Permalänk

Hur ser ni på film?

Hej,

Har provat många olika lösningar men har inte lyckats hitta något som verkligen passar och är smidigt nog, så vill gärna veta hur ni andra har det hemma och motivation till varför

Mitt nuläge:
3 rum och kök. En tv i sovrummet med tillhörande Apple TV. Kontor med en tv+appletv samt stationära datorn. Samt vardagsrummet med tv och apple tv. Har även en bärbar dator som jag kånkar runt på när jag ska se på film från den till vardagsrummet/sovrummet. Det är väl just detta moment som jag tycker är drygast och inte ger optimalt resultat. Apple Tvn är det jag gillar bäst i nuläget då det blir så bra kvalité med Netflix, som även tjejen klarar att dra igång. Dock är ju inte utbudet det bästa där.

Går i tankarna gällande HTPC samt plex eller dylikt. Men har inte riktigt bestämt mig. Det jag är ute efter är att på så smidigt sätt kunna se på filmer jag har på kontorsdatorn i alla rum samt Netflix. Eller någon nas kanske.

Hur ser era lösningar ut? Och motiveringen till varför? Ett drömscenario vore intressant också, tänker om pengafrågan inte hade spelat något roll.

Mvh

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Inaktiv

Jag har insett att pengar inte alltid löser problemen med film

Men enklast skulle jag installera Plex Server på den datorn du har filmer på. Sedan installera Plex appen på dina Apple TV (Om det är senaste generationen) - annars kan det gå att tvinga in den beroende på vilken gen du har.

Fördelen med Plex på senaste Apple-TV är att GUI ser precis ut som Apples egna appar, antar att även Nexflix följer dessa. Det gör det enkelt för Er att använda. Du kan även lätt ta pause på en device och fortsätta titta på en annan. Plex har även appar för mobilen, paddan samt du kan titta i en webbläsare.

Jag har Plex på min Nas och en AppleTV (gen 4) - båda står i en garderob tillsammans med Tivo och massa annat junk. Till vardagsrummet går det HDMI över fiber till min förstärkare och min tv + projektor.

Plex används ganska flitigt. Enda nackdelen so far är support för konserter, det stödet fungera inge vidare.

Permalänk
Rekordmedlem

Strömmar aldrig någonting utan delar ut filerna på normalt sätt i nätverket och och hatar de flesta "mediacenters" då de gör att man mister kontrollen över filerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag använder Google Chromecast för min tv, jag har ganska smipla behov, utbudet med denna lösning är ganska stort då allt du kan se i din telefon kan även ses via din tv. Du kan även använda diverse extensions för att se på egna filmer från din hdd/cd/dvd etc.
Men kort och gott, Android telefon + chromecast = film på tv inom sekunder utan att behöva mer än förutsättningarna att din tv är påslagen och du har din telefon nära till hands.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

Jag använder plex flitigt, och största anledningen till att jag gör det är för att jag har tillgång till min media var jag än är. Spelar ingen roll om jag sitter hemma, vid tvn, på jobbet, på tåget till/hem från jobbet eller i en park. Så länge jag har en internet connection så har jag tillgång till det.

Jag har en NAS med 16TB utrymme idag som jag vill utöka till 24TB. Den hanterar all min media och står på dag ut och dag in. Drar inte mycket el alls eftersom hårddiskarna går och lägger sig när jag inte behöver dom. Sen har jag en dedikerad mITX dator som transcodar klippen så fort jag inte är på det lokala nätverket eller om jag streamar för bra kvalitet för enheten att hantera.

Min tv använder chromecast v2 och har en oneplus two mobil. Datorerna är allt från bärbara till stationära. Allt trådlöst

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Hej,

Har provat många olika lösningar men har inte lyckats hitta något som verkligen passar och är smidigt nog, så vill gärna veta hur ni andra har det hemma och motivation till varför

Mitt nuläge:
3 rum och kök. En tv i sovrummet med tillhörande Apple TV. Kontor med en tv+appletv samt stationära datorn. Samt vardagsrummet med tv och apple tv. Har även en bärbar dator som jag kånkar runt på när jag ska se på film från den till vardagsrummet/sovrummet. Det är väl just detta moment som jag tycker är drygast och inte ger optimalt resultat. Apple Tvn är det jag gillar bäst i nuläget då det blir så bra kvalité med Netflix, som även tjejen klarar att dra igång. Dock är ju inte utbudet det bästa där.

