Permalänk
Medlem

4G-router

Tjena,

Har nyss flyttat och håller därför på och fixar bredband till min lägenhet.
Är påväg att köpa en router för att använda med mobilt bredband hos 3.

Har ej möjlighet till fiber, däremot ADSL med 30 upp tror jag.
Däremot så när jag gör bredbandskoll på min telefon där jag har 3 så kommer jag upp i mellan 90-120 varje gång, så har snuskigt bra täckning här. Det logiska är väl då ändå att köra mobilt bredband?

Kommer köra Viaplay/Netflix via bredbandet på min Smart-TV samt spela en del FIFA på TVn och CS på min dator. Sen självklart kolla en del film/serier osv.

Det jag undrar är vilken router ni skulle rekommendera för att optimera hastigheten?
Är inte beredd att betala flera tusenlappar, helst under 1000kr.

Den jag funderar på just nu är Huawei E5186 då jag kan den rätt bra redan som det är.
Men funderar på om det finns någon annan som är bättre för ett rimligare pris.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@vinzy:

Har du tänkt något kring datamängd om du skaffar ett 4G-abonnemang? Det låter som att du ska streama en hel del och det är risk för att du förbrukar mer än 100-200 GB/mån vilket de "största" abonnemangen brukar ligga på.

Jag hade i 10/10 fall valt en fast anslutning med lägre hastighet än att sitta på en 4G-uppkoppling och behöva tänka på hur mycket jag använder min anslutning. Med Telia 30 får du upp till 30/6 Mbit/s (VDSL2) eller om du bor mer än 1500 m från telestationen får du upp till 24/2,5 Mbit/s vilket räcker alldeles utmärkt för att streama i 1080p, 4k kan nog bli lite gränsfall med Netflix.

Dessutom lär du få betydligt lägre svarstid via VDSL2/ADSL än 4G vilket är en klar fördel när man spelar.

Permalänk
Medlem

Har 30 Mbit VDSL från Telia.
Får 30/10 Mbit.
Ping 20 ms från en padda med wifi.
Inga problem med Netflix 4k rullar på bra.

Så om du bor nära telestationen skulle jag absolut ta VDSL.

Kör 4G på landet och det är svårt att få det stabilt.
Ibland byter den mast och då tappas det mesta av bandbredden.
Måste också startas om lite då och då.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W