Permalänk

RBP3 & Kodi

Hej hej!
Tog och installerade Kodi via Retropie.
Men är jag helt dum i huvudet eller är Kodi sjukt överhajpat och rätt värdelöst?

Jag hittade en SVT Play app (dock lyckades jag aldrig göra appen till favorit).
Men jag saknar helt Spotify, Viaplay och Netflix t ex.
Just nu är ju Apple-TVn med sitt fula gränssnitt 10 000 ggr bättre.

Går det via något annat sätt "installera" add-ons för detta och andra typiskt svenska kanaler.
Finns det möjlighet att få svensk live-TV?

Ja, skulle behöva lite hjälp och guidning hur man gör Kodi användbar helt enkelt.
Tack på förhand!

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk
Medlem

Mja målgruppen är väl mer oss som spelar upp över nätverk från en nas eller liknande, ska finnas något tillägg som sköter vissa svenska play tjänster men minns inte namnet..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Mja målgruppen är väl mer oss som spelar upp över nätverk från en nas eller liknande, ska finnas något tillägg som sköter vissa svenska play tjänster men minns inte namnet..

NAS-server, ja de var ju old school

Själv kör jag med Netflix, Viaplay, Cmore & TV4+.

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk
Medlem

Retrospect innehåller ca dussinet svenska playkanaler.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrylamid:

NAS-server, ja de var ju old school

Själv kör jag med Netflix, Viaplay, Cmore & TV4+.

Då är nog en chromecast ett bättre alternativ, Kodi är nog inte det du söker.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Då är nog en chromecast ett bättre alternativ, Kodi är nog inte det du söker.

Det har jag redan.
Men fungerar sådär p g a WiFi-miljön i hemmet.

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrylamid:

Hej hej!
Tog och installerade Kodi via Retropie.
Men är jag helt dum i huvudet eller är Kodi sjukt överhajpat och rätt värdelöst?

Jag hittade en SVT Play app (dock lyckades jag aldrig göra appen till favorit).
Men jag saknar helt Spotify, Viaplay och Netflix t ex.
Just nu är ju Apple-TVn med sitt fula gränssnitt 10 000 ggr bättre.

Går det via något annat sätt "installera" add-ons för detta och andra typiskt svenska kanaler.
Finns det möjlighet att få svensk live-TV?

Ja, skulle behöva lite hjälp och guidning hur man gör Kodi användbar helt enkelt.
Tack på förhand!

Kodi riktar sig till en lite mera kräsen målgrupp som bryr sig om kvaliten dom kollar på.
Det märks att det är avsaknaden av koll som gör att du ratar Kodi direkt.
Men visst. Gillar man kolla på senaste filmerna i värdelös kvalitet och gramofon ljud så fine. Själv har jag streaming tjänsterna
till mina småbarn...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Kodi riktar sig till en lite mera kräsen målgrupp som bryr sig om kvaliten dom kollar på.
Det märks att det är avsaknaden av koll som gör att du ratar Kodi direkt.
Men visst. Gillar man kolla på senaste filmerna i värdelös kvalitet och gramofon ljud så fine. Själv har jag streaming tjänsterna
till mina småbarn...

Du menar pirata, lägga på en NAS och se i 4K HD?
Visst visst.. bara att jag är lat av mig därav streaming-tjänsterna.
Plus att min TV klarar max av 1080 (och min Chromecast 720) så 4K HD är ingeting för mig ändå.

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrylamid:

Hej hej!
Tog och installerade Kodi via Retropie.
Men är jag helt dum i huvudet eller är Kodi sjukt överhajpat och rätt värdelöst?

Jag hittade en SVT Play app (dock lyckades jag aldrig göra appen till favorit).
Men jag saknar helt Spotify, Viaplay och Netflix t ex.
Just nu är ju Apple-TVn med sitt fula gränssnitt 10 000 ggr bättre.

Går det via något annat sätt "installera" add-ons för detta och andra typiskt svenska kanaler.
Finns det möjlighet att få svensk live-TV?

Ja, skulle behöva lite hjälp och guidning hur man gör Kodi användbar helt enkelt.
Tack på förhand!

Tja vet inte om jag får skriva om detta här eller inte men jag chansar annars så får admin ta bort, det finns att få Svensk Live-TV (Alla världens kanaler i 1080p) på KODI, svaret är Rapid IPTV + Simple IPTV Client addon. Där finns en stor tråd på Flashback om man vill läsa på.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrylamid:

Det har jag redan.
Men fungerar sådär p g a WiFi-miljön i hemmet.

