Ändra ett videklipps ratio utan att bild försvinner?

Permalänk
Medlem

Ändra ett videklipps ratio utan att bild försvinner?

Om jag har ett videoklipp som är upplösningen 704/528 med ration 4:3 och skulle vilja ändra den till ration 16:9 utan att jag måste klippa bort en del utav bilden längt upp och nere?
Är det ens möjligt och finns det något gratisprogram för att åstakomma det?
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibpka:

Om jag har ett videoklipp som är upplösningen 704/528 med ration 4:3 och skulle vilja ändra den till ration 16:9 utan att jag måste klippa bort en del utav bilden längt upp och nere?
Är det ens möjligt och finns det något gratisprogram för att åstakomma det?
//

Vill du ha svarta kanter ditlagda på sidorna istället isf, eller vad är målet rent konkret?
Om ja, är det någon egentlig vinst att göra om videoklippet då, det är väl hur 4:3-klippet spelas upp som standard på en 16:9-skärm?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

antingen klipps delar av bilden bort
eller
dras allt ut och du förvränger bilden
eller
så lägger du till de svarta kanterna

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@evil penguin:

Vill att det skall bli fullskärm om jag spelar upp den på tv, utan bildförlust. Har sett samma program på tvn där det visas i fullskärm. Utan svarta kanter så formatet borde gå att få till

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibpka:

@evil penguin:

Vill att det skall bli fullskärm om jag spelar upp den på tv, utan bildförlust. Har sett samma program på tvn där det visas i fullskärm. Utan svarta kanter så formatet borde gå att få till

Det går inte att få klippet i fullskärm utan att antingen förvränga bilden eller förlora höjd.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

4:3 kan inte bli 16:9 i bildförhållande utan förvrängning.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti