extern hdd kör på 19volt istället för 12.

Permalänk

extern hdd kör på 19volt istället för 12.

Hej.
Nu är det så olyckligt att grabben (3år) har kopplat in sladden till bärbara datorn i våran externa hdd.
Har tagit ut disken ur racket o testat den löst i hdd docka. Men inget händer så anar att den är körd. Tror ni det finns något hopp om att kunna rädda data från den? Klantigt nog har vi ingen backup på hela disken.

Visa signatur

Nuvarande: Evga Supernova G2 750W, MSi x79A-GD65 8D, i7-4930K, Thermalright Ultra-120 eXtreme, Samsung SSD 850 evo-250GB, 16GB G-skill RipjawsZ cl8, Radeon RX Vega 56, Win 10
Gamlingen: Gigabyte EP45-DS3P, q6600 @3,2 Ghz. Geforce GTX 460, 6 gb corsair 6400cl4, vista64 SP2

Permalänk
Medlem

Jobbigt läge ordentligt... nu kommer jag inte ihåg hur interface-korten brukar se ut - om 12V omvandlas till egen 12V för hårddisken eller om 12V går direkt till disken och 5 Volt skapas för att driva 5-volts delen.

Om jag minns rätt så brukar dessa (men kanske inte alla..) kontrollerkort ha överspänningskydd i form av transildiod och kanske en ytmonterad säkring innan som smäller av vid överspänning och strömrusningen som blir - det kan vara räddningen för dig - men för att finna ut detta så bör det vara en hårddisk och kretskortsvan människa som tittar på det och proba fram om det finns en tidig avbrott (=säkring) på spänningsanslutningssidan.

Det du kan trösta dig är att informationen på skivorna nog är helt oskadade då disken förmodligen aldrig ens snurrat igång

Ta kontak med en eller flera diskräddningsfirmor - berätta precis som här vad som hänt och sedan invänta offert.

Tyvärr är det inte idag 'bara' att ta en annan kontrollerkort från en annan exakt likadan hård-disk och flytta över - det finns information med kalibreringsvärden och andra maskinkonstanter för just exemplaret lagrat i form av EEprom (ic U12 oftast - en lite fyrkantig sak med 8 ben) eller i Flashminnet med firmwaren på själva kontrollern.

Diskräddningsfirmor som är etablerade vet hur man skall föra över informationen - har/kan skaffa fram resevkort (alla inom gebitet hjälper/köper/säljer mellan sig rätt kort även om de i övrigt är konkurrenter - det är ett lika problem för alla att hantera de numera tusentals varianter av kontrollerkort som finns och alla kan inte ha alla varianter hemma...) och även byta läshuvud-ställ eller förstärkare på dessa huvuden om de är sönderslagna av överspänning.

Likaså har dom troligen databas på kanske tusentals olika kalibreringsvärden och den vägen kanske prova sig fram till en fungerande version om hela kontrollerkortet har rykt.

Men - detta kommer inte vara gratis... ... så ta det som läropeng.

PS:

vad är det för disk - exakt benämning - ser du siffror/benämning på kretskortet, ta med dem också, alla dessa...

om det är WD green så har jag några att kika på här också

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Jobbigt läge ordentligt... nu kommer jag inte ihåg hur interface-korten brukar se ut - om 12V omvandlas till egen 12V för hårddisken eller om 12V går direkt till disken och 5 Volt skapas för att driva 5-volts delen.

Om jag minns rätt så brukar dessa (men kanske inte alla..) kontrollerkort ha överspänningskydd i form av transildiod och kanske en ytmonterad säkring innan som smäller av vid överspänning och strömrusningen som blir - det kan vara räddningen för dig - men för att finna ut detta så bör det vara en hårddisk och kretskortsvan människa som tittar på det och proba fram om det finns en tidig avbrott (=säkring) på spänningsanslutningssidan.

Det du kan trösta dig är att informationen på skivorna nog är helt oskadade då disken förmodligen aldrig ens snurrat igång

Ta kontak med en eller flera diskräddningsfirmor - berätta precis som här vad som hänt och sedan invänta offert.

Tyvärr är det inte idag 'bara' att ta en annan kontrollerkort från en annan exakt likadan hård-disk och flytta över - det finns information med kalibreringsvärden och andra maskinkonstanter för just exemplaret lagrat i form av EEprom (ic U12 oftast - en lite fyrkantig sak med 8 ben) eller i Flashminnet med firmwaren på själva kontrollern.

Diskräddningsfirmor som är etablerade vet hur man skall föra över informationen - har/kan skaffa fram resevkort (alla inom gebitet hjälper/köper/säljer mellan sig rätt kort även om de i övrigt är konkurrenter - det är ett lika problem för alla att hantera de numera tusentals varianter av kontrollerkort som finns och alla kan inte ha alla varianter hemma...) och även byta läshuvud-ställ eller förstärkare på dessa huvuden om de är sönderslagna av överspänning.

Likaså har dom troligen databas på kanske tusentals olika kalibreringsvärden och den vägen kanske prova sig fram till en fungerande version om hela kontrollerkortet har rykt.

Men - detta kommer inte vara gratis... ... så ta det som läropeng.

PS:

vad är det för disk - exakt benämning - ser du siffror/benämning på kretskortet, ta med dem också, alla dessa...

om det är WD green så har jag några att kika på här också

12V bukar drivas med nätadaptern på vissa har den både 12 och 5V i adaptern men då har kontakten en special med fler än 2 stift i kotakten och brukar likna ps/2 kontakten till mus/tangentbord vilket i 99 fal inte går att förvexla med en laptopladdare.

på de med endast 12V matning brukar 5V delen drivas av USBkontakten då den ändå inte drar speciellt mycket på 5V delen så räcker de 500mA gott och väl från usb 2.0

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@headlight: Bör finnas en säkring på kretskortet.
Det är kretskortet som har pajat. Motorn klara mycket mer än 19V.

Jag hade nog inte riskerat att pilla med detta själv utan tagit kontakt med en dataräddningsfirma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Motorn håller säkert, men motordrivkretsarna??? - jag har haft ett par brunna maxtor diskar i historien, motordrivkretsarna brann bokstavligen med låga när man skulle starta disken - dock på den tiden gick det att flytta mellan kontrollerkorten och rädda ut data.

dom köpekabinett jag öppnat tidigare har haft simple-switch-kretsar som matar i alla fall 5V till disken (dvs. 5V kommer inte genom USB) - 12 V är jag osäker på då jag inte har någon sådan interface-krets liggande att kika på

2.5" diskar matas däremot bara med USB - men då hade man inte haft TS:s problem

----

kikade på en WD green 1TB - man måste skruva bort typ 5 torxskruvar innan man ser något då alla komponenter är in mot chassiet. alla anslutningar till hårddisken är fjädrande kontakter så det är helt problemfritt att ta loss kortet.

Den har två transildisoder - en för varje spänning. från SATA-kontakten så sitter det två 0 Ohms motstånd (en ganska fyrkantig 0 mitt på den ytmonterade motståndet) före/innan transidioderna som förmodligen är säkringen.

Mäter man betydligt högre än 0 ohm med multimeters motståndsmätning när man mäter på varsin sida över motståndet - så är komponenten trasig, och i teorin kan det räcka att man kortsluter/byglar denna för att kortet skall vakna igång igen.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

PS:

vad är det för disk - exakt benämning - ser du siffror/benämning på kretskortet, ta med dem också, alla dessa...

om det är WD green så har jag några att kika på här också

Tack för bra info och snabb respons.

Det är en Samsung.
model: HD204UI (2TB/R54/32M)
HDD P/N: HD204UI/Z4 REV A.
LBA.3,907,029,168 2TB

På kretskortet sitter en lapp med streckkod och följande nr: PHTZE9J5A31766

Visa signatur

Nuvarande: Evga Supernova G2 750W, MSi x79A-GD65 8D, i7-4930K, Thermalright Ultra-120 eXtreme, Samsung SSD 850 evo-250GB, 16GB G-skill RipjawsZ cl8, Radeon RX Vega 56, Win 10
Gamlingen: Gigabyte EP45-DS3P, q6600 @3,2 Ghz. Geforce GTX 460, 6 gb corsair 6400cl4, vista64 SP2

Permalänk
Medlem

Har bara 750GB och 1 TB - med exakt samma utseende på kontrollerkortet - där var det inte uppenbart med någon 0-Ohms motstånd som säkring mer än på 5V sidan.

Risken är stor att 12V går rak till motorktretsen (en texas instrument-krets)

Det finns dom som har lyckats få igång disken med att byta kontrollerkortet från en donör-disk av exakt samma typ. som har köps på ebay. - det gäller att få varenda siffra rätt och dessutom finns det som som är omflashade och det kan man inte se utifrån om det är gjort eller inte.

---

personligen tror jag det är bäst att prata med en diskräddningsfirma.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Har bara 750GB och 1 TB - med exakt samma utseende på kontrollerkortet - där var det inte uppenbart med någon 0-Ohms motstånd som säkring mer än på 5V sidan.

Risken är stor att 12V går rak till motorktretsen (en texas instrument-krets)

Det finns dom som har lyckats få igång disken med att byta kontrollerkortet från en donör-disk av exakt samma typ. som har köps på ebay. - det gäller att få varenda siffra rätt och dessutom finns det som som är omflashade och det kan man inte se utifrån om det är gjort eller inte.

