Testpilot: Asustor AS3102T – NAS-enhet för vardagsrummet

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Asustor AS3102T – NAS-enhet för vardagsrummet

En ny NAS från Asus lagringsvarumärke erbjuder allt från HDMI till 4K UHD-stöd och USB 3.0. Testpiloten Alvar "TheMadPanda" Berglind tar en närmare titt på Asustor AS3102T.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar som en trevlig produkt!
Men hur styr man den?
Säg att jag kopplar den med HDMI till min hemmabioreciever, och sedan vill spela upp ett filmklipp. Måste jag bege mig till närmsta dator och starta uppspelningen? Eller finns det en fjärrkontroll eller trådlöst tangentbord/styrplatta man kan koppla in?
Hur funkar det med KODI eller PLEX? Kan man köra mediaservern direkt på NASen eller behöver man köra servern på en annan enhet men man kan ha biblioteket på NASen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Inaktiv

Dagens Nasar känns lite som med dagens routrarna, de kallas för router men är så mycket annat. (switch, brandvägg, trådlösaccess punkt etc)
Nå intressant produkt, även om jag nu ej kommer ha råd med den. (annan hårdvara som snart ska köpas)

@Zero Cool:
Jag tolkar som man kan fjärrstyra den via mobiltelefonen.
http://www.sweclockers.com/testpilot/23088-testpilot-asustor-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Dagens Nasar känns lite som med dagens routrarna, de kallas för router men är så mycket annat. (switch, brandvägg, trådlösaccess punkt etc)
Nå intressant produkt, även om jag nu ej kommer ha råd med den. (annan hårdvara som snart ska köpas)

@Beinerfelt:
Jag tolkar som man kan fjärrstyra den via mobiltelefonen.
http://www.sweclockers.com/testpilot/23088-testpilot-asustor-...

Mobilstyrning är för mig ointressant tyvärr... Brukar bara bli krångel. Skulle nog sluta med att jag bara använder den som en ren NAS, och då finns det säkert mer prisvärda produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Zero Cool:

Mobilstyrning är för mig ointressant tyvärr... Brukar bara bli krångel. Skulle nog sluta med att jag bara använder den som en ren NAS, och då finns det säkert mer prisvärda produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

vill man använda en traditionell fjärrkontroll kan köpa till en sådan då den har en IR-mottagare.

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Verkar som en trevlig produkt!
Men hur styr man den?
Säg att jag kopplar den med HDMI till min hemmabioreciever, och sedan vill spela upp ett filmklipp. Måste jag bege mig till närmsta dator och starta uppspelningen? Eller finns det en fjärrkontroll eller trådlöst tangentbord/styrplatta man kan koppla in?
Hur funkar det med KODI eller PLEX? Kan man köra mediaservern direkt på NASen eller behöver man köra servern på en annan enhet men man kan ha biblioteket på NASen?

Jag har haft denna nas i ett par månader nu. Fungerar riktigt bra. Lätt att använda osv. Går att koppla in tangentbord eller köpa passande fjärrkontroll. Kör plex på den och det rullar på klockrent
Apparna är också smidiga, då man lätt kommer åt filerna på Nasen, och komma till konfigurerings-sidan eller vad man ska säga
Finns även Utorrent man kan installera för nedladdning!

Permalänk
Medlem

Viktigaste frågan saknas dock. Vilka protokoll stöds? Klarar man sig med NFS och t.ex. SSH konfigurering? Eller måste man köra deras bloatware?

Att ASUS*koncernen har ett överflöd av onödiga android appar som ingen använder är säkert jätte bra men jag vill inte bli tvingad till att använda dem, framförallt när de inte underhålls. Räcker ju bara läsa ett par recensioner på google play om dem, tröttsamt att tillverkarna inte lär sig fokusera på användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Dagens Nasar känns lite som med dagens routrarna, de kallas för router men är så mycket annat. (switch, brandvägg, trådlösaccess punkt etc)
Nå intressant produkt, även om jag nu ej kommer ha råd med den. (annan hårdvara som snart ska köpas)

@Beinerfelt:
Jag tolkar som man kan fjärrstyra den via mobiltelefonen.
http://www.sweclockers.com/testpilot/23088-testpilot-asustor-...

