Geforce GTX 1080 Ti bekräftas i systemkrav

Permalänk
Medlem

Fake! Windows Store-exklusiva spel släpps inte i fysiska utgåvor till PC.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Fake! Windows Store-exklusiva spel släpps inte i fysiska utgåvor till PC.

Spelet finns att boka i svenska butiker med både alternativet "hämta i butik" och hemleverans. Den "fysiska utgåvan" består antagligen av ett tomt fodral utöver en lapp med en aktiveringskod att nyttja i Windows Store.

Permalänk
Medlem

Utan konkurrens blir kortet helt ointressant pga fantasisprissättningarna som löper amok nu för tiden.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tycker Pascal har varit den minst spännande arkitekturen från NVIDIA.

Vad skedde med ryktet kring en Pascal Refresh?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Sannolikt så försöker dom släppa 1080ti i samband med amd ryzen då många köper helt nytt och på så vis plockar potentiella amd vega köpare.

Permalänk
Medlem

någon som vet om denna funkar bra med skärmen Asus ROG Swift PG27UQ - 4K, 144Hz, G-sync, Quantum Dot and HDR som kommer i höst eller måste man köra SLI ?
vad tror ni ?

Permalänk

Jaha. Nu kommer Ti varianten av 1080 som baseras på nedskalad Titan X GP krets. Vilken överraskning ! Och nedskalad innebär Gp102 kretsar som inte klarar Titan´s kvalitets krav (läs värme/delvis trasig)). Vad gör Nvidia ? Jo stänger av instruktion/delar och skickar ut dem som 1080Ti. Och andra sidan så har Intel/AMD gjort det i årtionden med sin kretsar. Inget nytt under solen

OJ vad överraskad jag kommer att bli när det kommer en 1060 Ti som baseras på GP 104 (1080/1070).

Beträffande varför Nvidias tar så bra betalt för sina topp kort : FÖR ATT DOM KAN !! . En Ferrari eller en Porsche är inte prisvärd i logikens värd. Men dom säljs i tusentals. Samma sak med Titan X !!

Beträffande datumet (slutet av februari/ början av mars enligt läckor) SÅ HAR DET ABSOLUT INGET ATT GÖRA MED RYZEN ! Och jultomten och bigfoot finns.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Jodå, har varit med bra innan det ens fanns grafikkort :). Man kan köpa en superdator och få bra prestanda för "lite" pengar, betyder inte att det är ett bra pris. Även om det är mycket prestanda så är det väldigt mycket pengar. Att ett grafikkort kostar idag mer än vad en hel dator gjorde för 5 år sedan oroar inte dig alls då? Visst, 1080 är ett high end-kort, men för ett par år sedan så gav man lika mycket för ett high end som ett middle-end 1070/1060 idag och priserna går ju upp och upp hela tiden. Det var inte många år sedan jag köpte ett medium-kort för 3000kr vilket var mycket även då, idag så får du ett skräpkort för de pengarna. Priserna går ju även upp på processorer och Intel har ju samma problem också då de skruvar upp priserna gång på gång, fast i detta fallet utan att ens ge speciellt mycket mer prestanda vilket är än värre.

Problemet kommer när grafikkort och utrustning är så dyrt att endast entusiaster har råd, då kommer det ju ta död på PC-marknaden och slussa över alla till konsollmarknaden som lanserar sina konsoller med halvgammal prestanda och låter dem köra på det i 8+ år. Jag minns mycket väl när jag köpte en stationär PC för 40000kr, vill inte hamna där igen bara för att kunna köra nyaste spelen.

Du och alla andra som klagar på priset bortser dock gärna ifrån att även "skräpkorten" (jag antar att du syftar på nivån RX480/GTX1060) är mer än fullt dugliga att spela med. Jag köpte för övrigt ett 560 Ti för drygt fem år sedan för 1990 kr (med någon lättare rabatt hos Dustin) strax efter release, och även om det inte hade något att komma med mot t.ex. ett 580 så var det fullt tillräckligt för att kunna spela alla titlar då. Visst att korten under senaste generationen har varit något dyrare som en effekt av svag konkurrens, men på det hela taget så går det spela på en budget i mycket högre utsträckning än det gjorde förr.

