Media Markt överger Sverige

Permalänk
Medlem

Inte Power, det låter ju hur töntigt som helst...Vänder sig i magen bara jag tänker på hur set kommer se ut. 😕

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Inom journalistiken brukar man inte namnge källor som läcker information.

Det är varken godtyckligt eller tvivelaktigt utan helt enkelt bra journalistik.

Nu vet jag inte hur det har gått till i just det här fallet, men journalistiska regler säger kortfattat ungefär att man ska ha två av varandra oberoende källor med direkt insyn som bekräftar en story innan man publicerar.
Det är vad som påstås ha här.

Att källor som läcker information ska namnges eller uppges är tvärtom rakt emot journalistiska regler.
Källskydd och liknande är väldigt viktigt.

Finns inte en enda journalist kvar i Sverige som följer det du skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hm... Har sett Expert på få ställen i Norge men trodde de var i det närmaste utdöda? Intressant...
Handlar sällan på vare sig MediaMarkt eller ElGiganten. Ibland kan de råka ha bra pris på saker och ting.
Kunnig personal skrivs det om. De har lyst med sin frånvaro de gånger jag besökt dem.
ALLTID rekommenderat kampanjvaror snarare än det jag själv vet att jag VILL ha. Mycket unga, oerfarna försäljare tyvärr...

Visa signatur

CPU: Intel i5 Skylake 6600K | MB: ASUS ROG Strix Z270-F Gaming | RAM: 16GB Corsair DDR4 2133Vengence LPX | GPU: ASUS Geforce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC 11GB | HDD: 500 Samsung 850 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 850W | CHASSI: Fractal Design Meshify C I Logitech G910 Orion Spark I Logitech G402 Hyperion Fury

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Att du menar att journalistiken blir godtycklig med källskydd är så förbluffande att du nog har rätt i att den diskussionen hör hemma någon annanstans.

Inte direkt.
Informationen har ju läckt och att dom officiellt går ut och säger något som går rakt emot vad läckan säger är ju inte ovanligt även i fall där läckan har rätt.

Vi får helt enkelt vänta och se hur det ligger till.

Jag förstår varför det finns källskydd, jag bara uttrycker mitt missnöje för dagens media.
Men du har nog rätt i det du säger.

Permalänk
Digital fyndjägare

Nu förnekar Norska Expert affär med Mediamarkt.

http://www.expressen.se/dinapengar/norska-expert-fornekar-aff...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Jag har köpt (senaste året då) ett st K70 Rapidfire RGB, en st Steelseries Rival 700 och ett st HyperX Cloud II hos Mediamarkt. Samtliga kostade exakt lika mycket som alla andra på top 10 på Prisjakt. Detta var i November-December. Innan har jag köpt stativ och objektiv där. Och säkert en del andra grejer med.

Tycker det är intressant hur man kan såga en hel kedja bara för att man träffade på dålig personal i den butiken man själv handlar i. Man kan precis lika gärna dra slutsatsen att folk som finns tillgängliga att anställa i de regioner där ni som är missnöjda har era varuhus är statistiskt sett mer värdelösa än de i tex Linköping då - där det så vitt jag vet är vettig personal. Av de jag träffat då. Finns säkert puckon där med.

Men det faktiskt helt omöjligt att samtliga som anställs på ett företag, oavsett geografisk plats, blir lögnaktiga skurkar över en natt.

För er som inte fick hjälp - det kan ju vara så att personalen var trötta på att 134 personer innan er bara gick och tafsade på grejerna för att sen gå hem och beställa dom på nätet. Att de redan frågat en massa människor som antingen bara tittar, eller använder deras arbetstid för att fråga om grejer och sen lite genomskinligt ska hem och "tänka på saken".

Men nej. MM skrev nog i jobbannonserna att de sökte lögnaktiga, svårnådda (men ändå påträngande!) människor som levde för att luras! För det är fan enda chansen att en hel kedja med vitt spridda butiker i olika delar av landet kan vara homogent rikskassa.

Eftersom jag använder Prisjakt hela tiden så vet jag redan att dom är lika i pris som andra ibland, och sådan info finns på Prisjakt också.

Och eftersom jag utgår både från omdömen online, samt mig själv, samt folk jag känner, så kan jag nog med stor säkerhet säga att MediaMarkt inte är generellt sätt lika bra som exempelvis Siba. Eftersom jag själv varit i flera olika Media Markt butiker (samt att jag utgått från mer än min egen erfarenhet) så är jag ganska långt ifrån den person du beskrev. Kan inte säga samma sak om dig dock, så vem är det egentligen som generaliserar en hel kedja från 1 butik?

Citat:

För er som inte fick hjälp - det kan ju vara så att personalen var trötta på att 134 personer innan er bara gick och tafsade på grejerna för att sen gå hem och beställa dom på nätet. Att de redan frågat en massa människor som antingen bara tittar, eller använder deras arbetstid för att fråga om grejer och sen lite genomskinligt ska hem och "tänka på saken".

Det enda du fått sagt med detta är att Media Markt skulle ha sämre personal som inte klarar sitt jobb. Vänta nu lite..

Skrivet av 2000+:

Jag skulle säga att jag har den kompetens mitt yrke kräver, jobbar i en MM-butik. Det känns som att du generaliserar hela personalstyrkan baserat på något / några få besök ?

Sen är det klart att man måste få jobba några år innan man blir tillräckligt kompetent. Det är skillnad på sommarjobbare och en som arbetat 5år+. Men så är det ju i alla branscher.

Jag uttryckte mig förut att jag har besökt MM tusen gånger men bara faktiskt köpt något en gång. Självklart var det inte bokstavligen tusen gånger, men du förstår nog att jag menar väldigt många gånger, då även i olika MM butiker (västkusten för det mesta). Dessutom så tycker dom allra flesta jag vet att MM i alla fall inte är lika bra som andra butiker. Det säger en del om du även lägger på det faktum att omdömen på Prisjakt inte är grymma heller.

Känns som du tar det personligt att jag inte gillar Media Markt. Bör du verkligen inte göra, eftersom jag inte tror att varenda enskild anställd är inkompetent.

Tror inte jag har pratat med någon sommarjobbare på MM, i så fall ser dom väldigt gamla ut för sin ålder...

Permalänk
Medlem

Vafan är detta? först bergsala/nintendo som säger olika ifall de ska lägga ner classic, och nu detta.. Varför är det värt att skapa fakenyheter? "fri PR ala "all reklam är bra reklam"?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Finns inte en enda journalist kvar i Sverige som följer det du skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? Så artikeln ovan är alltså inte belägg för det motsatta?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Amenvafaaaaaaaaaaaaan, Expert kommer ju att köra skiten i botten som de gjort med allt annat.
MediaMarkt är nog den bästa "noob-butiken" förutom deras säljare som hela tiden ska klänga på en, men bra sortiment och retur-/serviceavdelning har de verkligen.
Riktigt tråkiga nyheter

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jaså? Så artikeln ovan är alltså inte belägg för det motsatta?

Skrev på telefonen och missade radera det jag inte ville citera. 😂 Texten jag syftade på är:

Nu vet jag inte hur det har gått till i just det här fallet, men journalistiska regler säger kortfattat ungefär att man ska ha två av varandra oberoende källor med direkt insyn som bekräftar en story innan man publicerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast faktisk kompetens har dom ju inte heller, bara för att dom kan kalibrera monitorer gör det dom inte kompetenta.

Förstår inte ditt argument heller, jag kan få produkter demonstrerade i fler butiker än bara Media Markt och Elgiganten. Så vad är problemet? Faktiskt så har jag nog inte besökt en elektronikbutik utan några produkter man får pröva på väldigt väldigt länge.

Jag håller inte riktigt med dig där, jag sprang på en säljare på Mediamarkt i Nacka Forum för ett år sedan som kunde allt om olika paneler när jag kollade på ny TV, han gick in på djupet om olika tekniker. Han var i 40-års åldern. Det har som att prata med en äkta entusiast, aldrig stött på någon annan i någon butik tidigare som var så påläst. Det var som att man gick in i en lyxbutik där de kan allt om det de säljer. Jag gav honom beröm för det är så sällan man stöter på dem. 🙂
På HiFi-klubben kan man stöta på dem oftare.

Däremot kan jag ju säga att de allra flesta säljarna inte kan mer än vad som står på skylten på TV'n. Det är synd att marginalerna är så små att man inte kan anställa äkta entusiaster i alla varuhus, alternativt utbilda personalen i det de ska sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag håller inte riktigt med dig där, jag sprang på en säljare på Mediamarkt i Nacka Forum för ett år sedan som kunde allt om olika paneler när jag kollade på ny TV, han gick in på djupet om olika tekniker. Han var i 40-års åldern. Det har som att prata med en äkta entusiast, aldrig stött på någon annan i någon butik tidigare som var så påläst. Det var som att man gick in i en lyxbutik där de kan allt om det de säljer. Jag gav honom beröm för det är så sällan man stöter på dem. 🙂
På HiFi-klubben kan man stöta på dem oftare.

Däremot kan jag ju säga att de allra flesta säljarna inte kan mer än vad som står på skylten på TV'n. Det är synd att marginalerna är så små att man inte kan anställa äkta entusiaster i alla varuhus, alternativt utbilda personalen i det de ska sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag pratar dock rent generellt och inte om ett enstaka fall. Som du sa själv är det så sällan man stöter på personer som i ditt fall.