byta pfsense router till en Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway Pro 4

Permalänk
Medlem

OpenVPN är inget vidare, runt 16Mbit har jag läst.
Det är för klen CPU för att det ska bli någon fart.

För IPSec så är det bättre eftersom det finns hårdvarustöd för detta.
Här är en post med lite siffror:
https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/ERL-Performance-Testing...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

OpenVPN är inget vidare, runt 16Mbit har jag läst.
Det är för klen CPU för att det ska bli någon fart.

För IPSec så är det bättre eftersom det finns hårdvarustöd för detta.
Här är en post med lite siffror:
https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/ERL-Performance-Testing...

Fast det där är för ER-L och de mindre routrarna va?

USG Pro har ju samma hårdvara som ER-8 och ER-P (lite olika klock på CPUerna mellan de två sistnämnda iaf) så den bör jämföras med dem och inte ER-L tror jag. Länken behandlar såvitt jag kan se ER-L m fl.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Fast det där är för ER-L och de mindre routrarna va?

USG Pro har ju samma hårdvara som ER-8 och ER-P (lite olika klock på CPUerna mellan de två sistnämnda iaf) så den bör jämföras med dem och inte ER-L tror jag. Länken behandlar såvitt jag kan se ER-L m fl.

Om du läser inlägget från asat:
I've got 2 Edgerouter Pro's sitting on my bench that I was just doing iperf testing with last week using 2 8-core servers as iperf endpoints. Since jdrews was so nice as to provide his configs I'll give it a shot when I get a chance this week or next.

Så även om rubriken är ERL så är siffrorna från honom mellan två Edgerouter Pro.
Han fick ju nästan 500 Mbit med IPSec så det är ju inte dåligt.
OpenVPN är uselt på alla Ubiquiti routrar.

Nu är ju detta från 2014 så misstänker att de går lite bättre nu med nyare mjukvara.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du läser inlägget från asat:
I've got 2 Edgerouter Pro's sitting on my bench that I was just doing iperf testing with last week using 2 8-core servers as iperf endpoints. Since jdrews was so nice as to provide his configs I'll give it a shot when I get a chance this week or next.

Så även om rubriken är ERL så är siffrorna från honom mellan två Edgerouter Pro.
Han fick ju nästan 500 Mbit med IPSec så det är ju inte dåligt.
OpenVPN är uselt på alla Ubiquiti routrar.

Nu är ju detta från 2014 så misstänker att de går lite bättre nu med nyare mjukvara.

Sorry, my bad.

Ja, det har kanske hänt lite sedan Finska vinterkriget (EdgeMax 1.5 i det fallet).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av nätverksmupp:

Hej

Går i tankarna att byta min pfsense router till en Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway Pro 4

Om du använder pfsense som verkligt nätverksskydd ("UTM") och byter till en USG så kommer du att bli våldsamt besviken. Den senare har nämligen bara en liten bråkdel av den funktionalitet som en riktig UTM har så en jämförelse blir direkt pinsam. MEN den jämförelsen är inte relevant eftersom USG inte är avsedd att vara en UTM utan bara en riktigt bra router och där har den potential att bli en vinnare - men även många grundläggande routingfunktioner, t ex multi-WAN-routing, kräver ett rätt bökigt kommandohackande.

Jag hade ett brokigt nätverk där i stort sett alla prylar kom ifrån olika leverantörer men jag har nu bytt till enbart Unifi och det är där den gemensamma administrationen vinner. Att ha allt i samma UI är ett jättelyft.

Men jag kommer ifrån Sophos UTM och senast Sophos XG och det är så många funktioner jag saknar - som jag utnyttjade men kanske iofs inte ärligt talat behövde - som gör att jag nog skulle byta tillbaka om jag bara orkade.