Permalänk
Medlem

Gaming dator 17000kr

Hej! Jag ska skaffa en ny dator om 1-2 månader, och jag undrar vad den bästa bygget som ska prestera men ändå se snyggt ut (vit och svart) för 17000kr på inet är! Jag vill gärna at ni ger era åsikter på både era egna lista och andras. Mvh.

Permalänk
Jacob Fanboy

Får en känsla av att du vet vad AMD Ryzen är, känns inte värt att ens diskutera detta då marknaden kommer vara helt annorlunda om 2 månader.

Permalänk
Medlem

Detta är ungefär vad du får för 17k idag, riktigt bra prestanda. Har inte inkluderat windows dock.
Vilken SSD/HDD setup du vill köra är rätt individuellt, du kan byta ut Firecudan mot en 500GB SSD tex, men de kostar lite mer.
Du kan även köra på en 250GB SATA SSD för windows om du tycker 1400 är för dyrt för 120
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10203760/

Men ja, snart kommer AMD Ryzen och då ser marknaden rätt annorlunda ut

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Får en känsla av att du vet vad AMD Ryzen är, känns inte värt att ens diskutera detta då marknaden kommer vara helt annorlunda om 2 månader.

Jag är fullt medveten om Amd RyZen men hela marknaden kan väll inte sjunka pga en cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl inte bara en cpu, utan en helt ny arkitektur och med det som jag har hört så kan dessa piska intel cpuer i vissa titlar. Så det kan mycket väl hända saker på marknaden

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Medlem

Det är ca 17 cpuer som kommer släppas Och det är high-end cpuerna som kommer först och det är ju dem som är intressanta.

Och priskrig kan det absolut bli då AMDs värsting cpu kommer kosta ca 6000, Medans Intels motsvarighet 6900k kostar 12000!

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@Sporkies
Då har du nog inte förstått hur revolutionerande Ryzen kan tänkas bli i vårt lilla mikrokosmos Vi vet förstås inte, men allting pekar på att den kommer bli bra, kanske t.o.m. väldigt bra. Återkom i mars

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Ok, jag återkommer i mars, men har vi några bevis på att RyZen blir så bra som alla säger?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sporkies:

Ok, jag återkommer i mars, men har vi några bevis på att RyZen blir så bra som alla säger?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det finns benchmarks m.m. Har inte tid att leta upp, men det går att hitta på någon av Ryzen-nyheterna här på swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sporkies:

Ok, jag återkommer i mars, men har vi några bevis på att RyZen blir så bra som alla säger?

Skickades från m.sweclockers.com

Läs tråden
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1439433-amd-zen-samling...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sporkies:

Jag är fullt medveten om Amd RyZen men hela marknaden kan väll inte sjunka pga en cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan den. Om Ryzen lever upp till sitt rykte så kan Intel behöva prisjustera sina CPU:er.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

I dagens marknad, vad kommer man få för 17 000?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man pratar om prestanda...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sporkies:

Om man pratar om prestanda...

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väl heeelt på vad för prestanda du menar och om det är spel (fps) du menar så är det ju helt beroende på vilken upplösning och detaljrikedom man ska köra i, och såklart vilket spel. Du kan ju ha 300+ fps i csgo men inte mer än 50-80 i tex DOOM.

Är det program så får du mycket bra prestanda så länge du håller dig till i7 eller Ryzen. Dator jag spelade åt dig i början av tråden ger dig en mycket snabb dator, så länge du inte ska köra i 4k

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Sporkies:

Hej! Jag ska skaffa en ny dator om 1-2 månader, och jag undrar vad den bästa bygget som ska prestera men ändå se snyggt ut (vit och svart) för 17000kr på inet är! Jag vill gärna at ni ger era åsikter på både era egna lista och andras. Mvh.

Desto mer vitt du vill ha, desto dyrare blir det...

Lite mindre vitt och du kan nästan få ett GTX 1080 på din budget.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv

Lite över 17k men mycket bättre.

Permalänk
Medlem

ok, strunta i vitt och svart, bara caset är vitt eller svart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gaming dator 17 000kr

Hej, jag ska beställa en dator från inet i slutet av denna månad.
Så jag vill gärna se vad ni här på sweclockers skulle välja för delar, och ni kan också ge era åsikter på andras kundvagnar.

Och Jag har en fråga: Är RyZen värt det? Jag har hört att den inte är gjord för spel.

