kunna testa att köpa. Gäller bara att de passar i ditt NAS, så antar att du får pröva dig fram.

Har en TAS-268 med en 4 TB och en 8 TB Seagate och den väsnas en hel del när det pågår någon diskaktivitet. Den har bara ett tunt plastskal och hårddiskarna sitter med plastpluggar, så det blir nästan resonans där inne. Dock så lugnar den ner sig lite efter första dagarna, när indexering o.s.v. är klart. Så det kan räcka att bara vänta.

Du kan också gå in och stänga av onödiga tjänster du inte använder, och ändra schedules på t.ex. cloud drive sync, backupjobb, skapande av thumbnails o.s.v. Kör dem nattetid om du t.ex. har enheten i vardagsrummet, dagtid om du har den nära sovrummet... Då slutar diskarna snurra och den blir nästan ljudlös övriga tider.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Skivan den står på agerar förstärkning tycker jag det låter som.
Försök hitta något och lägg mellan, typ 2cm mjuk skumskiva och sedan en platta ovanpå.
Dock så kommer ju läs/skriv alltid låta och man åker på att ställa den i en skrubb eller något.
Fullt normalt.

Min Synology har strumpor under sig för att förhindra att skivan under agerar högtalare

Permalänk
Medlem

Jag kör dom här högtalar fötterna till min server, då blev den iallafall mer eller mindre ljudlös. Innan hörde jag några hdds som jobbade som förstärktes genom bordet den stog på.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Det ser inte ut som HDD-slädarna har något vibrationsdämpande material:
https://www.techpowerup.com/reviews/QNAP/TS-453A/4.html
Det finns vibrationsdämpande gummipackningar som du skulle kunna testa att köpa. Gäller bara att de passar i ditt NAS, så antar att du får pröva dig fram.

Har en TAS-268 med en 4 TB och en 8 TB Seagate och den väsnas en hel del när det pågår någon diskaktivitet. Den har bara ett tunt plastskal och hårddiskarna sitter med plastpluggar, så det blir nästan resonans där inne. Dock så lugnar den ner sig lite efter första dagarna, när indexering o.s.v. är klart. Så det kan räcka att bara vänta.

Du kan också gå in och stänga av onödiga tjänster du inte använder, och ändra schedules på t.ex. cloud drive sync, backupjobb, skapande av thumbnails o.s.v. Kör dem nattetid om du t.ex. har enheten i vardagsrummet, dagtid om du har den nära sovrummet... Då slutar diskarna snurra och den blir nästan ljudlös övriga tider.

Skrivet av Spiffman:

Skivan den står på agerar förstärkning tycker jag det låter som.
Försök hitta något och lägg mellan, typ 2cm mjuk skumskiva och sedan en platta ovanpå.
Dock så kommer ju läs/skriv alltid låta och man åker på att ställa den i en skrubb eller något.
Fullt normalt.

Min Synology har strumpor under sig för att förhindra att skivan under agerar högtalare

Skrivet av Citrona:

Jag kör dom här högtalar fötterna till min server, då blev den iallafall mer eller mindre ljudlös. Innan hörde jag några hdds som jobbade som förstärktes genom bordet den stog på.

Jag ska se om jag hittar något dämpande för diskarna, jag läste att skosnören runt verkar fungera bra
Jag ska också testa att lägga något under så den inte står direkt på bänkskivan. Funkar det bra köper jag mig nog sådanna kuddar.
Jag bor just nu i en etta som dessutom är en hyresrätt. Jag har alltså inte direkt något val i dagsläget än att ha den i vardagsrummet/sovrummet.
Jag har köpt en bostadsrätt som är klar 2018, där har jag redan planerat in att ställa den i klädkammaren

Permalänk

För er som undrar hur det gick med ljuddämpningen.

Jag la skosnören i mellan vaggan och hårddisken men fick endast till det på den ena disken då det är väldigt ont om utrymme i nasen.
Jag köpte fötterna som Citrona länkade och satte under nasen samt att jag ställde tv-boxen som tyngd ovanpå nasen.

Diskarna blev tystare men jag är ändå inte helt nöjd.

Jag ställde tillbaka nasen på originalfötterna och köpte en sådanhär satakabel
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Diskarna står nu utanför nasen på fötterna som Citrona länkade.

Allt knastrande ljud från diskarna är borta, det enda som låter nu är ett surrande ljud från diskarna vilket löser sig om jag stänger dörren till tv-bänken.