och jag hittar ingen som helst privat användning av den...

Permalänk
Medlem

och jag hittar ingen som helst privat användning av den...

Ja han får nog tänka om, det må jag säga. Jag hade mycket användning av min vid den här tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Jag hade mycket användning av min vid den här tiden.

När är du född och till vad specifikt?

Permalänk
Medlem

På början av 70-talet. Jag spelade, programerade (basic, assembler mest Motorolas, lite andra språk) och gjorde mycket annat dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

På början av 70-talet. Jag spelade, programerade (basic, assembler mest Motorolas, lite andra språk) och gjorde mycket annat dumt.

Precis, som en leksak.

Jag är född 1979 och fick låna mina första PC runt 1988, och även i dåtidens samhälle hade ett försvinnande litet antal privatpersoner någon nytta av en dator eftersom det inte fanns några meningsfulla tjänster att använda för gemene man. Inte ens ordbehandlarna lyckades slå igenom i någon nämnvärd grad hos vanligt folk, trots att de var extremt överlägsna skrivmaskinerna på alla sätt. Jag ser diverse personer som historielöst hånar deras kommentarer om den samtida tekniken, samtidigt som de glömmer hur extremt efterbliven tekniken var då och hur nedkopplat samhället var i största allmänhet före IT-samhällets intåg under 2000-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis, som en leksak.

Jag är född 1979 och fick låna mina första PC runt 1988, och även i dåtidens samhälle hade ett försvinnande litet antal privatpersoner någon nytta av en dator eftersom det inte fanns några meningsfulla tjänster att använda för gemene man. Inte ens ordbehandlarna lyckades slå igenom i någon nämnvärd grad hos vanligt folk, trots att de var extremt överlägsna skrivmaskinerna på alla sätt. Jag ser diverse personer som historielöst hånar deras kommentarer om den samtida tekniken, samtidigt som de glömmer hur extremt efterbliven tekniken var då och hur nedkopplat samhället var i största allmänhet före IT-samhällets intåg under 2000-talet.

Fast jag körde diskutionsforum och rätt mycket tvärs över jorden via BBS, bla från USA och England, på 80-talet och i början av 90-talet. Dock på 2400 bps-modem från Datel.

Permalänk
Inaktiv

Han har ju dock helt rätt i vad han säger. Han talar trots allt om vad majoriteten skulle ha för nytta av den. Han talar inte om oss som gillar att leka lite.. Det är få som ens skulle klarat att komma ut på nätet under den tiden. Hell, finns de som har problem med det idag, när telefonböcker knappt verkar existera, och nystartsbolag nära inpå tvungna att ge sig ut på sociala medier. Hur många vanliga användare vet vad ett forum är? Jag har behövt förklara det ett flertal ggr, även nu på senare år.
Ne du, vi kan väl sitta och småfnissa lite över att han kanske inte tänkte på framtiden, eller de som ville leka. Men nog fan var det brist på nytta för svensson under den tiden.

Permalänk
Medlem

Nostalgi strax före 29.00 när den lilla vita triangeln uppe i det högra hörnet blinkar, och indikerar att det börjar ett program "i den andra kanalen"!

Permalänk
Medlem

Herbert Söderström, frid över hans minne, fick oförtjänt mycket pikar när det här filmklippet blev viralt för några veckor sedan. Vad man bör veta var att han bl.a. skrev tre böcker om sitt datoranvändande, fick lära sig maskinkodsprogrammering redan i början av 60-talet i egenskap av journalist på SVT (spännande vidareutbildning!) och enligt intervju från 1984 var en av Sveriges första och starkaste förespråkare av öppen programvara, i alla fall för "bröd- och smörprogram" som ordbehandling, kalkylprogram osv.

I samma intervju framgår också att han mycket väl hittat seriösa användningsområden för sin ABC-80, såväl ordbehandling som att göra kontrollberäkningar av uppgifter han skrev om, samt förstås att spela Glipp (kopia av Pac-Man) då och då. Dessutom sades att han kommit överens med cheferna på SVT att inte prata om datorer i TV då han redan var en känd opinionsbildare i ämnet, men tydligen gjorde han en undantag här.

Jag tolkar det han säger att för gemene man var det svårt att hitta något vettigt att använda en hemdator till när inslaget sändes, någon gång under 1984 vad jag förstår. Det är ju långt ifrån alla som skriver brev, insändare, artiklar eller böcker som då har behov av ordbehandling. Göra en hushållsbudget på dator kanske kunde vara bra om man inte räknade för hand. Andra former av text- eller sifferbehandling kan ha tett sig mer avlägsna.

Programmering som nämndes ovan var något för de verkligt intresserade, även om faktumet att i stort sett alla hemdatorer ramlade in i en BASIC-miljö gjorde det nästan nödvändigt för alla som ville komma någon vart att lära sig lite grundläggande kommandon, i den mån man förstod vad man knappade in.

Visionerna om användandet var stora, genomförandet var väl sådär även om t.ex. videotex i form av Datavisionen gjorde sina försök. Där tror jag det föll på prismodellen: man måste ha ett telefonabonnemang och ett Datavision-abonnemang, man betalade en kostnad per minut man ringde Datavisionen plus att de respektive sidorna man bläddrade fram kostade olika mycket. Ja, förutom fasta kostnader som inköp av dator, modem, videotexutrustning, programvara. Det franska Minitel var långt mer framgångsrikt, men där tror jag prismodellen såg annorlunda ut. Man kan tycka att om man ändå tecknat abonnemang på en monopoliserad datanätstjänst som ringdes upp via telenätet, kunde själva samtalet varit gratis då man ändå betalade per sida.

Permalänk

Innan bredband/fast intenet var datorn en dumburk enligt mig, spel dög den till alla fall.
Jag är inte så tidig användare av PC själv, första burken var en IBM aptiva (volvo datorn) från 1997, visst skolans 4MHz knappa man på ibland men inte mycket mer.
Först när jag fick ADSL så fick jag andvändning av datorn, när skiten Telia inte hade problem vill säga.
Nu kan jag knappast leva utan datorn, men ändå använder jag 90% mobil eller surfplatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB