Ska köpa nya hörlurar (Ohms,AMP,etc)

Permalänk
Medlem

Ska köpa nya hörlurar (Ohms,AMP,etc)

Hej Sweclockers!

Jag ska köpa nya hörlurar i veckan ås jag har kollat runt lite och har då hittat Beyerdynamic DT 990 Pro's som jag tycker ser bra ut!

Men jag ser mycket om Ohms/Impedans som jag inte kan så mycket om. Jag kommer INTE använda en AMP för mina hörlurar och kommer koppla in dom rakt in i datorn. Så hur hög impedans borde jag ha för den bästa ljud upplevelsen.

Om ni kommer med fler förslag om lurar så håll dom runt 1000kr

Permalänk
Medlem

Låg ohm i sådana fall.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

@Hattifnatten: Hur låg då? har sett 25 och 80 ohms

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att allt över 80ohm borbe man ha amp till. Har ett par dt770 80 ohm och de kan redan utan amp hålla bra ljudnivåer. Vissa säger dock att man får tightare bas etc med amp men det har jag inte märkt av när jag kopplar dem till min objective2 amp.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Själv har jag dessa (32 Ohm). Möjligtvis kan man få bättre för 1000 kr men tycker själv att dessa är grymt bra.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2694700

Vet inte om det är exakt samma som dessa bara att de här är trådlösa?
http://www.ljudochbild.se/test/horlurar/grupptest_9-tradlosa-horlurar/akg-y50bt

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Spelaspel: Ska jag också kanske skaffa DT770? Har hört att om man har för hög ohm och datorn inte levererar tillräckligt så kanske lurarna inte funkar alls.

Permalänk
Medlem

Dessa lär annars vara helt otroligt bra (30 Ohm). Gick att köpa för 990 kr på Elgiganten för ett tag sedan om jag inte missminner mig. Tyvärr verkar priset nu ha höjts.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/horlurar/FIDELIOX2/philips-fidilio-horlurar-around-ear-x2-00-svart

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Mjo. nu är dom lite för dyra för mig dock. :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nimbee:

Hej Sweclockers!

Jag ska köpa nya hörlurar i veckan ås jag har kollat runt lite och har då hittat Beyerdynamic DT 990 Pro's som jag tycker ser bra ut!

Men jag ser mycket om Ohms/Impedans som jag inte kan så mycket om. Jag kommer INTE använda en AMP för mina hörlurar och kommer koppla in dom rakt in i datorn. Så hur hög impedans borde jag ha för den bästa ljud upplevelsen.

Om ni kommer med fler förslag om lurar så håll dom runt 1000kr

Högre impedans i luren gör den lättare att driva men ljudnivån blir ofta låg.

Skrivet av Hattifnatten:

Låg ohm i sådana fall.

Låg impedans gör att man måste ha bra drivning om det ska låta bra, däremot kan luren oftast spela starkare men starkt ljud är inte det samma som bra ljud.

Skrivet av Spelaspel:

Jag skulle säga att allt över 80ohm borbe man ha amp till. Har ett par dt770 80 ohm och de kan redan utan amp hålla bra ljudnivåer. Vissa säger dock att man får tightare bas etc med amp men det har jag inte märkt av när jag kopplar dem till min objective2 amp.

Se ovan.

Impedansen påverkar främst 2 saker, ljudkvalitet och ljudkvantitet. Högre impedans i luren gör alltså att den blir lättare att få att låta bra, det ställer alltså lägre krav på drivningen i det avseendet.
Men... Den höga impedansen betyder oftast även att man behöver högre drivspänning och det kan kräva en bättre förstärkare...
Man behöver alltså en lur med både ganska hög impedans och hög känslighet för att det både ska låta bra och gå att uppnå lagom ljudnivå om allt ska bli bra utan en vettig förstärkare.

För ljudkvaliten så är det viktiga att drivstegets utimpedans är max 1/8 del av lurens impedans, för ljudnivåns skull så ska man kanske se till att spänningen räcker till att uppnå 110dB ljudtryck utan att distorsionen har börjat öka. De flesta hörlurar vinner alltså på att drivas av bra elektronik men beroende på impedansförhållandet och spänningssvinget blir det olika påverkan.

Läs gärna dessa artiklar för en lite djupare genomgång av impedansens betydelse i samband med hörlurar >
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-impedance-explai...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Okej, Skulle det vara säkert att skaffa DT770 med 80 ohms. Vet inte riktigt vad jag borde ha. Headsetet jag använder just nu har runt 20 ohms.

Permalänk
Medlem

@nimbee Jag kör med DT 770 Pro (80 ohm) själv och det som gjorde att jag valde just BeyerDynamic var byggkvaliteten. Har kört flera AKG-lurar tidigare och även om de levererat bra ljud så har det alltid varit konstruktionen som gett vika, trots varsamt användande.
770n är grymt rigid och suverän ljudbild, väldigt nyanserad och rak. Kör utan förstärkare, därav 80 ohm. Definitivt värd pengarna flera gånger om. 1390 kr på 4sound om jag minns rätt.

EDIT: Sen kan det ju vara rätt bra med ett vettigt ljudkort oxå

Visa signatur

If I sow a wind now I will reap a storm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nimbee:

@mrqaffe: Okej, Skulle det vara säkert att skaffa DT770 med 80 ohms. Vet inte riktigt vad jag borde ha. Headsetet jag använder just nu har runt 20 ohms.

Jag vet inte hur det du ska driva luren med presterar, däremot har de en karaktär jag inte gillar oavsett drivningen, de är färgade och de är slutna och jag gillar inte nån av de egenskaperna, det är ett tag sedan jag lyssnade igenom Beyersortimentet men jag föredrar AKG och Sennheiser ljudmässigt och öppna lurar. Beyer är däremot väldigt bekväma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är även dessa för dyra? Verkar vara väldigt populära och omtyckta. (38 Ohm)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2458413

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p