NAS:ar har alltid varit multifunktionella, per definition. Det som skiljer en NAS från en server är i princip avsaknaden av KVM (för det mesta). Inte riktigt samma sak som att inte veta vad man ska kalla en tjänstefördelare för. Men det är mina ¢2.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

NAS:ar har alltid varit multifunktionella, per definition. Det som skiljer en NAS från en server är i princip avsaknaden av KVM (för det mesta). Inte riktigt samma sak som att inte veta vad man ska kalla en tjänstefördelare för. Men det är mina ¢2.

Vi som har varit med ett tag kommer ihåg när alla Network Attached Storage var just det och inget annat, så det du säger är inte sant. Långtifrån alla servrar har KVM också.

Definitionen på en NAS idag verkar vara att den är en server med tillverkarspecifikt operativsystem. Medan det mer generella begreppet server kan man köra med en större variation på OS. Men det stämmer inte heller helt eftersom dyrare servrar också bara kan köra ett OS, och ändå marknadsförs som en server. Det finns nog helt enkelt ingen perfekt distinktion mellan dem, men om man har en KVM eller inte låter som en ganska dålig skiljelinje IMO.

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att på nåt vis köra Plex på denna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@rewoX: kolla 4 inlägg upp

Det lönar sig alltid att läsa, innan man skriver

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Vi som har varit med ett tag kommer ihåg när alla Network Attached Storage var just det och inget annat, så det du säger är inte sant. Långtifrån alla servrar har KVM också.

Definitionen på en NAS idag verkar vara att den är en server med tillverkarspecifikt operativsystem. Medan det mer generella begreppet server kan man köra med en större variation på OS. Men det stämmer inte heller helt eftersom dyrare servrar också bara kan köra ett OS, och ändå marknadsförs som en server. Det finns nog helt enkelt ingen perfekt distinktion mellan dem, men om man har en KVM eller inte låter som en ganska dålig skiljelinje IMO.

Vad jag skriver på ren svenska är att NAS har stöd för flera protokoll och därigenom är de multifunktionella. Så har det varit ett bra tag nu och det är knappast någon lögn.
Däremot har jag inte sett en enda server som inte har uttag för Keyboard Video and Mouse, så när du skriver att "Långtifrån alla servrar har KVM" så är det helt enkelt inte sant, inte ur mitt perspektiv i alla fall. Varenda server i vår datahall har KVM.

Att KVM skulle utgöra skiljelinjen som definierar en NAS från Server är något hämtat från din fantasi och inget jag har påstått.
Jag syftade på det du själv skriver: "Definitionen på en NAS idag verkar vara att den är en server [...]" och det faktum att många NAS saknar KVM leder till konklusionen att...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag tycker den verkar lite för dyr. Jag satt själv och kollade in olika NAS lösningar före julen och ingen av dessa entry-modeller var speciellt övertygande när man beaktar vad de kostar.

Jag skaffade mig istället en HP Microserver som är både billigare (i "entry" utförande) och kraftfullare och har plats för 4 diskar, och som dessutom ger en friheten att välja vilket OS man vill.

Vill man ha något som fungerar omedelbart out of the box och inte är så teknisk så kan jag kanske se en nisch för såna här enheter, men speciellt prisvärt är det inte.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

[...] leder till konklusionen att...?

... du är en besserwisser som inte klarar av att ha fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@peterhjalmarsson: Nej, att läsförståelsen numera är under medelmåttet även bland de som varit med ett tag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en duglig NAS att köra Plex just nu, skulle den här vara ett alternativ om man vill köra 1080p ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalet:

Är på jakt efter en duglig NAS att köra Plex just nu, skulle den här vara ett alternativ om man vill köra 1080p ?

Jag kör varianten med 4 diskar, och den klarar Plex utan problem i 1080p, även i Transcoding läget (med viss syncning, och problematik med Subtitles).

Men inte lika bra i 4K ännu, då Chromecast Ultra (Kör LAN) och Plex verkar ha något fuffens med codecs, vart jag än läser så säger dom flesta att man ska köra i Mp4 format i Plex för att slippa transcoding.

