Anti-Aliasing/kantutjämning fungerar inte. Nytt Grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaTrO1338:

Jag tror inte synhandikappade människor ser bättre när anti-aliasingen ej fungerar.

Jag tror inte att du vet exakt vad som är antialias och inte, eftersom att du beskriver det som "suddigt, pixligt och kantigt" samtidigt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Här är en tydlig bild på när man ser "ränder" på skrivbordet. https://ufile.io/42906

Permalänk

Här är en till bild på en hemsida. Hallon.se
På denna bild så är det en bild med effekter, rörelse.
Denna bild som man ser på banan är både pixlig och kantig.
Fonten som man också ser är väldigt kantig. Inte mjuk alls.

https://ufile.io/7b7bc1

Permalänk
Inaktiv

Det är inga fel öht med bilderna du länkat. Ser bra ut.
Du kanske kört "fel" upplösning på en LCD i 10 år innan så nu när du kommit rätt tycker du att det ser konstigt ut?

Permalänk
Skrivet av anon176726:

Det är inga fel öht med bilderna du länkat. Ser bra ut.
Du kanske kört "fel" upplösning på en LCD i 10 år innan så nu när du kommit rätt tycker du att det ser konstigt ut?

En tråd skapas endast för att få seriösa svar och råd. Inget oseriöst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LaTrO1338:

En tråd skapas endast för att få seriösa svar och råd. Inget oseriöst.

Det är ett seriöst svar.

Permalänk
Medlem

Om du har nåt fel så fångades de inte på screengrab i alla fall. Kan du ta ett kort på skärmen med en kamera där felet syns?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Om du har nåt fel så fångades de inte på screengrab i alla fall. Kan du ta ett kort på skärmen med en kamera där felet syns?

Detta är exakt vad jag har läst om på forum om de få som har detta problem.
De andra ser inte problemet på bild vid screenshot. Eller så kan de vara för okunniga för att inte se.
Men skulle vi inte kunna göra som så du tar bild med kamera och jag får se hur det ser ut för er?

Permalänk
Medlem

Nu blir jag lite matt på cirkusen här. Såhär funkar det.

Din grafikenhet ritar upp en bild i form av individuella pixlar som skickas upp till din skärm, så visas de där. Upplösningen på bilden grafikkortet ritar måste matcha den skärmen visar, annars passar inte varje ritad pixel varje pixel på skärmen och då får man knasiga resultat för ögat som kan uppfattas oskarpa, utsmetade eller bara allmänt fel.

Tar man en screenshot då så kopierar mjukvaran signalen som kommer upp till skärmen, alltså före distoritionen har hänt eftersom att den är hur det uppfattas från våra ögon som tittar på det analoga resultatet av en digital signal. Om din skärm visar något som din screenshot inte gör så är det ett kvitto på att felet sitter i att de två inte har inställningar som kommer överens.

Sitt inte och gappa om att folk är för okunniga för att se problemet när du varken lägger upp vettiga bilder/beskrivningar eller gör det folk ber om för att hjälpa dig lösa skiten. Ta upp din mobiltelefon och fota text på skärmen på så nära avstånd din telefon kan fokusera (slå på macroläget om du har ett, det med blomman) och använd ingen blixt.

Skickar grafikkortet samma problem till olika skärmar är det grafikkortet som ska upp på slaktbordet, tar skärmen emot samma fel från alla inputs så är det skärmen. Är det bara det grafikkortet med den skärmen så har du fuckat upp något, och då försöker vi fixa det.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaTrO1338:

Detta är exakt vad jag har läst om på forum om de få som har detta problem.
De andra ser inte problemet på bild vid screenshot. Eller så kan de vara för okunniga för att inte se.
Men skulle vi inte kunna göra som så du tar bild med kamera och jag får se hur det ser ut för er?

Det ser helt normalt ut. Jag vet inte vad ett kort på det skulle hjälpa. Det vi behöver är ett kort på din skärm så vi kan avgöra vad det är som är fel.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

LaTrO1338: Jag tror du fått något om bakfoten, vilket gör att du tror att folk ger oseriösa svar/konstiga svar. Alla som svarat här har skrivit fakta, och ingenting konstigt. Du borde läsa hur grafikrendering fungerar, så tror jag du kommer få enklare att förstå vad som kan vara fel.

