Windows uppdatering gör datorn obrukbar, såfort jag återställer den installeras den igen!

Permalänk
Medlem

Windows uppdatering gör datorn obrukbar, såfort jag återställer den installeras den igen!

Så mina föräldrars dator med Windows 10 har den senaste tiden agerat underligt. När man startat den så möts man som vanligt av skrivbordet, i ca 5 sekunder, sedan blir skärmen helt grå och man kan inte göra något. Vid omstart händer samma sak igen. Efter tre omstarter så går ju Windows in i något slags "reperations läge" och genom detta läge har jag då återställt datorn till en återställningspunkt innan den installerade en uppdatering i mitten utav januari/febrari. När detta gjorts fungerar datorn bra igen, precis som vanligt, tills Windows update körs och drar ner uppdateringen och man får samma problem igen tills man återställer den. Då MS helt verkar slutat testa sina uppdateringar innan de släpps och det faktum att man inte ens kan blockera någon uppdatering längre, står jag nu i valet och kvalet att blockera Windows Update helt och hållet, dock inte så sugen på det när det gäller föräldrarnas dator ur ren säkerhetspunkt. Det, eller bara installera ett annat OS som inte är i Alpha, men det innebär mycket jobb och tid som jag inte har.

Finns det något annat jag kan göra som inte ger mig huvudvärk och en hel dags arbete?

Datorns specs:
4670k med fet kylare
Asrock Z87M Extreme 4
Corsair Vengence LP 2x4gb
Gigabyte 650 ti
Be Quiet Pure power L8 630w
Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kolla loggboken om du kan identifiera den felaktiga uppdateringen. Testa annars https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10-...

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Så mina föräldrars dator med Windows 10 har den senaste tiden agerat underligt. När man startat den så möts man som vanligt av skrivbordet, i ca 5 sekunder, sedan blir skärmen helt grå och man kan inte göra något. Vid omstart händer samma sak igen. Efter tre omstarter så går ju Windows in i något slags "reperations läge" och genom detta läge har jag då återställt datorn till en återställningspunkt innan den installerade en uppdatering i mitten utav januari/febrari. När detta gjorts fungerar datorn bra igen, precis som vanligt, tills Windows update körs och drar ner uppdateringen och man får samma problem igen tills man återställer den. Då MS helt verkar slutat testa sina uppdateringar innan de släpps och det faktum att man inte ens kan blockera någon uppdatering längre, står jag nu i valet och kvalet att blockera Windows Update helt och hållet, dock inte så sugen på det när det gäller föräldrarnas dator ur ren säkerhetspunkt. Det, eller bara installera ett annat OS som inte är i Alpha, men det innebär mycket jobb och tid som jag inte har.

Finns det något annat jag kan göra som inte ger mig huvudvärk och en hel dags arbete?

Datorns specs:
4670k med fet kylare
Asrock Z87M Extreme 4
Corsair Vengence LP 2x4gb
Gigabyte 650 ti
Be Quiet Pure power L8 630w
Windows 10 Pro

Annan sak är att stänga av uppdateringar (i alla fall tillfälligt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Som sagt, stäng av uppdateringar, eller kolla om fler har problemet.
Sen har du säkert rätt om alpha och ej testar sina uppdateringar...
Vi har 7 datorer hemma, med varierande ålder, ingen av dem har problem med w10. Kör även preview snabb på några, utan att någonsin haft problem. Jag har även installerat W10 till flera andra, som inte heller har problem. En av dem min halvt senila mor +70, och där är inga problem med uppdateringarna. Jag besökte henne förra helgen och kollade igenom burken om den behövde uppdateras, nope, rullar och går.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Kolla loggboken om du kan identifiera den felaktiga uppdateringen. Testa annars https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10-...

Har kollat, men kan inte se något. Jag hittade ett verktyg från MS som man kunde dölja uppdateringar med, men där kunde jag bara dölja tredjeparts uppdateringar, t ex Nvidia och Intel.Testade lösningen på länken, fungerade inte.

Skrivet av Broken-arrow:

Annan sak är att stänga av uppdateringar (i alla fall tillfälligt).

Går inte efter anniversary verkar det som.

Skrivet av f@boy:

Som sagt, stäng av uppdateringar, eller kolla om fler har problemet.
Sen har du säkert rätt om alpha och ej testar sina uppdateringar...
Vi har 7 datorer hemma, med varierande ålder, ingen av dem har problem med w10. Kör även preview snabb på några, utan att någonsin haft problem. Jag har även installerat W10 till flera andra, som inte heller har problem. En av dem min halvt senila mor +70, och där är inga problem med uppdateringarna. Jag besökte henne förra helgen och kollade igenom burken om den behövde uppdateras, nope, rullar och går.

Självklart har jag kollat om någon annan haft problem, kan inte hitta något, och de som liknar problemet, deras lösningar har inte fungerat. Ger inte själv mycket för detta alpha OS, sedan anniversary är min laptop oanvändbar: Ständiga krascher, lås skärmen fryser sig, applikationer uppdateras inte som de ska med mera.

Permalänk
Medlem

@Baxtex:
Kanske det här är till någon hjälp
https://support.microsoft.com/en-us/help/3183922/how-to-tempo...
Ladda hem och kör wushowhide.diagcab

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Kör du senaste bios?
Avinstallerat alla tredjeparts antivirus?