I bästa världar hade man ju alltid velat att Plex bara skickar ljud och bild utan att behöva transcoda emellan strömmen.

Edit: Måste tillägga att detta enbart gäller om man strömmar med Chromecast Ultra.

Permalänk

Borde inte hastighetstesterna köra med större filer än vad som kan rymmas i RAM på NASen (tvingar sync till disk vid överföring)? Sedan vad kör de för filsystem? är det ext4, btrfs, ntfs, xfs eller ufs?

Vet någon vad det är som körs i grunden (OS), samt hur det ser ut med uppdateringar? Man vill ju inte ha ännu en IoT (internet of terrible) enhet.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Känns som nätverksprestandan i NAS:et visar precis vad 1 GB-kort kan prestera. Varken mer eller mindre. Så om NAS:et pallar mer än så får vi egentligen aldrig reda på förrän man kör 10GB-nätkort och 10GB-swirre.

Permalänk
Medlem

1Gb känns lite snålt i dagens läge. Speciellt på NAS eller server. Hoppas att även moderkort snart tar steget upp till 5Gb eller 10Gb.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
SweClockers
Skrivet av mechersmith:

Borde inte hastighetstesterna köra med större filer än vad som kan rymmas i RAM på NASen (tvingar sync till disk vid överföring)? Sedan vad kör de för filsystem? är det ext4, btrfs, ntfs, xfs eller ufs?

Vet någon vad det är som körs i grunden (OS), samt hur det ser ut med uppdateringar? Man vill ju inte ha ännu en IoT (internet of terrible) enhet.

Med tanke på hårdvaran som sitter i moderna NAS:ar är det ganska liten risk att någonting annat än nätverket och hårddiskarnas prestanda påverkar överföringshastigheterna i någon större utsträckning. Gigabit Ethernet klarar bara uppemot ~120 MB/s (vilket därmed är det absoluta taket) och därutöver är hårddiskarnas prestanda den största flaskhalsen.

Tror ändå jag förstår vad du menar, men jag vet inte riktigt hur relevant det är. Stora filer till en NAS med för sammanhanget lite RAM och slöa hårddiskar ger den effekten du tänker på. Samtidigt är det då bara en fråga om vad som ska anses vara flaskhalsen: storleken på RAM eller hårddiskarnas prestanda? Jag ser det som det sistnämnda.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Med tanke på hårdvaran som sitter i moderna NAS:ar är det ganska liten risk att någonting annat än nätverket och hårddiskarnas prestanda påverkar överföringshastigheterna i någon större utsträckning. Gigabit Ethernet klarar bara uppemot ~120 MB/s (vilket därmed är det absoluta taket) och därutöver är hårddiskarnas prestanda den största flaskhalsen.

Tror ändå jag förstår vad du menar, men jag vet inte riktigt hur relevant det är. Stora filer till en NAS med för sammanhanget lite RAM och slöa hårddiskar ger den effekten du tänker på. Samtidigt är det då bara en fråga om vad som ska anses vara flaskhalsen: storleken på RAM eller hårddiskarnas prestanda? Jag ser det som det sistnämnda.

Handlar om att man vill vara säker på att vid överföring av sekventiell data får jag minst x i hastighet, eftersom det endast är 2 diskar i finns risken att skrivhastigheten som diskarna uppnår snittar under 1 Gbit/s. Säger dock mer att de valda diskarna är slöa (typ WD green). Detta testar man genom att skicka en stor fil som har en storlek över det som operativet kan allokera i RAM och swap till processen. Exempel på ett fall då detta är bra att veta kan vara om du kör disk-avbildningar på ditt operativ och vill spara dessa externt, film inspelat i råformat, en data container med kärt data (typ gamla foton). Jag vet själv att jag har en del heldisk-avbildningar vilket tar väldigt lång tid att överföra..

Edit: tänkte på fel raid typ, bör inte skriva när man är trött
Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att veta att Asustor inte har en Radius-server bland sina server-tjänster i naset. Om man är ute efter denna så får man nog titta på t ex en QNAP. Jag fick reda på detta då jag försökte köra radius ihop med min accesspunkt.