---

personligen tror jag det är bäst att prata med en diskräddningsfirma.

Tack för mycket bra hjälp! Detta forum är guld värt när man får problem.

Ja jag tycker mig se en förändring i ytan på en av de monterade kretsarna (Säkert texas kretsen) vilket ju tyder på att den gått varm. Har lagt upp en köpes på hel disk alternativt bara kortet på marknaden. Men hittar jag ingen perfekt matchning lutar det åt att jaga hdd firmor. Några förslag på sådana?

Visa signatur

Nuvarande: Evga Supernova G2 750W, MSi x79A-GD65 8D, i7-4930K, Thermalright Ultra-120 eXtreme, Samsung SSD 850 evo-250GB, 16GB G-skill RipjawsZ cl8, Radeon RX Vega 56, Win 10
Gamlingen: Gigabyte EP45-DS3P, q6600 @3,2 Ghz. Geforce GTX 460, 6 gb corsair 6400cl4, vista64 SP2

Permalänk
Medlem
Skrivet av headlight:

Tack för mycket bra hjälp! Detta forum är guld värt när man får problem.

Ja jag tycker mig se en förändring i ytan på en av de monterade kretsarna (Säkert texas kretsen) vilket ju tyder på att den gått varm. Har lagt upp en köpes på hel disk alternativt bara kortet på marknaden. Men hittar jag ingen perfekt matchning lutar det åt att jaga hdd firmor. Några förslag på sådana?

Om du vill ha hjälp att hitta matchning så kan du kolla detta inlägg jag gjorde för några månader sedan. Det är på just att köpa och få en ersättningskort till ens HDD. De firmor där kan du skicka in ditt nuvarande kort, de flyttar BIOS chippet till HDDn från ditt till ett annat fungerande kort, och sen kan du bara montera tillbaka hela kortet igen på HDDn när du får det.

Om det är bara kontrollerkortet som blivit skadat av överspänningen så har du bra chans att lyckas, om du nu inte får rätta på säkringen själv.

Permalänk
Medlem

Dom med högst success-rate är diskräddningsfirmor typ IBAS då de har hållit på med diskräddning i minst 20 år - kanske ända från mitten av 80-talet - men fakturan är ganska väl tilltagen ur en privatperson ögon (typ 10 papp) då dessa diskräddningsföretag är riktade till företag och där innehållet på disken är värt väldigt mycket mer än så.

Sedan har det dykt upp massor av firmor senare år med lägre pris men också större risk att förlora sina data för alltid.

Så allt beror på hur mycket du värderar innehållet - är det av graden 'oersättligt' så kanske man får bita i det sura och ta det som läropengar att i fortsättning alltid lagra på två olika oberoende medier - tex. att bränna den på DVD (och verifiera) och BR - som en andra eller tom en 3':e backup på det som verkligen inte får förloras (BR och DVD-skivor eldas inte upp av 19 Volt..). detta innebär också att man måste värdera och sortera sin data för att inte tvingar att bränna ned allt rubb som stubb - och det är motigt...

Permalänk
Medlem

Har hört mycket gott om: http://www.rescue-it.se/

Dom brukar också vara hyfsat billiga när det är mot privat person, kan va värt slå dom en pling.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Dom med högst success-rate är diskräddningsfirmor typ IBAS då de har hållit på med diskräddning i minst 20 år - kanske ända från mitten av 80-talet - men fakturan är ganska väl tilltagen ur en privatperson ögon (typ 10 papp) då dessa diskräddningsföretag är riktade till företag och där innehållet på disken är värt väldigt mycket mer än så.

Sedan har det dykt upp massor av firmor senare år med lägre pris men också större risk att förlora sina data för alltid.

Så allt beror på hur mycket du värderar innehållet - är det av graden 'oersättligt' så kanske man får bita i det sura och ta det som läropengar att i fortsättning alltid lagra på två olika oberoende medier - tex. att bränna den på DVD (och verifiera) och BR - som en andra eller tom en 3':e backup på det som verkligen inte får förloras (BR och DVD-skivor eldas inte upp av 19 Volt..). detta innebär också att man måste värdera och sortera sin data för att inte tvingar att bränna ned allt rubb som stubb - och det är motigt...

Ibas är inte aktuellt. Det blir på tok för mycket pengar. Är egentligen "bara" 2 års bilder som inte finns kvar någon annan stans. Är inne på att skaffa nas (med raid) nu och en disk till datorn så finns det på 2 ställen (utan risk att fel nätadapter används).

