Permalänk
Medlem

C: Hårddisk blir full direkt?

Hejsan, har ett stort problem.

För ett tag sen märkte jag att min C: hårddisk blir full ganska snabbt av någon anledning, så jag köpte en ny SSD och avinstallerade alla spel etc och installerade om dem på min nya ssd istället. Så basically är allt jag har på min hårddisk nu är operativsystemet. Inget i papperskorgen, rensat historik i webbläsaren etc, hade runt 8gig imorse av "free" space. Nu är det 50MB. Vad kan det vara för fel? Hur löser jag detta? Steam ligger fortfarande på hårddisken men tar bara upp runt 7gig. Själva hårddisken ligger på 100 gig.

Tack på förhand // Adde

Permalänk
Medlem
Skrivet av addeeeT:

Hejsan, har ett stort problem.

För ett tag sen märkte jag att min C: hårddisk blir full ganska snabbt av någon anledning, så jag köpte en ny SSD och avinstallerade alla spel etc och installerade om dem på min nya ssd istället. Så basically är allt jag har på min hårddisk nu är operativsystemet. Inget i papperskorgen, rensat historik i webbläsaren etc, hade runt 8gig imorse av "free" space. Nu är det 50MB. Vad kan det vara för fel? Hur löser jag detta? Steam ligger fortfarande på hårddisken men tar bara upp runt 7gig. Själva hårddisken ligger på 100 gig.

Tack på förhand // Adde

Ladda ned Windirstat och kolla vad som käkar utrymme

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Kan även rekommendera Spacesniffer: http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/

Permalänk
Medlem

Ladda ned spacesniffer och kör den så kanske du ser var dom stora filerna växer. - det är en grafisk visning över filsystemet med rutor som speglar storleken på filer och där kan man se skeende som annars är lätta att gå förbi obemärkt - tex appdata (dold direktory) för user brukar kroniskt växa med tiden då mycket tempfiler och annat skräp hamnar där och allt för ofta inte tas bort fast de längre inte behövs.

windows i sig är ganska bra på att växa när den tankar ned uppdateringar och inte städar bort gamla filer fast det uppdateras (återställningspunkter)

prova bleachbit och ccleaner från piriform och se om de hittar mycket garbarge.

slutligen 100GB systemdisk är verkligen i minsta laget - dom bör vara på minst 250 GB, annars kommer du slå huvudet i att disken är full precis hela tiden efter en tid.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av addeeeT:

Själva hårddisken ligger på 100 gig.

Det är snudd på för litet för att ens rymma win om man inte stänger av en massa funktioner för att spara plats, page och hiberfilen och systemåterställnigspunkter och uppdateringar lär fylla en så liten enhet nästan direkt om du använder datorn normalt utan att manuellt stänga av funktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Windows verkar lagra uppdateringar, återställningspunkter, drivrutinskopior etc. Rekommendationen är att låta mapparna vara då man kan ställa till med problem. Sedan kan man ju kolla så man inte har allt för mycket tempfiler (uppackade rarfiler/cachefiler etc) i användar/user mappen, testa köra treesizeview för att se vad som ev. tar plats och crapcleaner för att rensa bort ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är snudd på för litet för att ens rymma win om man inte stänger av en massa funktioner för att spara plats, page och hiberfilen och systemåterställnigspunkter och uppdateringar lär fylla en så liten enhet nästan direkt om du använder datorn normalt utan att manuellt stänga av funktioner.

Det räcker till windows. Runt 20-30GB räcker fint.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Har haft det på ssdn i snart 2 år iaf utan problem överhuvudtaget, + spel och annat skit. Ska kolla spacesniffer, men är osäker på vad man kan ta bort och inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av addeeeT:

Hejsan, har ett stort problem.