Går i tankarna gällande HTPC samt plex eller dylikt. Men har inte riktigt bestämt mig. Det jag är ute efter är att på så smidigt sätt kunna se på filmer jag har på kontorsdatorn i alla rum samt Netflix. Eller någon nas kanske.

Hur ser era lösningar ut? Och motiveringen till varför? Ett drömscenario vore intressant också, tänker om pengafrågan inte hade spelat något roll.

Mvh

Själv kör jag Apple TV 4 med MrMC (Kodi/XBMC) installerat som spelar upp material från en Synology NAS. Fungerar klockrent och aldrig några problem. Sedan har man ju dessutom tillgång till HBO, Netflix, Viaplay, SVT Play, YouTube m.m. i samma gränssnitt.

Tycker det är bättre att ha riktiga mediaspelare kopplad till varje TV som kan hantera alla filformat så att man slipper strula med Plex och transcoding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Jag använder Google Chromecast för min tv, jag har ganska smipla behov, utbudet med denna lösning är ganska stort då allt du kan se i din telefon kan även ses via din tv. Du kan även använda diverse extensions för att se på egna filmer från din hdd/cd/dvd etc.
Men kort och gott, Android telefon + chromecast = film på tv inom sekunder utan att behöva mer än förutsättningarna att din tv är påslagen och du har din telefon nära till hands.

Exakt så för mig med. Jag kan inte komma på någon anledning att göra det mer komplicerat än så.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Lego Master

Har en vanlig Windows (10)-dator kopplad till TVn i vardagsrummet, det är Netflix-appen och Plex som snurrar mest där.
Har även Netflix installerat på en Nintendo Wii stående i ett annat rum, men den används sparsamt.
Bio med projektor i källaren, där konsumeras det mesta. Antingen via PS4an (fan vad högljudd den är!) eller just nu min gamla ASUS-laptop som HTPC. Till det har jag ett lastgammalt Logitech Z-5500 för ljud. Jag vill gärna byta ut det mot nåt bättre, men med två småbarn ligger prio på andra ställen.

Plex-servern snurrar på min stationära dator på loftet, så även om den lever om en del, så stör det inte resten av huset.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Jag använder Google Chromecast för min tv, jag har ganska smipla behov, utbudet med denna lösning är ganska stort då allt du kan se i din telefon kan även ses via din tv. Du kan även använda diverse extensions för att se på egna filmer från din hdd/cd/dvd etc.
Men kort och gott, Android telefon + chromecast = film på tv inom sekunder utan att behöva mer än förutsättningarna att din tv är påslagen och du har din telefon nära till hands.

Samma här.
Är det någon stream (eller liknande) jag vill se ifrån min dator så slänger jag upp denna på min chromecast via datorn.

Permalänk
Medlem

En NAS och sedan raspberry pi med Kodi kopplad till TVn som styrs via telefonen eller TVns fjärr

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag har en HP Proliant N54L som agerar NAS (FreeNAS med Plex server) och sedan kör jag med en Raspberry Pi (2) som kör Plex-klienten (RasPlex) i tv:n med fördelen att jag kan använda tv:s fjärrkontroll för att navigera i Plex (via HDMI-CEC). Dessutom kan jag se se på filmer via telefon, padda, datorer osv.

Permalänk
Medlem

Streamar (Netflix eller KODI) till SteamLinken från datorn och ljudet i bluetoth-lurar

Permalänk
Medlem

NAS -> NUC som kör Kodi, mobil eller trådlöst tangentbord som remote.
I sovrummet så har jag en RBPI med Kodi för samma ändamål.

Drömscenariot är väl att det inte ska bli ett projekt att ens kunna slå igång filmen.

Permalänk
Medlem

NAS i garderoben + Intel NUC i biorummet. Kör vanlig SMB utdelning och spelar upp filmerna via MPC-HC. Har inte ens orkat lägga in ett front-end. Körde ett tag med Kodi och visst var det snyggt och så men känns samtidigt onödigt. Har också många blu-ray filmer som inte är lagrade på NASen och de spelas upp via PS4 eller extern blu-ray läsare som jag också har till NUCen.

I de extremt få fall film ska ses i vardagsrummet så startar jag en PLEX-server på min desktop och Airplayar till ATV Gen3 via Plex-appen på Ipad.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Har en media server med ubuntu server på som jag slängde ihop med gamla dator delar som "blev över" som står i garderoben som jag kör plex på. Fungerar hur bra som helst att streama till alla andra enheter jag kan tänka mig både i hemmet och utifrån. En sak till som gör plex helt perfekt är det blir mycket lättare att organisera och hitta filmer likt netflix.

Var lite mek att få allt att funka i början men berodde mest på att jag är ovan Linux användare, nu när jag har hajat hur det mesta funkar tycker jag det bara är kul att pilla i Linux och testa andra projekt.

Plex är absolut det jag skulle rekommendera om du har möjlighet att skaffa delar och ha den igång hela tiden. Nas med stöd för plex tror jag inte på då de oftast inte har så mycket cpu kraft och plex kan ibland vara väldigt cpu krävande vid transkodning.

//Spixel

Permalänk
Medlem

Kör allt på en AMD AM1 platform direkt till projektorn.

Den håller koll på alla filer och delar ut det så jag kan komma åt det från alla andra datorer inom nätverket men har också tillgång till det via ZeroTier One (Typ hamachi fast fungerar faktiskt bra).
Har det igång för jag delar ut det till en polare och för mig själv när jag åker hem under helger från plugget.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk

Uppskattar verkligen alla tips och inblickar i era lösningar! Känns som att plex är något som används av många. Kanske skulle kolla upp möjligheterna att lägga till plex i Apple tv gen 2/3.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Det är det bästa sedan färdigskivat bröd.

Permalänk

Jag har en Synology DS415+ jag kör Plex på. Jag kollar vanligtvis på film via dess webbgränssnitt, eller via Plex app på min ATV4, eller via Plex-appen på min iPhone/iPad. Det funkar i stort sett smärtfritt (även om Plex inte är helt buggfritt på Synology, men det funkar godkänt).
När jag sitter på bussen eller dylikt brukar jag även då kolla i telefonen via 3G/4G och det funkar bra (jag transkodar ner till typ 2-3mbps i 720p, det ökar belastningen på NASen men jag har aldrig haft några prestandaproblem där, allt mitt källmaterial är max 1080p).
En liten grej att tänka på är att se till att ha eventuella undertexter i .srt/dylika format och undvika bitmappade undertexter (direkta rips från DVD/BD t.ex.), det blir bara stökigt och gör att Plex behöver transkoda rubbet (=högre belastning).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Kör typ bara Chromecast (gen2) med Videostream just nu. Det funkar och man kan styra genom appen i mobilen.

Hade dock en extern disk kopplad i routern förut (den är lite död just nu). Det var smutt.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

NAS+plexserver sedan spela upp filmer/serier med chromecast, Apple TV, plex media center på pc eller plex app i telefonen. Funkar riktigt bra.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Jag har insett att pengar inte alltid löser problemen med film

Men enklast skulle jag installera Plex Server på den datorn du har filmer på. Sedan installera Plex appen på dina Apple TV (Om det är senaste generationen) - annars kan det gå att tvinga in den beroende på vilken gen du har.

Fördelen med Plex på senaste Apple-TV är att GUI ser precis ut som Apples egna appar, antar att även Nexflix följer dessa. Det gör det enkelt för Er att använda. Du kan även lätt ta pause på en device och fortsätta titta på en annan. Plex har även appar för mobilen, paddan samt du kan titta i en webbläsare.

Jag har Plex på min Nas och en AppleTV (gen 4) - båda står i en garderob tillsammans med Tivo och massa annat junk. Till vardagsrummet går det HDMI över fiber till min förstärkare och min tv + projektor.

Plex används ganska flitigt. Enda nackdelen so far är support för konserter, det stödet fungera inge vidare.

Får man fråga vad du kör för NAS?
Jag är lite intresserad av samma setup, men förstår att det inte är särskilt många NASar som har kraft nog att transcoda Plex i bra upplösning och bitrate. Får man slanta upp kring 10K för att få en vettig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blomman90:

Får man fråga vad du kör för NAS?
Jag är lite intresserad av samma setup, men förstår att det inte är särskilt många NASar som har kraft nog att transcoda Plex i bra upplösning och bitrate. Får man slanta upp kring 10K för att få en vettig?

Jag betalade 16k för min NAS men den är inte direkt något fartmonster, ARMv7 - 8GB ram.

Dock anser jag att man inte ska transkoda alls, enda tillfällena det krävs är när jag tittar på plex via browsern eller telefonen, vilket är väldigt sällan. 1080p säg 25Mbit/s ner till 720p 2Mbit/s kommer den nog inte klara.

Det har ju kommit så otroligt många nya NASar numera som har intel CPU och där är det ju inga som helst problem.

Jag kör också Plex i en virtuell maskin och det fungerar också väldigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Jag betalade 16k för min NAS men den är inte direkt något fartmonster, ARMv7 - 8GB ram.

Dock anser jag att man inte ska transkoda alls, enda tillfällena det krävs är när jag tittar på plex via browsern eller telefonen, vilket är väldigt sällan. 1080p säg 25Mbit/s ner till 720p 2Mbit/s kommer den nog inte klara.

Det har ju kommit så otroligt många nya NASar numera som har intel CPU och där är det ju inga som helst problem.

Jag kör också Plex i en virtuell maskin och det fungerar också väldigt bra

Mest nyfiken. Varför köpa en NAS för 16 k när man kan köpa en helt ny datorn med flera hårddiskar och förmodligen bättre processor för en billigare peng?.

Är det något jag missar eller vill du ha en NAS mest för att den tar mindre plats och kanske är snyggare?

Eller är det mest för att det är enkelt? Mer eller mindre plug and play.

Permalänk
Medlem

HTPC som delar filer till allt annat i huset. Två speglade 2tb diskar för säkerhets skull. Sparar även alla jobb på den.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Strömmar aldrig någonting utan delar ut filerna på normalt sätt i nätverket och och hatar de flesta "mediacenters" då de gör att man mister kontrollen över filerna.

Håller med, men många vill ha något som är "lättare att leva med". För mig betyder enkelt oftast krångligt i längden. Som sagt. Full kontroll eller inget.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Kör kodi som streamar mina olika shares via ftp/sftp/smb eller lokalt filsystem.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Gammal dator till tv i vardagsrummet. Glor netflix och dreamfilm när tjejen vill se film. Kollar aldrig på film ensam.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Hur ser ni på film?

Med ögonen.

Permalänk
Medlem

Som jag kör:
mindre kraftfull dator som agerar som server / ftp, inte ansluten till någon skärm kör med windows inbyggda fjärråtkomst för att styra, windows 10. ( http://www.asrock.com/mb/Intel/N3700-ITX/ ) i valfritt chassi med hårddiskar (just nu 2st 3TB) 8GB ram.

Vid TVn kör jag en dator med AMD 6800K (inbyggt grafikkort) som klarar 1080P samt youtube etc utan problem

Nackdelen med en NAS är för min del att du har mindre kontroll, i windows kan du göra massvis med saker om du vill tex sätta upp någon form av teamspeak/ventrilo / hemsida etc, visst det går med NAS men är enklare i windows miljö.

Fördelen med en riktig dator vid TVn är att du inte behöver grejja så mycket för att få det att fungera bra.

Kör med kodi över nätverket (trådat)

Sen är det ju lite vad man har för krav också
En intel Nuc av kraftfullare modell vid tvn hade varit nice som fan, men lite väl dyrt