Permalänk

(F: C:)

Hej!

Jag byggde nyligen ihop min dator. Jag satte då in tre diskar och en av dem var menad som huvud disken.
Jag råkade dock koppla eller göra någonting annat fel så
disk 0 vart F:
disk 1 vart D:
disk 2 vart C:

Detta gör ingentin egentligen men jag har lite ocd så jag gjorde så min c: hette disk 1 genom att koppla om sata kablarna.
Jag märkte dock till min stora förskcräckelse att disk 0 nu heter (F: C:) !!!

Skämt åsido. Går det att få bort F: et framför c: ? ::))))

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Du kan döpa om enheterna. Kör du Windows 7?
Jag har inte 10:an så jag vet inte hur man gör det där. Men i win7 kan jag guida dig.

Om du har win7 så gå till Kontrollpanelen>Administrativa verktyg>Datorhantering(i det stora huvudfönstret) därefter: Lagring>Diskhanteting.
Högerklicka på önskad enhet och välj Ändra enhetsbeteckning och sökvägar.

Good luck, Jim!
This message will self-destruct in five seconds...

Permalänk

Borde gå att ändra beteckning i Diskhanteraren och namnet går väll att ändra i Den här datorn mappen.

Permalänk

högerklicka på "den här datorn" sen ta "hantera" sen gå in på "diskhantering" sen där ifrån kan du ändra volymetiketter.

Visa signatur

NZXT H700i - ASUS Z390-F Strix - 32GB Vengeance PRO 3200Mhz - Intel I9 9900k - PALIT 2080 TI - Corsair HX850 - 500Gb Sandisk Ultra SSD - 1TB Samsung SSD - Custom Watercooled

Corsair K70 Lux RGB - Logitech G502 - Astro A50 - Acer Predator 35" Curved 200hz

Permalänk
Medlem

I diskhantering (Högerklicka på start) så kan du högerklicka på disken och välja ändra beteckning

Permalänk
Medlem

Många svar, ser jag.

Permalänk
Skrivet av segen:

Du kan döpa om enheterna. Kör du Windows 7?
Jag har inte 10:an så jag vet inte hur man gör det där. Men i win7 kan jag guida dig.

Jag har win10

Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Borde gå att ändra beteckning i Diskhanteraren och namnet går väll att ändra i Den här datorn mappen.

Okej. jag märkte dock nu att det är reserverade partitionen som har beteckningen F: så kanske därför?
Dock får jag upp F: (Reserved for system files) i utforskaren.. Aldrig fått förut ?

Skrivet av DuNdErPuFfRaN:

högerklicka på "den här datorn" sen ta "hantera" sen gå in på "diskhantering" sen där ifrån kan du ändra volymetiketter.

Okej jag märkte dock nu att det är reserverade partitionen som har beteckningen F: så kanske därför?
Dock får jag upp F: (Reserved for system files) i utforskaren.. Aldrig fått förut ?

De heter som de skall där

Det är i aktivitetshanteraren som det står (F: C:)

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Skrivet av Miney:

I diskhantering (Högerklicka på start) så kan du högerklicka på disken och välja ändra beteckning
https://puu.sh/u66Kw/6d8f2a2c12.png

tack! Konstigt nog så står det rätt där.. Verkar bara stå fel i aktivitetshantetraren.

Skrivet av segen:

Många svar, ser jag.

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**