För ett tag sen märkte jag att min C: hårddisk blir full ganska snabbt av någon anledning, så jag köpte en ny SSD och avinstallerade alla spel etc och installerade om dem på min nya ssd istället. Så basically är allt jag har på min hårddisk nu är operativsystemet. Inget i papperskorgen, rensat historik i webbläsaren etc, hade runt 8gig imorse av "free" space. Nu är det 50MB. Vad kan det vara för fel? Hur löser jag detta? Steam ligger fortfarande på hårddisken men tar bara upp runt 7gig. Själva hårddisken ligger på 100 gig.

Tack på förhand // Adde

Har du avaktiverat hibernation? Det tar upp ditt ungefär storleken av ditt ram och är aktiverat by default.

https://www.cnet.com/how-to/how-to-enable-or-disable-hibernat...

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av addeeeT:

Har haft det på ssdn i snart 2 år iaf utan problem överhuvudtaget, + spel och annat skit. Ska kolla spacesniffer, men är osäker på vad man kan ta bort och inte!

Lägg upp en screenshot här så hjälper vi dig

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Har du avaktiverat hibernation? Det tar upp ditt ungefär storleken av ditt ram och är aktiverat by default.

https://www.cnet.com/how-to/how-to-enable-or-disable-hibernat...

Har inte avaktiverat det, ska prova! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det räcker till windows. Runt 20-30GB räcker fint.

Hälst 250GB.. ärligt talat så känner jag mig begränsad på 500GB men då med program, spel + OS.
Men alla användare är ju olika

Permalänk
Medlem

Det brukar bero på att windows failar att packa ihop log-filerna, oftast pga en korrupt logfil.

Kolla i: C:\Windows\Logs\CBS och ta bort den älsta logfilen du hittar (eller alla.) Därefter rensa alla cab_xxxx i C:\Windows\temp

Det borde frigöra allt utrymme och se till att det inte börjar skapas nya cab_xxxx filer direkt igen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Vilka filer som man kan ta bort utan att ställa till är den eviga frågan....

ccleaner och bleachbit har långa listor och script i sig för filer man vet är vanliga och som man kan ta bort utan att det ställer till med ena massa elände.

Skall man själv härja runt med egen raderande efter eget godtycke under windows och under appdata - så bör man göra en diskimage med norton ghost eller liknande före på hela partitionen/disken - så att man kan lägga tillbaka till samma status som det var innan du började rensa - om det skiter sig ordentligt...

Permalänk
Medlem

Här finns länk om samma problem med era909s lösning:

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-f...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dockland:

Det räcker till windows. Runt 20-30GB räcker fint.

Ja för själva win ja men då måste man manuellt stänga av funktioner, page och hiber tar normalt 3 ggr ram om det finns tillgängligt, för inte så länge sedan klagade win update för mig på att det behövde 23 Gbyte "temputrymme" för att genomföra en uppdatering.
Men säg att du har 16 Gbyte ram, då blir det ungefär 20 + (16X3) som behövs bara för att starta ett nyinstallerat win om man inte pillar. Då är det ca 30 Gbyte kvar på en 100Ggbyte ssd innan man ens har börjat använda datorn till något alls, installera några program och kör uppdateringar ett par gånger så det skapas återställningspunkter så är man uppe över 100 Gbyte, en ssd bör alltså minst vara på 200 Gbyte för att inte bli full direkt om man kör win utan att konfa det manuellt för att man inte ska behöva hålla på hantera att den är "full"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Ceogar: Kör fortfarande w7, är det samma guide ändå?

Permalänk
Medlem

Hade W7 på en 64gb ssd ibörjan, va inga problem och stängde inte av några funktioner manuellt heller.

Har idag en 120gb för os och program, aldrig någonsin blivit full.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

jisses... - 44 GB under /Windows/Temp/

det som är under /windows/log/CBS är också ganska svulstigt....

de under winsxs skall du inte röra under några som helst omständigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Det brukar bero på att windows failar att packa ihop log-filerna, oftast pga en korrupt logfil.

Kolla i: C:\Windows\Logs\CBS och ta bort den älsta logfilen du hittar (eller alla.) Därefter rensa alla cab_xxxx i C:\Windows\temp

Det borde frigöra allt utrymme och se till att det inte börjar skapas nya cab_xxxx filer direkt igen.

Skriver under på ditt förslag så att TS känner sig trygg att radera

Permalänk
Medlem

@xxargs: Är riktigt pissdålig när det kommer till sånt här. Kör CCleaner nu iaf så får vi se vad som händer!

Uppskattar er alla för snabb hjälp och alla tips!

Permalänk
Medlem

@AddeeeT

Du är inte ensam...

Alltså - det är inte lätt att hålla en Windows ren och mager - det är som fettfläck som samlar på sig allt lort den kan bara genom att existera....

Permalänk
Medlem

Kan nämna att jag kör W10 (32 bit) på en Intel Computer Stick med 32 GB lagring utan problem.
Det enda som krävde lite tankearbete var installationen.

Men som redan nämnts i tråden så har TS nåt fel som är trasigt

Permalänk
Medlem

Körde CCleaner och fick bort ungefär 50gig direkt. Tack så hemskt mycket allihopa, nu släpptes söndagsångesten något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av addeeeT:

Körde CCleaner och fick bort ungefär 50gig direkt. Tack så hemskt mycket allihopa, nu släpptes söndagsångesten något!

Om du inte har gjort det så kolla att den korrupta logfilen är borta enligt mina instruktioner ovan. Annars kommer det var 30:e minut att skapas nya cab_xxxx filer som snart kommer fylla din SSD igen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

ccleaner är bra och bleachbit inte många steg efter fast den är helt open source - brukar köra båda då den ena tar det den andra missar och man plockar bort ytterligare ett antal MB lort ur filsystemet

Permalänk
Medlem

@era909: https://gyazo.com/8d6ae8d42562d2b7ee6c9b8fcfb10700

Ska jag ta bort allt där i menar du? Ligger en rar fil från 15 januari 2016, men är osäker på om det är de du menar

Ser även att jag har https://gyazo.com/315f49dbe6024f3128c7897bd3ce4ade en massa filer på 0KB etc, men du vill att jag ska ta bort allt som är cab_siffror pisset?

Permalänk
Medlem

En ren installation av Windows 7 - innan några drivrutiner etc tar ca 20GB + pagefile.sys och hiberfil.sys som vanligen är på samma storlek som ditt ramminne vardera, vilket vid 16GB RAM är ca 50 GB totalt. pagefile.sys kan du med hjälp av inställningarna flytta till en mekanisk disk och bör även göra det då du sparar in onödigt slitage (och dyrbart utrymme) på en SSD. På en dator med mer än 8GB så räcker redan 4 - 8 GB som max för pagefile.sys. Behöver du en större fil än 8GB så har du för lite RAM helt enkelt.

Hiberfil.sys är den fil som sparar ramminnet till din disk när du går ner i viloläge (datorn stängs sedan helt av) och går inte att flytta på. Däremot kan du stänga av denna fil om du aldrig använder funktionen med kommandot powercfg -h off Starta sedan om datorn så ska filen vara borta.

Några andra bra saker är att komprimera registret samt rensa gamla tempfiler, cookies och cache från bildkataloger samt webbsidor. Där rätt mycket kan gömma sig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Det brukar bero på att windows failar att packa ihop log-filerna, oftast pga en korrupt logfil.

Kolla i: C:\Windows\Logs\CBS och ta bort den älsta logfilen du hittar (eller alla.) Därefter rensa alla cab_xxxx i C:\Windows\temp

Det borde frigöra allt utrymme och se till att det inte börjar skapas nya cab_xxxx filer direkt igen.

Vad är det som gör att en trasig packning av en loggfil gör att det plötligt fyller disken med cab_xxxx-filer under /windows/temp

ser inte logiken i det riktigt - men det kanske bara är ms-logik som man skall förundra sig över....