Permalänk

Bygga eget hemlarm ?

Istället för att köpa ett dyrt hemlarm där man blir låst till tillverkarens tillbehör funderade jag om det finns möjlighet att bygga ihop nått eget med det jag har ligger o skräpar, är det möjligt ? om så, vad behövs och vad för mjukvara kan va lämpligt ?

Det som finns är
1 dator-server med win 2012
1 Router Netgear R700
1 wifi-camera D-Link DCS-930L
2 gamla samsung-mobiler (S2&S3) vore coll om man fick en av dom att skicka sms vid rörelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Hitman:

Istället för att köpa ett dyrt hemlarm där man blir låst till tillverkarens tillbehör funderade jag om det finns möjlighet att bygga ihop nått eget med det jag har ligger o skräpar, är det möjligt ? om så, vad behövs och vad för mjukvara kan va lämpligt ?

Det som finns är
1 dator-server med win 2012
1 Router Netgear R700
1 wifi-camera D-Link DCS-930L
2 gamla samsung-mobiler (S2&S3) vore coll om man fick en av dom att skicka sms vid rörelse.

Du kan använda dig av zoneminder som kontrollpanel om det inte finns en i din kamera.
Det finns också flera tjänster på nätet som hjälper dig att skicka sms. Då slipper du dina mobiler.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Sen är frågan om försäkringsbolag godkänner eget byggt men det kanske inte spelar någon roll för projektets skull.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Jag har inte nått emot att komplettera med typ rörelsesensor eller andra mojänger, vill bara inte köpa en larmstats rakt av så pajar en sak och man får kasta hela traven, vad försäkringsbolaget säger är ointresant, nån som har mer tankar om detta ? kollar in zoneminder, det kan vara en start..

Permalänk
Inaktiv

Nej någon sådan tanke har aldrig slagit mig, har alldeles för dyra saker hemma att jag vill skydda dom med något hack.

Men en fråga som slår mig är om du besitter programmeringskunskaper, för att hitta ett program i windows som bara låter dig ansluta lite random-prylar verkar ju inte troligt. Du behöver en Pi eller motsvarande och en jäkla massa programeringskunskaper.

Permalänk

Nej inga programmeringskunskaper tyvärr, trodde bara att det fanns nån genväg genom att fjärr-styra saker genom wi-fi, eller nått

Permalänk
Inaktiv

Så om jag vill döda ditt larm behöver jag bara störa ditt Wi-Fi?

Permalänk

Z-wave kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Hitman:

Jag har inte nått emot att komplettera med typ rörelsesensor eller andra mojänger, vill bara inte köpa en larmstats rakt av så pajar en sak och man får kasta hela traven, vad försäkringsbolaget säger är ointresant, nån som har mer tankar om detta ? kollar in zoneminder, det kan vara en start..

Så fungerar inte dagens larm. Kolla in Siemens SPC Larm så ser du ett modernt larmsystem.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

larm

@The Hitman:
mjukvaran har du redan via dlink..kan ju ställa in den så att den reagerar på rörelse så får du ett mail i mobilen

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem

Z-wave, Telldus, mm.
Du kan köpa magnetkontakter, sensorer mm. billigt på Ebay som du kopplar med ditt hemautosystem.
Själv kör jag Telldus och styr belysning, tempstyrd motorvärmare och håller koll på värmen med tempsensorer. Telldus Live har moduler, där du väljer Trigger, villkor och åtgärd.
Kolla även IFTTT, borde väl finnas färdiga kommando så du slipper programmera. Det finns mängder med forum på nätet och FB-grupper där du kan få hjälp.
Zoneminder var ett bra tips, ska läsa på mer om det.
Jag har inte själv kommit dit än med larm.

Edit: Zoneminder verkar inte finnas för riktiga OS, bara garagehack.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Aaa låter intressant, nu har jag nått och grotta i tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Så fungerar inte dagens larm. Kolla in Siemens SPC Larm så ser du ett modernt larmsystem.

Har själv en SPC och den är rätt så trevlig , komplettera med den mer moderna komfort panelen så blir det lite snyggare.

Man kan styra larmet med en app men tyvärr så kan man inte få push-notiser när larmet går utan man måste komplettera med en GSM-modul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lapdance:

@The Hitman:
mjukvaran har du redan via dlink..kan ju ställa in den så att den reagerar på rörelse så får du ett mail i mobilen

Detta funkar faktiskt ganska bra synd bara att det inte finns något enkelt sätt att stänga av funktionen när man kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deempan:

Har själv en SPC och den är rätt så trevlig , komplettera med den mer moderna komfort panelen så blir det lite snyggare.

Man kan styra larmet med en app men tyvärr så kan man inte få push-notiser när larmet går utan man måste komplettera med en GSM-modul.

Har den inte en ethernet modul som du kan koppla till?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har den inte en ethernet modul som du kan koppla till?

Jo, men med den kan du endast komma åt att larma av/på se lite loggar och sektionsstatus men den skickar inte push-notiser vilket är synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deempan:

Jo, men med den kan du endast komma åt att larma av/på se lite loggar och sektionsstatus men den skickar inte push-notiser vilket är synd.

Fixa något med en RPI eller kolla på detta http://www.lundix.se/spc-smartbox/

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |