IP-TV telia, pfsense, switch med möjlighet att ändra VLAN?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Okt 2005

IP-TV telia, pfsense, switch med möjlighet att ändra VLAN?

Vi har telia fiber i vår fastighet och i hyran ingår det ett TV-paket med telias IP-TV. Vi har inte nyttjat det pga att jag inte vill köra telias box utan vi har kört över den analoga kabeln istället. Nu har det börjar strula och bilden är värdelös. Då fastigheten gått över till IP-TV så underhålls inte de gamla nätet längre.
Frun här hemma ska tvunget ha sin TV så jag får försöka få ordning på detta.

Jag kör pfsense på en microserver, och sen en switch som delar nätverk till klienterna och en ubiquiti-AP för wifi.
Tidigare körde jag pfsense på en gammal stationär dator som hade fler NICs och meckade en del med att ställa om VLAN på en NIC så jag kunde köra IPTV men fick aldrig detta att fungera.
Nu har jag alltså bara två NICs och ett alternativ vore att köpa ett expansionskort och prova ändra VLAN via pfsense.

Men nu har jag läst lite om att man kan köra en switch innan pfsense där man kan ändra VLAN på en port för att få IPTV. Jag har dock också läst varningar att detta inte skulle vara säkert.

Finns det någon som kör en liknande setup som kanske kan ge lite tips och råd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Har Telia IPTV hemma. Så vid fiberkonvertern kör jag en Netgear smart switch, 8 portar. Då jag har data uttag i varje rum så blev det så att jag delade upp IPTV i ett VLAN och internet i ett annat VLAN (Bahnhof), där en Asus router står som brandvägg.

Och eftersom jag krävde både internet och TV i varje rum, så har jag en till smart switch i varje rum fast 5 portars. Då har jag tilldelat en port för IPTV och resten av portarna för interna nätverket.

Så IPTV går enligt följande (Vlan 845):
Fiber -> Switch -> Switch -> TV

Internet:
Fiber -> Switch -> Router -> Switch (samma) -> Switch vid TV -> Dator eller vad än som måste kopplas upp.

Routern tar upp två portar i switchen, svar ja. För ena är inkommande från Bahnhof (Vlan 100 t.ex.) och den andra porten är interna nätverket (Vlan 200). Då kan jag dela upp traiken vid switchen, t.ex. vid TV där även har PS3/HTPC. Så en kabel går till boxen med sitt VLAN och två kablar går till andra enhter med interna nätverket.

Uppdelat och klart.

Värt att notera att Telias support inte supporterar detta upplägg. Dom verkar ha noll kunskaper inom VLAN och blir mörkrädda när man börjar beskriva hur det ser ut. Även Teknikern som kom hem anklagade upplägget för att vara boven i dramat. När felet låg vid switchen i källaren (telia hade kopplat fel).

Funkar klockrent och frun är glad!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Okt 2005

@MindBlaster_303:
Tack för tipsen! Köpte mig en switch och nu rullar det på fint. Frugan mycket glad! Och ni vet va de säger. Happy wife happy lejf.