Bra repeater eller access point med wifi?

Permalänk
Medlem

Bra repeater eller access point med wifi?

Hej,
Det är som så att jag har en Asus AC87U router som står i en korridor problemet är att teckningen m.m är super bra fram till det rummet längst bort som viker in till vänster. Detta pga. väggen in till rummet som stör ut teckningen.
Så det jag hade tänkt var att sätta en repeater eller liknande strax utanför rummet för att få bättre täckning in till rummet.
Jag vill inte dra en ethernetkabel utom som att signalen är så pass bra just där från routern så vill jag använda mig av WIFI.
Det är bara ca 5 meter från routern.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Rekordmedlem

En accesspunkt i rummet där wifi ska användas är bäst men det kräver ju en kabelstump. Vad är det för lokal och hur ser det ut med andra nät i omgivningen och vad ska det användas till `?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Repeater är inte att rekommendera, drar du en kabel till en AP blir du inte missnöjd. Unify gör ett superbra jobb, annars fungerar det med billigare varianter också

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En accesspunkt i rummet där wifi ska användas är bäst men det kräver ju en kabelstump. Vad är det för lokal och hur ser det ut med andra nät i omgivningen och vad ska det användas till `?

De är mitt hem, rummet behövs för studier med vissa filer som dras över nätverket. Som de är nu är internet super bra eller ja wi-fi bra till dörrhålet sen blir det super dåligt inne i rummet.

Problemet är att dra nätverkskabel som att de är en hyreslägenhet så kan man inte få det snyggt gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Calby:

De är mitt hem, rummet behövs för studier med vissa filer som dras över nätverket. Som de är nu är internet super bra eller ja wi-fi bra till dörrhålet sen blir det super dåligt inne i rummet.

Problemet är att dra nätverkskabel som att de är en hyreslägenhet så kan man inte få det snyggt gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte använda bättre wifidelar i datorn, antennerna är viktiga.
Handlar det om en normal lägenhet ? Är det många andra wifinät inom radioräckvidd ? en repeater försämrar farten för allt inom radioräckvidd och bör alltid ses som sista möjligheten och speciellt viktigt att undvika dem är det om det finns andra nät inom radioräckvidd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntfx:

Repeater är inte att rekommendera, drar du en kabel till en AP blir du inte missnöjd. Unify gör ett superbra jobb, annars fungerar det med billigare varianter också

Hur fungerar Unify med elen? Ser inte någon elkontakt till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hur fungerar Unify med elen? Ser inte någon elkontakt till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Elen går via nätverkskabeln (PoE)

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk

Du skulle kunna testa med homeplugs(skickar nätverkssignalen via de befintliga elledningarna) och och en unfi AP. Fixade det hos svärföräldrarna och det funkade alldeles utmärkt. Dock så vet jag att homeplugs funkar inte riktigt lika bra för alla.

Permalänk
Medlem

@Calby: Den drivs med POE

Permalänk
Medlem

@Zajin: Okej, då lär ju mina saker stödja det med vilket jag inte tror eller jag vet inte =/ Har som sagt en ASUS ac87u någon som vet om den stödjer PUE?

Så lär man beställa en sådan nätverkskabel med men det är väll det minsta man bryr sig om iofs.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

@Zajin: Okej, då lär ju mina saker stödja det med vilket jag inte tror eller jag vet inte =/ Har som sagt en ASUS ac87u någon som vet om den stödjer PUE?

Så lär man beställa en sådan nätverkskabel med men det är väll det minsta man bryr sig om iofs.

Om du beställer en Unifi-AP får du med en PoE-injektor som du kopplar till ström.

AC87U -> nätverksladd -> injektor/adapter med ström -> nätverksladd -> Unifi.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB