Nån som vet vart man kan köpa en hub?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2006

Nån som vet vart man kan köpa en hub?

Tjo,

Sitter för skojjs skull o pillar lite nätverk hemma, och insåg att jag behöver en hub(ej switch), googlat lite utan resultat, ny eller beg nånstans i GBG områdeet? Nån som kan tips om nån dataskrot kanske eller dyl?

Mvh
Sven

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2012

Jag skulle kolla hos myrorna och i andra second hand butiker. Dom brukar ofta ha gammla nätverks grejer. Är du säker på att det du vill göra inte går att fixa med portspegling?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rättvik
Registrerad
Maj 2011

Du kan annars ta en switch och göra mac-address tabellen full så blir switchen en hub. Dock så startar du om den så måste du göra om. Annars går det att bygga en egen hub med lite nätverkskablar och kontakter som du ska koppla ihop på något vänster så blir det en hub.

Gått över till Linux på fulltid.
Det jag saknar på linux är photoshop och lightroom. Men det löser jag med darktable och gimp. Sen får man inte vara lika kräsen över spelen som släpps till linux om man vill spela. Om man säker sin standard så går det bra att köra linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Av ren nyfikenhet, vad är det du sitter och pillar med?

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2006

Ah, second hand! bra tänk! Blir till o göra en liten turné!

Mja, portspegling kan funka, e dock en simpel switch som sittter där nu..så de blir inköp de me, och då är hub för enklare/billigare...tänkte bara läsa av lite trafik..

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010

Billigast är ju om du har en dator med två nätverkskort Typ alla managerbara switchar låter ju dig skapa en mirrorport.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av svenne78:

Ah, second hand! bra tänk! Blir till o göra en liten turné!

Mja, portspegling kan funka, e dock en simpel switch som sittter där nu..så de blir inköp de me, och då är hub för enklare/billigare...tänkte bara läsa av lite trafik..

Det är svårt att få tag på hubar nu för tiden och de lär inte heller vara snabba, att skaffa en begagnad managerbar switch brukar inte vara så dyrt och du kan dessutom få Gbitnätverk.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.