Visa signatur

Nuvarande: Evga Supernova G2 750W, MSi x79A-GD65 8D, i7-4930K, Thermalright Ultra-120 eXtreme, Samsung SSD 850 evo-250GB, 16GB G-skill RipjawsZ cl8, Radeon RX Vega 56, Win 10
Gamlingen: Gigabyte EP45-DS3P, q6600 @3,2 Ghz. Geforce GTX 460, 6 gb corsair 6400cl4, vista64 SP2

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Om du vill ha hjälp att hitta matchning så kan du kolla detta inlägg jag gjorde för några månader sedan. Det är på just att köpa och få en ersättningskort till ens HDD. De firmor där kan du skicka in ditt nuvarande kort, de flyttar BIOS chippet till HDDn från ditt till ett annat fungerande kort, och sen kan du bara montera tillbaka hela kortet igen på HDDn när du får det.

Om det är bara kontrollerkortet som blivit skadat av överspänningen så har du bra chans att lyckas, om du nu inte får rätta på säkringen själv.

Kikade lite på det. Har inte bestämt mig har ev ett kort med samma rew på g men inte exakt samma disk. (vet inte om det kan vara ett problem)

Visa signatur

Nuvarande: Evga Supernova G2 750W, MSi x79A-GD65 8D, i7-4930K, Thermalright Ultra-120 eXtreme, Samsung SSD 850 evo-250GB, 16GB G-skill RipjawsZ cl8, Radeon RX Vega 56, Win 10
Gamlingen: Gigabyte EP45-DS3P, q6600 @3,2 Ghz. Geforce GTX 460, 6 gb corsair 6400cl4, vista64 SP2

Permalänk
Medlem
Skrivet av headlight:

Kikade lite på det. Har inte bestämt mig har ev ett kort med samma rew på g men inte exakt samma disk. (vet inte om det kan vara ett problem)

Det måste vara identiskt, men som sagt, oavsett så måste du flytta över den kretsen (lödda om).
Vågar inte svara på vad risken är att testa med ett annat kort.. bästa fall kanske det råkar fungera (tvivlar på det dock), men i värsta fall kan ju data på disken korrupteras när den "börjar om" med en annan styrkrets.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det måste vara identiskt, men som sagt, oavsett så måste du flytta över den kretsen (lödda om).
Vågar inte svara på vad risken är att testa med ett annat kort.. bästa fall kanske det råkar fungera (tvivlar på det dock), men i värsta fall kan ju data på disken korrupteras när den "börjar om" med en annan styrkrets.

Fegade ur o skickade iväg disken till firma. Så nu är det bara att vänta..

Visa signatur

Nuvarande: Evga Supernova G2 750W, MSi x79A-GD65 8D, i7-4930K, Thermalright Ultra-120 eXtreme, Samsung SSD 850 evo-250GB, 16GB G-skill RipjawsZ cl8, Radeon RX Vega 56, Win 10
Gamlingen: Gigabyte EP45-DS3P, q6600 @3,2 Ghz. Geforce GTX 460, 6 gb corsair 6400cl4, vista64 SP2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av headlight:

Fegade ur o skickade iväg disken till firma. Så nu är det bara att vänta..

Här sitter jag... med en död hårddisk.. också med en pillig grabb som gjorde samma sak som din!
Hur gick det för dig egentligen?

Permalänk

Jo det löste sig. All data kvar och fungerande hdd tillbaka. Men kör den bara som backup på min backup (feg har man blivit)

Visa signatur

Nuvarande: Evga Supernova G2 750W, MSi x79A-GD65 8D, i7-4930K, Thermalright Ultra-120 eXtreme, Samsung SSD 850 evo-250GB, 16GB G-skill RipjawsZ cl8, Radeon RX Vega 56, Win 10
Gamlingen: Gigabyte EP45-DS3P, q6600 @3,2 Ghz. Geforce GTX 460, 6 gb corsair 6400cl4, vista64 SP2

Permalänk
Medlem

Bra,
Jag har typ 40st Samsung liggandes någonstans annars...

Permalänk
Medlem
Skrivet av headlight:

Jo det löste sig. All data kvar och fungerande hdd tillbaka. Men kör den bara som backup på min backup (feg har man blivit)

Skulle samma sak hända igen så kan jag tipsa dig om detta.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1375627-min-hdd-ar-tras...

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

@Lifooz: Kikade på det där men när jag försökte hitta frakt dit gick jag bet. Kostade multum på alla ställen jag tittade. Men jag kanske valde "fel" på något av alla val man kan göra. Kollade flera olika ställen, med ungefär samma resultat.

Visa signatur

Nuvarande: Evga Supernova G2 750W, MSi x79A-GD65 8D, i7-4930K, Thermalright Ultra-120 eXtreme, Samsung SSD 850 evo-250GB, 16GB G-skill RipjawsZ cl8, Radeon RX Vega 56, Win 10
Gamlingen: Gigabyte EP45-DS3P, q6600 @3,2 Ghz. Geforce GTX 460, 6 gb corsair 6400cl4, vista64 SP2