Högre priser är också ett tecken på att en större andel PC-spelare är villiga att betala för att få de bästa grejerna, vilket jag ser som något positivt eftersom det leder till att grafikkortstillverkarna får mer att röra sig med för att utveckla nya coola grejer.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Är det bara jag eller specas ofta helt olika systemkrav för de olika lagen?

Om en 9590 räcker, varför behövs en 6700K (och motsvarande för grafikkort)?

Alltså, 9590 i required specs låter mer som att de bara har utvecklat helt med Intel och Nvidia sen bara inkluderat AMD for the sake of it. Required Specifications är ingenting man kan gå efter. Alldeles för många devs tar de inte seriöst och har ingen som helst "standard benchmark" eller mål för vad som ska vara standard. För mig borde Minimum settings vara 30fps average low-medium settings 1080p. Required borde vara ultra-till high-settings 1080p 60fps. Men inkluderas inte AMD processorer gnäller folk.

Helt ärligt så kan man sluta lyssna på devs egna spec requirements, de är en gammal relik som lever kvar, vill man ha performance benchmarks så tittar man på third party sidor.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Varför klagar alla på Nvidias/Intels priser? Vill man ha det bästa får man ju slanta upp för det också. Kvalitè kostar. Annars kan ni ju gå köpa AMD som är så billigt. Men man behöver inte klanka ner bara för att man inte har råd.

Ser inte många som klagar över Ferraris priser på deras bilar direkt.
Och enl tråden "Vad tjänar ni?" Här på SC så har alla här inne det väldigt gott ställt. Ni kanske borde titta på era övriga utgifter istället om ni tycker det är så hemskt att betala 4000 kr för en helt ny processor i världsklass som med enkelhet klockas till 5Ghz eller ett 1080Ti som lägger sig precis under TITAN X för kanske 9-10 laxar.

Bunch of cry babies

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena trollet!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Tjena trollet!

Ursäkta? Vad grundar du det på? Jag betalar gärna mer för det bästa. Jag går inte runt och letar efter mest "bang for the buck".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Ursäkta? Vad grundar du det på? Jag betalar gärna mer för det bästa. Jag går inte runt och letar efter mest "bang for the buck".

Skickades från m.sweclockers.com

För att i Intels fall är det inte "kvalité" som kostar utan det är deras särställning kontra dollarpriset. Att du inte går runt och letar "Bang for the buck" betyder inte att Intels priser inte är överdrivna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Digital fyndjägare

Nedräkningen har börjat...

IT'S ALMOST TIME
#ULTIMATEGEFORCE

http://www.geforce.com/

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Ursäkta? Vad grundar du det på?

Han grundar det på försök att avfärda dig som troll för att slippa bemöta dina argument i sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Han grundar det på försök att avfärda dig som troll för att slippa bemöta dina argument i sak.

Problemet är att argumentet inte håller. Intels "kvalité" kostar inte i närheten av det pris som satts utan det är Intels särställning som gör det möjligt att ta enorma överpriser.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet är att argumentet inte håller. Intels "kvalité" kostar inte i närheten av det pris som satts utan det är Intels särställning som gör det möjligt att ta enorma överpriser.

Ja, du har rätt i att Intels priser inte nödvändigtvis motsvarar ett kvalitetsmässigt övertag i motsvarande grad, men ytterst handlar det just om marknadspositioner och vad konsumenter är villiga att betala. Den diskussionen är urgammal. Det översta segmentet är aldrig prisvärt, och kommer aldrig att vara det heller eftersom det riktar sig till entusiaster (en kundgrupp som är villig att betala mer), så den som vill ha de grejerna kommer få räkna med att slanta upp ett kännbart premium oavsett vem det kommer vara som håller prestandakronan i framtiden.

Om Intel/Nvidia/AMD inte lyckas sälja sina grejer för priserna de begär så sjunker priset för konsumenterna eller omsättningen (och sannolikt vinsten) för företagen. Personligen känner jag att jag använder min dator så mycket att ett par tusenlappar hit eller dit inte spelar någon som helst roll under en dators livstid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, du har rätt i att Intels priser inte nödvändigtvis motsvarar ett kvalitetsmässigt övertag i motsvarande grad, men ytterst handlar det just om marknadspositioner och vad konsumenter är villiga att betala. Den diskussionen är urgammal. Det översta segmentet är aldrig prisvärt, och kommer aldrig att vara det heller eftersom det riktar sig till entusiaster (en kundgrupp som är villig att betala mer), så den som vill ha de grejerna kommer få räkna med att slanta upp ett kännbart premium oavsett vem det kommer vara som håller prestandakronan i framtiden.

Om Intel/Nvidia/AMD inte lyckades sälja sina grejer för priserna de begär så sjunker priset för konsumenterna eller omsättningen (och sannolikt vinsten) för företagen. Personligen känner jag att jag använder min dator så mycket att ett par tusenlappar hit eller dit inte spelar någon som helst roll under en dators livstid.

Absolut men hela personen argument bygger helt enkelt på att Intel skulle ha haft kvalité som motsvarar priset.. vilket inte är i närheten av sant. AMD vill dessutom med Ryzen dra ned priset på entusiastmarknaden samt skynda på utvecklingen.. För ingen kan ju påstå att det skett något revolutionerande de senaste fem åren.. Det pekar inte så mycket på kvalitén hos AMD som Intels förmåga att ta hutlösa priser och folk köper det..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

AMD vill dessutom med Ryzen dra ned priset på entusiastmarknaden samt skynda på utvecklingen..

Jag läser gärna ett offentligt uttalande om det innan jag tar ställning till sanningshalten i det påståendet.

AMD har förhoppningsvis som mål att sluta läcka pengar och göra dåliga affärer, och bli en konkurrenskraftig aktör som fortsätter att ta fram innovationer och driva utvecklingen framåt.

Skrivet av Tumnus:

För ingen kan ju påstå att det skett något revolutionerande de senaste fem åren..

Jag läser ofta det påståendet här på SweC, där somliga påstår att "ingenting" har hänt sen Sandy Bridge. Ja, förutom att en Skylake är typ 40% snabbare då?

Skrivet av Tumnus:

Det pekar inte så mycket på kvalitén hos AMD som Intels förmåga att ta hutlösa priser och folk köper det..

Det ligger åter hos konsumenterna. Intel skulle inte sälja en förgylld pinne om ingen köpte den förgyllda pinnen för tillräckligt mycket pengar för att motivera att fortsätta sälja den. Datormarknaden är som tur är långt mer dynamisk än många andra marknader i det stora hela, så det finns nog förutsättningar för att det kommer att ändras inom en inte alltför avlägsen framtid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jag läser gärna ett offentligt uttalande om det innan jag tar ställning till sanningshalten i det påståendet.

AMD har förhoppningsvis som mål att sluta läcka pengar och göra dåliga affärer, och bli en konkurrenskraftig aktör som fortsätter att ta fram innovationer och driva utvecklingen framåt.
Jag läser ofta det påståendet här på SweC, där somliga påstår att "ingenting" har hänt sen Sandy Bridge. Ja, förutom att en Skylake är typ 40% snabbare då?
Det ligger åter hos konsumenterna. Intel skulle inte sälja en förgylld pinne om ingen köpte den förgyllda pinnen för tillräckligt mycket pengar för att motivera att fortsätta sälja den. Datormarknaden är som tur är långt mer dynamisk än många andra marknader i det stora hela, så det finns nog förutsättningar för att det kommer att ändras inom en inte alltför avlägsen framtid.

Det är självfallet min tolkning baserad på diverse uttalanden samt den filosofi AMD haft under ett par år. IPC i sig är inte revolutionerande och tänk dig att man är inne på 7 generationens core processor från Intel och i det perspektivet så är "40% IPC" ganska fjuttigt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är självfallet min tolkning baserad på diverse uttalanden samt den filosofi AMD haft under ett par år.

Mer konkurrens kan absolut leda till bättre priser för konsumenter, men jag hoppas innerligt att AMDs främsta mål som vinstdrivande företag är att tjäna pengar.

Skrivet av Tumnus:

tänk dig att man är inne på 7 generationens core processor från Intel och i det perspektivet så är "40% IPC" ganska fjuttigt.

Ja, Sandy Bridge lanserades 2011 och Skylake 2015. Att de hunnit trycka ut 2000- t.o.m. 6000-serierna under den tidsperioden är ju riktigt bra, men sen kanske det inte motiverar att byta en gång per år. Jag hade en i7-3770 tidigare, och jag märker hur mycket lättare min i7-6700K har att dra runt spelen från den tiden, så att påstå att ingenting har hänt är i bästa fall okunnigt.