Permalänk
Avstängd

Asus RT-N56UB1

Hej jag tänkte kolla om någon har lite mera info om dessa inställningar.

Ethernet Link State: 100 Mbps, Full Duplex, FC OFF

Vad menas med FC OFF, ska det vara på OFF eller ska jag ändra till ON, vilken är denna inställning.

Sedan undrar jag också

Speed and Duplex: Där jag kan ställa in full duplex på 100Mbps med alternativet [AN] eller [FORCE]

Kan någon förklara vad (AN) står för vilket av dessa två ska jag använda om jag sitter på 100/100 fiber

Vad är skillnaden mellan AN eller Force på 100mbps Speed and Duplex inställningen.

Ni som undrar så använder jag Padvans firmware, RT-N56UB1_3.4.3.9-099_full.trx.

Vore tacksamt ifall ni vet några andra inställningar där jag bör lägga fokus och ändra också som optimerar den helt enkelt eller gör den bättre.

Mvh

Permalänk
Medlem

AN - Auto Negotiate?

Jag läste igenom Padvans wiki på inställningar och hittade inget.
Förslagsvis så är det bäst att låta det vara som det kom out-of-the-box s.a.s.

Du kan få tips på att kolla över effektinställningarna för Wi-Fi som verkar gå att trimma rätt rejält (vilket är avstängt från fabrik annars, ser mycket trevligt ut)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

AN - Auto Negotiate?

Jag läste igenom Padvans wiki på inställningar och hittade inget.
Förslagsvis så är det bäst att låta det vara som det kom out-of-the-box s.a.s.

Du kan få tips på att kolla över effektinställningarna för Wi-Fi som verkar gå att trimma rätt rejält (vilket är avstängt från fabrik annars, ser mycket trevligt ut)

Ingen större mening med att blåsa på med mer effekt.
Blir lätt konstiga effekter när en klient kan nås av routerns Wifi men inte sända till den.
Sedan är det ju också olagligt. Finns en laglig max effekt som en sändare får ha och de är därför de är låsta.

När det gäller inställningarna på Ethernetporten så är det inget man behöver pilla med.
Den går upp i 100 full duplex om all fungerar som det skall efter att pratat med det som finns i andra änden.
Om den inte gör det beror det oftast på att kabeln är trasig.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W