Budget är 17000, Max 18500kr
Mvh

Permalänk
Medlem

@Sporkies: Har du speciella krav på chassi, stort eller litet ?

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

@Sporkies: Har du speciella krav på chassi, stort eller litet ?

Sorry! Har tänkt mig Corsair carbide 400c.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sporkies: Vilken hemsida vill du helst handla från ?
Ska du bygga själv ?

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

@Sporkies: Vilken hemsida vill du helst handla från ?
Ska du bygga själv ?

Inet och de ska bygga den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sporkies: Tyvärr så spräckte jag din budget med 500kr men detta hade jag valt om jag fick köpa stort chassi för frugan (tar för mycket plats), hennes resonemang

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10244092/
Jag har nyligen beställt dator själv dock ett Fractal Design Core 500 chassi annars var det nästan samma komponenter

Jag la inte till OS för jag antar att du redan har det ?!

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

@Sporkies:
Hej Sporkies!
Att AMD Ryzen inte är byggt för spel stämmer inte riktigt, det är snarare spelen som inte är byggda för Ryzen!
Ryzen är en processor med flera kärnor, vilket gör att den är bra på att kunna göra flera saker samtidigt samt redigering, streaming och liknande.

Spelen är idag inte byggda för att köra på flera kärnor, vilket gör att Intels processorer som är snabbare per kärna får dagens spel att få bättre resultat än Ryzen som har flera kärnor istället. t.ex. Intels i7 7700k har 4 kärnor. Ryzens R7 1700, 1700X och 1800X har 8 kärnor.

Så framtidens spel kommer byggas för att köras på flera kärnor, Battlefield 1 har fördel utav fler kärnor t.ex.
Sen har ju Intel och Ryzen olika mjukvara vilket spelen också är byggda runt, och ryzen är såpass ny så mjukvaran kommer förbättras inom snar framtid.. det skulle kunna öka prestandan till upp mot 15% (påstår inget).

Om du är intresserad så kan du läsa länken.
http://www.sweclockers.com/nyhet/23473-amd-ryzen-blir-battre-...

En viktig sak att veta är att när det kommer till spel så har processorn en liten del i prestandan i dagen läge, det som gör störst skillnad är grafikkort. Även RAM och hårddisk spelar in, Spelet laddar snabbar om du har bra SSD t.ex.

Jag skulle start rekommendera Ryzen, det är verkligen det mest prisvärda med tanke på vad du får!
Oavsett om du väljer Intel eller Ryzen så kommer du nog inte känna något skillnad i spelen eftersom det är så bra processorer i den här prisklassen.

Skrapade ihop en dator med riktigt bra och prisvärda komponenter.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10244103/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

@Sporkies: Tyvärr så spräckte jag din budget med 500kr men detta hade jag valt om jag fick köpa stort chassi för frugan (tar för mycket plats), hennes resonemang

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10244092/
Jag har nyligen beställt dator själv dock ett Fractal Design Core 500 chassi annars var det nästan samma komponenter

Man kan väll byta kylarn så får man ner priset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sporkies:

Man kan väll byta kylarn så får man ner priset

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut ! Får man ner priset rätt mycket men detta är vad JAG hade valt.
Sen visst man kanske inte behöver 500gb ssd, man kanske inte behöver 1080 kort heller.
Men som sagt detta är vad jag hade gjort med dom pengarna

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Absolut ! Får man ner priset rätt mycket men detta är vad JAG hade valt.
Sen visst man kanske inte behöver 500gb ssd, man kanske inte behöver 1080 kort heller.
Men som sagt detta är vad jag hade gjort med dom pengarna

Oj, jag har ingen os. Vilka delar skulle du nergradera för att inte spräcka min budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sporkies: Ta mindre SSD disk och gå ner till 1070 kort istället Men då sjunker prestandan men inte med så himla mycket.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

Här har du en riktigt fin setup. Maxad prestanda för så lite pengar som möjligt. 25GB SSD för Windows och 500GB SSD för spel.
Du kan byta låda då sånt är högst personligt. Jag tog bara nått billigt för att hålla budgeten

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10244374/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Här har du en riktigt fin setup. Maxad prestanda för så lite pengar som möjligt. 25GB SSD för Windows och 500GB SSD för spel.
Du kan byta låda då sånt är högst personligt. Jag tog bara nått billigt för att hålla budgeten

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10244374/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10244374/

Skickades från m.sweclockers.com

om jag byter caset mot en 400c så hamnar jag på min max budget