Permalänk
Medlem

Hjälp! Ny P2717H problem med DP port

Hej!

Köpte en P2717H för ca en vecka sedan. Helt ny från Dustin.
Packade upp, kopplade in inga problem. Fina färger spelade och allt möjligt i en vecka.

För en dag sedan så installerade jag en ny 1TB Seagate HDD och efter det så händer följande:
Datorn går i viloläge(inga konstigheter) när jag ska sätta igång den genom tangentryckningar osv så reagerar den inte.
Lampan på skärmen börjar blinka men ingen bild...

Ok tänker jag och tvingar datorn till en omstart genom knapparna. Precis när skärmen går igång så börjar den blinka och jag hinner knappt se meddelandet som säger:

"“The current input timing is not supported by the monitor display. Please change your input timing to 1920×1080@60hz or any other monitor listed timing as per the monitor specifications.” och sedan "No Displayport signal"

Vad i hela helvetet tänker jag..helt ny skärm och så ska den hålla på så. Det roliga är att efter flera blinkningar med ovan meddelande så kommer jag in på windows igen och då kan jag använda skärmen/datorn i flera timmar utan några problem.

Har kört Factory Reset och bekräftat drivrutiner. Kabeln kan det inte vara fel på.. det är den som följde med skärmen. En konstig grej som jag har märkt är att jag har 3800 något upplösning att välja på i windows men den ligger på 1080. Har en gtx 780

Permalänk
Medlem

Testa med HDMI istället?

Permalänk
Medlem

Klart det kan vara fel på kabeln, bara för att tillverkaren själv skickat med den betyder inte att den är bra. Det var i alla fall vanligt förr i tiden att tillverkare skickade med DP-kablar med pin 20 ansluten, vilket orsakade mängder av problem. Men det borde de ju ha lärt sig att inte göra vid det här laget.

Men Dell är tyvärr ökända för att vara dåliga på att implementera DP. Det är väldigt vanligt att Dell-skärmar ibland inte vaknar från viloläge, och tricket då är att start om skärmen genom att bryta strömmen (d.v.s. rycka ur elkabeln eller liknande, inte bara trycka på strömknappen). Men att du får meddelandet som du får indikerar att det kanske är något annat problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Testa med HDMI istället?

Yes boss och det verkar fungera. Men tänker ändå inte nöja mig med det då skärmen kostade mig 2600, allt ska funka. Vet inte om hur detta påverkar skärmen i övrigt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Klart det kan vara fel på kabeln, bara för att tillverkaren själv skickat med den betyder inte att den är bra. Det var i alla fall vanligt förr i tiden att tillverkare skickade med DP-kablar med pin 20 ansluten, vilket orsakade mängder av problem. Men det borde de ju ha lärt sig att inte göra vid det här laget.

Men Dell är tyvärr ökända för att vara dåliga på att implementera DP. Det är väldigt vanligt att Dell-skärmar ibland inte vaknar från viloläge, och tricket då är att start om skärmen genom att bryta strömmen (d.v.s. rycka ur elkabeln eller liknande, inte bara trycka på strömknappen). Men att du får meddelandet som du får indikerar att det kanske är något annat problem.

Yes jag har gjort det där med att rycka ut strömmen. Konstigt att dem ska skicka med en DP kabel som är ur funktion år 2017 på en så pass ny skärm..

Det jag gör är att testa med en annan kabel idag trots allt och skulle inte detta hjälpa så blir det samtal till Dell och felanmälan direkt. Visst jag kan nöja mig med HDMI men dem ska fan inte skicka en skärm med f*ad display som jag dessutom har betalat 2600 för, no thanks.

Dem får skicka en annan skärm. Det blir kul att höra deras tips på vad jag ska göra som nästa steg. Ändra till 60hz och 1080p blir nog deras första garanterat LOL...

Om det inte är något fel på DP kabeln så är det definitivt skärmen då den börja uppföra sig så en vecka senare och inte direkt i början och dessutom så har jag inte uppdaterat drivrutinerna på varken GPUn eller skärmen på en hel månad. Problemet uppstod senare. Kan inte vara Windows Update heller för den har inte hämtat något på flera veckor och inte datorn heller då jag använde mig av en annan skärm innan och fick aldrig några konstiga meddelanden dock via HDMI men spelar ingen roll, visar att min GPU är OK. DPn kan vara f*ad på GPUn visst men vad är chansen? HDMI funkar men inte DP på en GPU? Hur ofta ser man det.

I bästa fall kommer dem undan med en ny DP kabel. Men fan det ska dem få betala för. 2600 för en helt jä*la ny skärm och man får såna idiotiska problem. Det är som att köpa en ny PSU för 2000 och få coilwhine en vecka senare eller GPU för 3000 och BAAM coilwhine. Klart att man ska få ersättning för det.

Tack för hjälpen håller er uppdaterade om ifall ni är intresserade eller inför framtida problem med den här j*vla skärmen som ska föreställa DELL och best in the World. Hade köpt samsung skräp för 1000 spänn om jag hade vetat det. Surt att jag köpte den från Dustin och jag sa det till mig själv innan köpet "Var jä*la försiktig nu när du beställer från nätet för garanti och sk*t vill du inte ha att göra med eller deras sämsta support".

Tack för hjälpen ni motiverade mig till att f*a Dell ska bli kul.

Permalänk
Medlem

Om du får en skärmen utbytt av Dell så tänk på att de skickar "refurbished" utbytesskärmar.

Men om det nu bara är kabeln som är felet så räcker det väl med att de skickar en ny kabel? Är du nöjd med skärmen i övrigt när det gäller backlight bleed och glow så tycker jag att du ska behålla den, risken är stor att den "nya" har andra problem. Så är det tyvärr i lotteriet med att köpa skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |