Portabel bärbar lång drifttid, främst studier, lite gaming/film. Budget 6-10k (alt. 10k-14k)

Permalänk

Portabel bärbar lång drifttid, främst studier, lite gaming/film. Budget 6-10k (alt. 10k-14k)

Hej! Vad jag söker är en lätt, portabel och stilren dator med lång driftstid. Den är främst avsedd för mina studier/arbete/filmtittande, men den ska även klara av lättare gaming, utan lagg/fpsdrops (spelar främst CS:GO, Path of Exile, och Diablo II - ja du läste rätt, 2an). Med denna behovsinsikt returnerade jag precis en nyinköpt Lenovo y700-15, då jag nu insett att min prioritet ligger på portabilitiet och drifttid, och till viss del design, framför att prestandatoppa.

BUDGET:
Tänker mig 6,000 till 10,000 sek.
Alternativt 10,000 till 14,000 om jag gör en riktig "deal", pga erbjudanden/kampanjer el dylikt. Och får en superdator för pengen.

Jag har tyvärr också insett att mina krav är rätt så höga i förhållande till min modesta budget. Jag är därför mycket mån om att göra ett prisvärt köp. Alla sparade kronor kommer att avsättas till ett framtida planerat inköp av en stationär prestandaorienterad gaming-rig.
Läs därför nedanstående krav mot bakgrunden av informationen ovan. Jag kan vara flexibel på vissa av kraven, så jag välkomnar att ni är kreativa vid förslagen.

Kan sägas att jag har tittat mycket på DELLs XPS 15-serie. Verkar mycket fina, men tyvärr verkar även billigare modellerna utanför min budget? har de studentrabatt och var hittar jag isf den?

Jag är oerhört tacksam för all eventuell hjälp jag kan få!

TEKNISKA KRAV:

Skärm
15.6'' (möjligen 14+)
Full HD räcker
LCD, IPS

Vikt
1-2kg<. (eventuellt upp till 2,3 kg.)

Dimensioner
<25mm, gärna mycket lägre.
Bredd/djup, så lågt som möjligt (tunna skärmkanter stort plus)

Design
Stilren. Gärna kompakt. Inga 'gaming-detaljer'.
Stort plus för aluminium eller annat valfritt 'oplastigt' utförande (men kan såklart vara plast!)

Processor
Intel. i5, eller om möjligt i7, gärna 6:e+ generation?
Känns som att jag kan spara pengar här utan att tumma på mina behov, genom att välja mid-tier modell.
avseende HQ/U-modeller är jag lite för dåligt insatt i processorer för att avgöra hur prestandamässiga, framtidsmässiga, strömkrävande HQ vs U och generationsvarianterna är.

Grafik
Dedikerad, mid-tier (Geforce Gtx 940m+?) - Växlingsbar för längre drifttid(?)

Hårddisk
SSD, 256gb+
PCIe är ett plus, lite okunnig om vidden av fördelarna här.
Kan motvilligt tänka mig en hybridlösning SSD/HDD. Detta riskerar om jag förstått det rätt påverka drifttiden negativt, dels förbrukning på HDD:n dels genom minskat utrymme för andra delar, såsom ett större/bättre batteri. Dessutom ökar det vikten(?). Hellre då mindre utrymme och enbart SSD.

Batteri
Bra batteri med livslängd - alternativt utbytbart (direktbyte om utan bi-effekter på garantin / framtidsbyde om inte onödigt dyrt)
Minst 8h+ (11h+ stort plus) drifttid, lättare surfning/studier/arbete (ej redigeringsarb)
Minst 5h+ drifttid för filmtittande/videouppspelning.
Låga krav drifttid gaming. Men 2h+ är ju fint.
Snabbladdning är ett plus.

Anslutningar
Brasklapp - är mycket okunnig på anslutningar. Men vill ha möjlighet att koppla in: skärm(144hz), tangentbord, mus och hörlur om möjligt?
USB 2.0/3.0: minst 3(4 om det behövs för ovan). En el två bör väl vara 3.0?
USB: 3.1/type-C/Thunderbolt - är väl inget krav om jag förstått det rätt, men mycket stort plus? pga framtidssäkring, skärmanslutning(?)

Kylning/värme
Genomtänkt (och gärna tyst) kylningsteknik.
Värmealstring får inte vara påtaglig flaskhals vid mitt vanliga användande (studier/film/spel). Kan tänka mig tumma något på "råprestandan" för att få bra och tyst kylningsteknik. (vid ovanligt prestandakrävande spelare tolererar jag förstås värmeutveckling)

Högtalare/Ljud
Högtalare i princip inga krav, kör 99% hörlurar. Ljudprestandan behöver då å andra sidan vara godkänd+.

Tangentbord
bakgrundsbelysning plus, inget krav.
Numpad plus, men portabilitet är prio.
Multimediaknappar litet plus, och inget krav.
Sköna tangenter överlag

Tillverkare (ej uttömande)
Dell
Asus
HP
Lenovo
undviker gärna: Acer/Toshiba (pga kvalitét) och apple (pga trådskaparens ålder och självinsikt, inte bekväm att byta OS, samt fördomar ang. prisvärdhet.)
Har ni andra märkesrekommendationer är jag öppen för förslag.

Permalänk
Medlem

@jesper2664: Asus ux430 (14") kommer till inet om några veckor. Den finns med Geforce 940mx för 13999:-, men med de där gamla spelen kanske du klarar dig med intel graphics? Då kostar den iallafall 9999:- med annars bra specs. Väldigt tunn och lätt med en batteritid på 9 h. Finns ju ux410 för 9999:- med 940mx, men den går bara att öppna ca 110 grader, vanligtvis minst 135, så den är svår att ha i knät. Vet inte hur långt ux430 går att öppna, men de har iallafall förbättrat vinkeln.

Har tyvärr dålig koll på 15-tummare, men man hör ju alltid att Dell XPS är bra, förutom webbkamerans placering och att vissa modeller har för ljudligt coil whine. Men den är ju som du säger väldigt dyr.

Permalänk
Skrivet av Jacques:

@jesper2664: Asus ux430 (14") kommer till inet om några veckor. Den finns med Geforce 940mx för 13999:-, men med de där gamla spelen kanske du klarar dig med intel graphics? Då kostar den iallafall 9999:- med annars bra specs. Väldigt tunn och lätt med en batteritid på 9 h. Finns ju ux410 för 9999:- med 940mx, men den går bara att öppna ca 110 grader, vanligtvis minst 135, så den är svår att ha i knät. Vet inte hur långt ux430 går att öppna, men de har iallafall förbättrat vinkeln.

Har tyvärr dålig koll på 15-tummare, men man hör ju alltid att Dell XPS är bra, förutom webbkamerans placering och att vissa modeller har för ljudligt coil whine. Men den är ju som du säger väldigt dyr.

Det är möjligt att på de senaste/högsta generationerna av i7 att det integrerade grafikkortet kan köra cs:go, på nära tillräcklig nivå för mig. Det kan jag inte uttala mig om, men jag är nog ändå ganska petig med att jag vill få in ett dedikerat GPU i burken jag köper. Beroende på vad som faktiskt finns där ute och vilka vinster jag ev. kan göra i vikt/slimmad design/batteritid då, utan att det integrerade graffet är alldeles för klent. Dedikerat känns trevligt för framtid också man vet inte vad jag får för mig att göra med datorn, trist att bli begränsad i onödan.

ux430 låter ju trevligt. föredrar 15tummare helt klart, men ändå! för den prisklassen är jag riktigt nära en Dell XPS dock.
ux410 lät ju lite feldesignad haha. men värt att titta på. Vad är coil whine?

Tack så mycket för ditt svar, uppskattas väldigt mycket.
Mer tips/input? allt är välkommet!
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesper2664:

Det är möjligt att på de senaste/högsta generationerna av i7 att det integrerade grafikkortet kan köra cs:go, på nära tillräcklig nivå för mig. Det kan jag inte uttala mig om, men jag är nog ändå ganska petig med att jag vill få in ett dedikerat GPU i burken jag köper. Beroende på vad som faktiskt finns där ute och vilka vinster jag ev. kan göra i vikt/slimmad design/batteritid då, utan att det integrerade graffet är alldeles för klent. Dedikerat känns trevligt för framtid också man vet inte vad jag får för mig att göra med datorn, trist att bli begränsad i onödan.

ux430 låter ju trevligt. föredrar 15tummare helt klart, men ändå! för den prisklassen är jag riktigt nära en Dell XPS dock.
ux410 lät ju lite feldesignad haha. men värt att titta på. Vad är coil whine?

Tack så mycket för ditt svar, uppskattas väldigt mycket.
Mer tips/input? allt är välkommet!
Tack

Coil whine är oljud som elektronik kan ha. Men Dave2D gjorde en videorecension av XPS:en och han tyckte inte att det var något problem.

Har tyvärr inte så mycket mer tips, har som sagt dålig koll på 15-tummare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jacques:

Coil whine är oljud som elektronik kan ha. Men Dave2D gjorde en videorecension av XPS:en och han tyckte inte att det var något problem.

Har tyvärr inte så mycket mer tips, har som sagt dålig koll på 15-tummare.

Skickades från m.sweclockers.com

OK men då förstår jag misstänkte ngt sådant.
aha, recensionen ska jag kolla upp! Men utan studentrabatt är den aningens för dyr
får tacka för hjälpen

Permalänk
Medlem

@jesper2664:
Ska tydligen gå att få 10 % studentrabatt på dell-datorer har jag hört, om det nu var så att du var student. Man ska pm:a DellCare (eller nåt, deras konto på Sweclockers iaf) och så ska man kunna få en kod mot uppvisande av student ID. Har bara sett folk skriva på forumet om detta så kan inte lova att det funkar.

Permalänk

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=Z5D43EA...

Vad tros om denna? 8990 med studentrabatt.
Är ju ett gtx 940mx i den, en i7u 7e gen i. Tveksam på batteritid/skärm m.m. - är väl en budget / mid tier laptop men ser den lovande ut efter mina behov?

HP Pavilion – 15-au101no om länken skulle vis sig död.

Alternativt http://store.hp.com/SwedenStore/merch/Product.aspx?id=X9Z54EA...
denna, något dyrare på 10990

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

hej, det är jag :$

jag har fortf inte köpt en burk...
Har sån jävla beslutsångest. dreglat över dell xps 15 i ett par veckor men måste hålla i pengarna... vet inte ens om jag har sommarjobb kirrat!

(Vill ha 97w batteriet, så då blir det 15100 med 10% studentrabbatt som billigast. 512gb ssd och 16gb ram med, men jag hade klarat mig med 256/8 men dell sweden säljer inte sådan config med 97whr batteriet )

Nu har jag börjat snegla på dessa två. det är rätt olika datorer, en ultrabook 14'' och en mid build HP, med stort batteri.
Den ena närmar sig väl premium build quality? (zenbooken) o den andra är bra prestanda, OCH bra batteri för pengen (HP).

1,25kg på zenbooken är fint som snus. båda bör ha liknande batteritid. HP:n väger inte heller alltför mycket, 2.09kg enl specs. vilket är klart bra för en dator i denna kategorin. Dock lär build-kvalitén vara klart sämre än på ux430, men värme-alstring har nog båda liknande problem med under högsta arbetsbördan.

Vet inte hur mkt jag värdesätter 15.6>14 tum, antagligen ganska mkt :|. Men mest av allt vill jag ha en 15.6' stor skärm i en 14' chassi (DELL XPS 15 PLS Y U DO DIS). Där skon klämmer annars verkar ux430 svinfin imo. verkar oxå billig på webhallen?!

Vilken tycker ni jag ska ta? vilken anser ni mest prisvärd?

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/261838-asus_zenbook_ux430uq-pure2-14-fhd-i5-7200u-8gb-256gb_ssd-gf_940mx-win_10&atcl=external:ref
https://www.inet.se/produkt/1978320/hp-pavilion-15-i5-8gb-256gb-pcie-ssd-gtx-960m#specs

Permalänk
Skrivet av jesper2664:

hej, det är jag :$

jag har fortf inte köpt en burk...
Har sån jävla beslutsångest. dreglat över dell xps 15 i ett par veckor men måste hålla i pengarna... vet inte ens om jag har sommarjobb kirrat!

(Vill ha 97w batteriet, så då blir det 15100 med 10% studentrabbatt som billigast. 512gb ssd och 16gb ram med, men jag hade klarat mig med 256/8 men dell sweden säljer inte sådan config med 97whr batteriet )

Nu har jag börjat snegla på dessa två. det är rätt olika datorer, en ultrabook 14'' och en mid build HP, med stort batteri.
Den ena närmar sig väl premium build quality? (zenbooken) o den andra är bra prestanda, OCH bra batteri för pengen (HP).

1,25kg på zenbooken är fint som snus. båda bör ha liknande batteritid. HP:n väger inte heller alltför mycket, 2.09kg enl specs. vilket är klart bra för en dator i denna kategorin. Dock lär build-kvalitén vara klart sämre än på ux430, men värme-alstring har nog båda liknande problem med under högsta arbetsbördan.

Vet inte hur mkt jag värdesätter 15.6>14 tum, antagligen ganska mkt :|. Men mest av allt vill jag ha en 15.6' stor skärm i en 14' chassi (DELL XPS 15 PLS Y U DO DIS). Där skon klämmer annars verkar ux430 svinfin imo. verkar oxå billig på webhallen?!

Vilken tycker ni jag ska ta? vilken anser ni mest prisvärd?

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/261838-asus_zenbook_ux430uq-pure2-14-fhd-i5-7200u-8gb-256gb_ssd-gf_940mx-win_10&atcl=external:ref
https://www.inet.se/produkt/1978320/hp-pavilion-15-i5-8gb-256gb-pcie-ssd-gtx-960m#specs

Om du överlever och kan dra in på något annat i livet så skulle jag köra på Dell XPS, uppenbart att det är den du vill ha. Tänkt ha kvar den länge? Isf blir det inte mycket skillnad i kostnad över tid. HP:n du länkade skulle jag inte röra med tång, ryser vid tanken på dess byggkvalitet...

Zenbooken ser iofs riktigt trevlig ut, så kör på den om du inte kan motivera priset för Dell XPS!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@jesper2664: Varför inte göra det enda rätta och köpa en Thinkpad med dubbla batterier så du kan hot-swap:a?
T470 kan ju vara värd att titta på. Dock inget diskret grafikkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Om du överlever och kan dra in på något annat i livet så skulle jag köra på Dell XPS, uppenbart att det är den du vill ha. Tänkt ha kvar den länge? Isf blir det inte mycket skillnad i kostnad över tid. HP:n du länkade skulle jag inte röra med tång, ryser vid tanken på dess byggkvalitet...

Zenbooken ser iofs riktigt trevlig ut, så kör på den om du inte kan motivera priset för Dell XPS!

Jag överlever, men det är mycket pengar. Men sant, jag har haft min nuvarande asus jag skriver ifrån nu, sedan dec 2011... rätt sjukt egentligen. så jag springer inte och unnar mig teknik egentligen. Sett på fyra fem år, om jag räknar med att behålla XPSen så länge, är det ju inte mycket dyrare över tid.
Jag kommer dock behöva köpa en modell som pga mitt batterikrav, överstiger mina behov på vissa andra områden. (Ram/hårddiskstorlek/processor). Men det skadar väl inte att ha mer, för framtiden.
Jag kommer helt enkelt inte ifrån att allt pekar på att dell xps är bästa och mest prisvärda köpet. Sett till prestanda/kr men även i generell chassi/byggkvalité, val av hårdvara som skärm tangentbord och touchpad m.m. - helt enkelt en oerhört genomtänkt produkt.

Det är helt enkelt så att jag inte behöver ha bästa möjliga, med behoven och att det får konsekvenser för att jag kmr behöva vänta med inköp av stationärt för att ha råd med mat och dylikt också - men likförbannat VILL jag ju ha den som du säger.

Blir ingen budget-laptop, det har jag bestämt. Kommer bli att jag tar en zenbook 14'' för bästa portabilitet, eller (och antagligen) en xps 15'' för bästa kombo av byggkvalité, portabilitet och prestanda. Har läst lite om zenbooks sisådär build kvalité o övrigt, verkar helt enkelt inte lika premium.

Tack som fan alla som har svarat och bidragit. Det finns nog inte så mycket mer jag kan få hjälp/input med, utan det handlar bara om att jag ska släppa sargen och komma över min ångest över att välja fel haha!

Skrivet av DavidtheDoom:

@jesper2664: Varför inte göra det enda rätta och köpa en Thinkpad med dubbla batterier så du kan hot-swap:a?
T470 kan ju vara värd att titta på. Dock inget diskret grafikkort.

Det låter suboptimalt att köra någon dubbellösning. Diskret grafikkort är dessutom mer eller mindre ett krav. Men tack för tipset!

Permalänk
Medlem

@jesper2664:
Jag vet inte hur länge du är beredd att vänta med att köpa ny dator, men snart (står april på engelska hemsidor iaf) kommer lenovo yoga 720 15,6". Den kommer ha nvidia gtx 1050m grafik, thunderbolt 3, "thin bessels" och 8-9 timmars batteritid beroende på om man väljer full hd eller 4k skärm. Den högra shifttangenten som hittills varit konstigt placerad på lenovo laptops är också återgäldad. Vet inte hur mycket den kommer kosta men lenovo brukar alltid vara väldigt prisvärda.