Det finns ethernet-adapter till chromecast om dåligt wifi är enda anledningen till att du letar efter något annat.

https://store.google.com/product/ethernet_adapter_for_chromec...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kodi är för en viss målgrupp, som sagt. Du kan nog inte räkna med att kommersiella tjänster kommer dyka upp. Vet inte varför, och jag har inte kollat på det alls eftersom det inte är något jag efterlyser, men jag gissar på att de använder stängda plattformar och därmed själva behöver utveckla eventuella plugins, vilket de troligtvis inte har något intresse av för en så relativt liten och nischad plattform.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrylamid:

Men är jag helt dum i huvudet eller är Kodi sjukt överhajpat och rätt värdelöst?

Ja, ditt klagomål är ungefär lika relevant som att klaga över att en cykel inte fungerar som en bil.
Du är uppenbart ute efter en appletv, nvidia shield eller liknande, och inte en open source mjukvara.
Googla retrospect.

Permalänk
Skrivet av acrylamid:

Går det via något annat sätt "installera" add-ons för detta och andra typiskt svenska kanaler.
Finns det möjlighet att få svensk live-TV?

Ja, skulle behöva lite hjälp och guidning hur man gör Kodi användbar helt enkelt.
Tack på förhand!

Ja Viaplay finns och fungerar toppen. de andra använder inte jag så vet inte om de finns. Och ja det är inga problem att få svensk live tv heller, men du behöver såklart utrustningen till det då. retrospect har de flesta play kanalerna och annars har svtplay en app utanför det också, där live tv fungerar. Men låter inte som att Kodi är det du letar efter...

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrylamid:

Du menar pirata, lägga på en NAS och se i 4K HD?
Visst visst.. bara att jag är lat av mig därav streaming-tjänsterna.
Plus att min TV klarar max av 1080 (och min Chromecast 720) så 4K HD är ingeting för mig ändå.

1. Vem sa pirata ? Nu antar vi... Jag och min bekant har köpt ett seriöst program att rippa in våra Blu-Ray samlingar som vi äger....

2. Vem pratar om 4K HD ? Nu antar du igen... 4k är ett säljargument för okunniga.

3. "Plus att min TV klarar max av 1080 (och min Chromecast 720) så 4K HD är ingeting för mig ändå."
Nu visar du återigen att det handlar bara om dig. Så något är överhypat skit för att det just inte passar dig?
Tänk så är Kodi kanske bara rescenserat av folk som har 4K TV apparater. Är det överhypat då för att du saknar en?

https://www.youtube.com/watch?v=_s5V2Ex21qM -- Du verkar redan ha svaret på allt. Varför frågar du ens i denna tråden?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Inaktiv

Använder själv Kodi just för att spelaren är så bra. Tar vad som helst jag kastat på den och funkar bra på äldre hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrylamid:

Du menar pirata, lägga på en NAS och se i 4K HD?
Visst visst.. bara att jag är lat av mig därav streaming-tjänsterna.
Plus att min TV klarar max av 1080 (och min Chromecast 720) så 4K HD är ingeting för mig ändå.

herregud...

PS: har använt xbmc/Kodi i flera år och det finns inget bättre. Beror helt och hållet på vad man är ute efter.

Här kan du ju läsa om hur "värdelöst" det är:)
http://www.sweclockers.com/forum/trad/972897-kodi-xbmc-guiden...

Permalänk

Varför så många taskiga, nedsättande svar? Killen ställde en rimlig fråga . Ingen "Barrens chat" tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrylamid:

Hej hej!
Tog och installerade Kodi via Retropie.
Men är jag helt dum i huvudet eller är Kodi sjukt överhajpat och rätt värdelöst?

Jag hittade en SVT Play app (dock lyckades jag aldrig göra appen till favorit).
Men jag saknar helt Spotify, Viaplay och Netflix t ex.
Just nu är ju Apple-TVn med sitt fula gränssnitt 10 000 ggr bättre.

Går det via något annat sätt "installera" add-ons för detta och andra typiskt svenska kanaler.
Finns det möjlighet att få svensk live-TV?

Ja, skulle behöva lite hjälp och guidning hur man gör Kodi användbar helt enkelt.
Tack på förhand!

Om du har de kraven på appar och nättjänster så tror jag att du får leta upp någon custom version av Android för RPI3:an.
Har för mig att man skall kunna peka direkt till standard appar i Android-versionen av Kodi.
Har dock ett minne av att RPI3 inte lirar kanon med Android tack vare ofullständigt stöd för GPU-acceleration. Dock har det hänt en del på den fronten under de senaste månaderna.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Lite off topic men är det någon annan som erfar sjuuk muslagg i kodi?

Permalänk
Medlem

TV3 Play har du en del. Dock så fungerar det inte för mig på min RPI 3 av någon anledning. Får bara felmeddelande. Fungerar klockrent på min laptop (samma addon) men ej på PIn..

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Varför så många taskiga, nedsättande svar? Killen ställde en rimlig fråga . Ingen "Barrens chat" tack.

Skickades från m.sweclockers.com

"Barrenschatten" började nog med den här rimliga frågan;

-"Men är jag helt dum i huvudet eller är Kodi sjukt överhajpat och rätt värdelöst?"

Som man frågar får man svar.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

@Tony32: Blås in LibreElec på Raspberry Pi;en så får du en mycket trevlig upplevelse. Senaste versionen släpptes nu i dagarna, ett rejält lyft!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

@xtQ: Hade gärna gjort det om jag endast ville ha den som mediaspelare. Vill ha den som emulatorstation också så recalbox är perfekt för mig, förutom krånglet med addonsen då :/ Twitch addonet strular också märkte jag. Fasiken.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Kodi uppfyller allt du nämnde. Dock inte från början. Kodi är grymt för den personen som vill och orkar pilla med det. Jag är helt såld. Har Kodi till alla TV-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

@xtQ: Hade gärna gjort det om jag endast ville ha den som mediaspelare. Vill ha den som emulatorstation också så recalbox är perfekt för mig, förutom krånglet med addonsen då :/ Twitch addonet strular också märkte jag. Fasiken.

Går ju att köra retroPie I grunden och lägga in Kodi I det, så jag lirar hemma. Nu kanske det inte var gamla spel du ville emulera dock

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@bardbard: Aaa jo, har funderat på att fixa det. Men allt är så ruggigt smidigt med Recalbox, allt funkar out of the box (pretty much). Men kan du konfirma om TV3 Play och twitch funkar på din PI? Edit: Alltså att spela upp, installera funkar, men kan ej spela upp något.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Avstängd

Vill man ha mer än Kodi/RasPlex så får man nog köpa en Nvidia Shield TV för att få det mesta utav sin dumma TV.

Men nu snackar vi en helt annan budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrylamid:

Hej hej!
Tog och installerade Kodi via Retropie.
Men är jag helt dum i huvudet eller är Kodi sjukt överhajpat och rätt värdelöst?

Jag hittade en SVT Play app (dock lyckades jag aldrig göra appen till favorit).
Men jag saknar helt Spotify, Viaplay och Netflix t ex.
Just nu är ju Apple-TVn med sitt fula gränssnitt 10 000 ggr bättre.

Går det via något annat sätt "installera" add-ons för detta och andra typiskt svenska kanaler.
Finns det möjlighet att få svensk live-TV?

Ja, skulle behöva lite hjälp och guidning hur man gör Kodi användbar helt enkelt.
Tack på förhand!

DU installerar en media spelare, sedan klagar du på att den inte är en streamer`? Det är som att köpa en buss och sedan klaga på att det inte är en båt...

En aningens överdrivet men iaf. Kodi är för lokalt media. Vill du stream behöver du specifika program för detta, netflix via app/browser t.ex.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Konstigt att en 1500-3000kr produkt har mer funktionalitet än en 300kr DIY enkortsdator med förskönat Linux.

Tyvärr vill Spotify, Netflix, Amazon, HBO mm. inte göra sin tjänst tillgänglig för alla. Antagligen vill de väl ha en liten summa pengar för att utveckla sin egna app för en plattform så att "användarupplevelsen inte går förlorad".

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Konstigt att en 1500-3000kr produkt har mer funktionalitet än en 300kr DIY enkortsdator med förskönat Linux.

Tyvärr vill Spotify, Netflix, Amazon, HBO mm. inte göra sin tjänst tillgänglig för alla. Antagligen vill de väl ha en liten summa pengar för att utveckla sin egna app för en plattform så att "användarupplevelsen inte går förlorad".

Netflix kommer antagligen snart med LibreELEC 9.0

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B