Permalänk
Medlem

Ta bort telia modem?

Hej!

Sitter och spelar hos farsan, hade ostabil ping som gick alltifrån 60-300(ish). Tänkte att jag skulle in och se vad som var eventuellt fel, såg även att IPv6 var avaktiverat så funderade att aktivera det.

Anyway till min fråga då:

Idag kör vi 2 Apple routrar(ja dem har trevligt gränsnitt och tycker om dem förövrigt). Modemet är ifrån telia då jag hört att det inte går så bra om man tar bort den(kan vara skröna då jag ej har någon källa på det). Drog in på admin webb gränssnittet till routern med möts då utav telias gränssnitt. Så om jag förstår det hela rätt så kommer allt in i modemet som sedan skickar ut IP-addresser till routrarna, detta känns i min värld ganska klöddigt så jag undrar ifall jag kan ta bort Telia modemet och enbart köra på Apple routrarna?

Sorry ifall texten är klöddig men det har varit en lång dag med massa skolprojekt..

Mvh QuadiX

Permalänk
Rekordmedlem

Telia modemet är väl en Thomsongateway ? Exakt hur är Airportarna inkopplade och konfigurerade ?

Om det i själva verket är så att du har 3 enheter som agerar router och dhcpserver och utför nat så är det ett under att nätet fungerar överhuvudtaget.
Beskriv exakt hur allt är hopkopplat och vilka funktioner som är aktiva i respektive enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av QuadiX:

Hej!

Sitter och spelar hos farsan, hade ostabil ping som gick alltifrån 60-300(ish). Tänkte att jag skulle in och se vad som var eventuellt fel, såg även att IPv6 var avaktiverat så funderade att aktivera det.

Anyway till min fråga då:

Idag kör vi 2 Apple routrar(ja dem har trevligt gränsnitt och tycker om dem förövrigt). Modemet är ifrån telia då jag hört att det inte går så bra om man tar bort den(kan vara skröna då jag ej har någon källa på det). Drog in på admin webb gränssnittet till routern med möts då utav telias gränssnitt. Så om jag förstår det hela rätt så kommer allt in i modemet som sedan skickar ut IP-addresser till routrarna, detta känns i min värld ganska klöddigt så jag undrar ifall jag kan ta bort Telia modemet och enbart köra på Apple routrarna?

Sorry ifall texten är klöddig men det har varit en lång dag med massa skolprojekt..

Mvh QuadiX

tyvärr är ditt gränssnitt en aning fattigt på information så blir lite svårt svara på frågan..
be nån du känner läsa igenom din tråd (utan att du förklarar nånting) se om dom fattar vad som menas.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ja det är standard ifrån telia, så snabbt antagande: ja.

Jag har inaktiverat att själva telia modemet skapar ett eget nätverk utan istället "pushar" ut ip-addresser istället. Den ena apple routerna är kopplat till modemet och har hand om 5GHz bandet medans den andra var tänkt att förlänga radien på nätverket men på något vänster fick den ha hand om 2,4GHz bandet.

så kortfattat router 1 är master medans router 2 är slave. kopplingen mellan router 1 samt 2 är via elnätet, 2 likadana doser. (http://www.staples.se/ntverkskort-och-tillbehr/cbs/123499.htm...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadiX:

Hej!

Sitter och spelar hos farsan, hade ostabil ping som gick alltifrån 60-300(ish). Tänkte att jag skulle in och se vad som var eventuellt fel, såg även att IPv6 var avaktiverat så funderade att aktivera det.

Anyway till min fråga då:

Idag kör vi 2 Apple routrar(ja dem har trevligt gränsnitt och tycker om dem förövrigt). Modemet är ifrån telia då jag hört att det inte går så bra om man tar bort den(kan vara skröna då jag ej har någon källa på det). Drog in på admin webb gränssnittet till routern med möts då utav telias gränssnitt. Så om jag förstår det hela rätt så kommer allt in i modemet som sedan skickar ut IP-addresser till routrarna, detta känns i min värld ganska klöddigt så jag undrar ifall jag kan ta bort Telia modemet och enbart köra på Apple routrarna?

Sorry ifall texten är klöddig men det har varit en lång dag med massa skolprojekt..

Mvh QuadiX

Är det fiber eller ADSL? Har du några andra tjänster så som TV eller telefoni genom linan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Är det fiber eller ADSL? Har du några andra tjänster så som TV eller telefoni genom linan?

Ja sorry glömde skriva det, mitt fel! Det är telia ADSL, tror enbart att dem kört tv, telefon har jag för mig att vi enbart kör mobil numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadiX:

Ja sorry glömde skriva det, mitt fel! Det är telia ADSL, tror enbart att dem kört tv, telefon har jag för mig att vi enbart kör mobil numera.

Då är det dessvärre inte möjligt att ta bort "modemet".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Okej det var ju synd, hur bra fungerar IPv6 på ADSL? Kan det ge en prestanda skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadiX:

Okej det var ju synd, hur bra fungerar IPv6 på ADSL? Kan det ge en prestanda skillnad?

Kommer garanterat inte utgöra några förbättringar. IPv6 är endast en ny standard för utdelning av nya IP-adresser som kommit tillgrund av brist på unika adresser.

Problemet som du har beror mest troligt på dina Apple-routers, Homeplugs alternativt begränsningar från ADSL-bandet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadiX:

Ja det är standard ifrån telia, så snabbt antagande: ja.

Jag har inaktiverat att själva telia modemet skapar ett eget nätverk utan istället "pushar" ut ip-addresser istället. Den ena apple routerna är kopplat till modemet och har hand om 5GHz bandet medans den andra var tänkt att förlänga radien på nätverket men på något vänster fick den ha hand om 2,4GHz bandet.

så kortfattat router 1 är master medans router 2 är slave. kopplingen mellan router 1 samt 2 är via elnätet, 2 likadana doser. (http://www.staples.se/ntverkskort-och-tillbehr/cbs/123499.htm...)

Kan vara för att ni kör via elnätet.

Hur blir pingen om ni
1. kopplar in sladd till Telia gateway
2. första apple router
3 andra apple slave

Underbara autocorrekt på mobilen...
Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Kan vara för att ni kör via elnätet.

Hur blir pungen om ni
1. kopplar in sladd till Telia gateway
2. första apple router
3 andra apple slave

Nja alltså jag är lite tveksam till vad du menar, men om jag ska tyda det rätt så ska anslutningen mellan master samt slaverouter skicka signalerna trådlöstistället för via elnätet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadiX:

Nja alltså jag är lite tveksam till vad du menar, men om jag ska tyda det rätt så ska anslutningen mellan master samt slaverouter skicka signalerna trådlöstistället för via elnätet?

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag menar är att det kan vara elnätet som ger störningar och gör så att ni får sämre ping.

Men testa pingen genom att koppla in en dator med nätverkskabel till varje router, då ser ni var problemet finns.
Testa även att koppla in direkt till homeplug-enheten med kabel.

Har ni gamla elledningar så kan det ge störningar på nätet.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av QuadiX:

Okej det var ju synd, hur bra fungerar IPv6 på ADSL? Kan det ge en prestanda skillnad?

Så vitt jag vet använder inte Telia IPv6, förmodligen inte heller dina spelservrar. Dessutom kommer det inte ge någon prestandaskillnad.