På bilderna kan vi se 2 saker:
1. Bilderna är korrekt renderade utan fel. Felet som uppstått på din sida är EFTER det att grafikkortet renderat bilden ("skapat pixlarna").
2. _OM_ du ser samma fel på bilderna på en annan dator som inte har något fel så ligger felet hos dig, dvs du kanske har något synfel eller inbillar dig. Det är _INGET_ fel på bilderna.

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Nu blir jag lite matt på cirkusen här. Såhär funkar det.

Din grafikenhet ritar upp en bild i form av individuella pixlar som skickas upp till din skärm, så visas de där. Upplösningen på bilden grafikkortet ritar måste matcha den skärmen visar, annars passar inte varje ritad pixel varje pixel på skärmen och då får man knasiga resultat för ögat som kan uppfattas oskarpa, utsmetade eller bara allmänt fel.

Tar man en screenshot då så kopierar mjukvaran signalen som kommer upp till skärmen, alltså före distoritionen har hänt eftersom att den är hur det uppfattas från våra ögon som tittar på det analoga resultatet av en digital signal. Om din skärm visar något som din screenshot inte gör så är det ett kvitto på att felet sitter i att de två inte har inställningar som kommer överens.

Sitt inte och gappa om att folk är för okunniga för att se problemet när du varken lägger upp vettiga bilder/beskrivningar eller gör det folk ber om för att hjälpa dig lösa skiten. Ta upp din mobiltelefon och fota text på skärmen på så nära avstånd din telefon kan fokusera (slå på macroläget om du har ett, det med blomman) och använd ingen blixt.

Skickar grafikkortet samma problem till olika skärmar är det grafikkortet som ska upp på slaktbordet, tar skärmen emot samma fel från alla inputs så är det skärmen. Är det bara det grafikkortet med den skärmen så har du fuckat upp något, och då försöker vi fixa det.

Bra förklarat. Det är lite det jag har tänkt också att det är nåt som inte stämmer mellan grafik och skärm på något vänster. Jag har då vid ett tillfälle provat andra kablar och andra skärmar utan någon skillnad.
Jag sitter inte och "gappar" om att folk är okunniga. Jag uppskattar all hjälp. Men att påstå att jag tidigare suttit på en lcd-skärm i 10 år och nu inte förstår att det ska se ut såhär.? Det är bara lustigt att ens säga så.

I vilket fall.. Det låter logiskt det du säger att ni ser egentligen hur det ser ut. Men på skärmen här ser det förjävl*gt ut.
Jag fixar en bild med kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaTrO1338:

Jag fixar en bild med kameran.

Molto bene!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

https://ufile.io/cdc8e1
Här är ett gäng bilder.
En av bilderna på skrivbordet ser man klart och tydligt en vit halvmåne som går över skärmen. Det är svårt att få en bild med kameran för att se det mindre bitarna som är lite "cloudy" till utseende som bästa förklaring.
Den bilden på skrivbordet när det är 3 rutor. Den minsta mellersta rutan bildas när jag drar en mapp eller program framför något som ligger i bakgrunden. Som att uppdateringsfreq är lite efter också, fast ändå inte.

Bilden på tusenfotingarna är inne i resident Evil på högsta grafik. Dom småhackar lite fram när dom kryper. Och det ser väldigt dåligt ut grafikmässigt.

3e bilden på skrivbordet är uppifrån på skärmen. Det ljusa klara på skrivbordet ser mer inbränt ut. Eller som att brigtness och gamman skulle vara skyhöga på väldigt låg upplösning.

Permalänk
Inaktiv

Det var då de sämsta bilderna jag sätt i hela mitt liv.

Det ser antingen ut som att du använder en sunkig VGA kabel, eller så är Grafikkortet / Skärmen trasigt. Det finns ingen inställning eller så som kan göra att det ser bättre ut.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att säga nåt om de där bilderna. De är i väldigt låg upplösning och kvalitet, och det är väldigt svårt att se nånting. Ser ingenting konstigt. Bilden ovanifrån ser det ut som att du har sån vinkel till skärmen att färgerna blir inverterade. De andra bilderna ser jag inget konstigt på.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB