Välja TV för spel via en HTPC

Permalänk
Medlem

Välja TV för spel via en HTPC

Hej,

Jag planera att bygga en HTPC till våren/sommaren för att spela på, kolla film, streama etc.
Kraven jag har är att den ska kunna klara moderna spel.
Jag har tänkt använda ett Fractal node 304 med en Ryzen 1400x och en 1070 GPU.
Nu till frågan, när man ska välja en spelskärm är det ofta enkelt det finns olika upplösningar, responstid, uppdateringsfrekvens etc.
Samma finns väl på TV-apparater, men det verkar nästan uteslutande finnas 1080p eller 4K upplösning. Hur ska jag tänka i valet av TV om jag vill spela i 1440p?

Har googlat en del och förstått att skala ner upplösningen från 4K till 1440p inte är opptimalt. Är ganska vilsen i detta, någon som har nån input?

Tack på förhand, Kristoffer.

Permalänk
Lego Master

Det är ju frågan vad du prioriterar.

Om det är att spela i 1440, köp en skärm med den upplösningen istället. Men då är du begränsad i storlek på panelen.

Om det är HTPC-biten, köp en stor TV (antingen 1080 eller 4K) och anpassa spelandet till native-upplösningen i TVn.

Undvik skalning så långt du kan, men om du köper en 4K-TV kan du köra 1080-material på den med minimal bildförstöring.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Okej, 1440 p är ingen absolut upplösning kan tänka mig nån annan också men 4k kräver bättre hårdvara samt att köpa bara 1080 nu känns lite gammalt.
Hur skulle det bli.om jag skaffade en stor skärm istället typ denna: https://www.inet.se/produkt/2300061/philips-bdm4350uc#merinfo
Får jag samma nedskalningsproblematik som med en tv då?
Eller klarar en sådan bättre att skala ner från native upplösningen?

Permalänk
Lego Master

@sirWayne:
Principen är fortfarande densamma, du har ett visst antal pixlar i skärmen, och ett visst antal pixlar i upplösningen du vill visa.

Om vi tar ett mindre exempel:

Du har en skärm på 4x4 pixlar. Den klarar att visa en bild på 4x4 pixlar (4/4=1) precis som den ska, pixelmappningen är 1:1.
Tänk dig nu att du vill visa en bild som är 3x3 pixlar. Det betyder att varje pixel i din skärm ska visa 1 1/3 pixel av bilden (4/3=1,3333..) för att fylla hela skärmen med 3x3-bilden. Det kommer se jävligt grötigt ut.
Om du istället har en bild som är 2x2 pixlar (4/2=2) kan varje bildpixel sträckas ut till 4 skärmpixlar (två på höjden och två på bredden), och bilden blir förstorad, men det blir inga havla pixlar nånstans.

Tänk dig nu istället att 4x4 är 4K, 3x3 är 1440 och 2x2 är 1080. Så oavsett vilken TV eller skärm du väljer, så kommer 4K och 1080 lira bättre ihop än 1440 med någon av dem.

Det du kan göra är att skaffa en 4K-skärm med möjligheten att visa andra upplösningar i 1:1, dvs du får en 1440-bild mitt på panelen, men det blir rätt mycket svarta kanter runt. Känns jävla onödigt om man ändå spenderar pengar på en såpass schysst skärm.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Tack, mycket bra förklaring!

Får försöka förhålla mig till det på bästa sätt, frågan är bara hur?
Väljer jag en 1080p så får jag en bra fps, men en skärm som inte är så framtidssäker. Väljer jag en 4K kmer jag få en ej acceptabel fps, men en tv för framtiden. Hur löser andra detta som bygger en htpc för spel? Har jag endast dessa 2 valen?
Känns som det finns en lucka i produktsortimentet, men jag kanske är den enda som efterfrågar detta.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung 4k TV. Kör en Intel nuc i den som gamestream client. Att skalning skulle va ett problem har jag inte märkt.
Jämförde farsans 60" i 1080p med min 4k i skalad 1080p. Min ser ljusår bättre ut i kvalitet. På en så stor skärm blir en 1080p panel pixlad beroende på pixeltätheten.
Anledningen att jag inte kör 4k upplösning från nucen är att min TV inte klarar 4k@60hz

Permalänk
Lego Master

@pwntato:
Men nu pratar du 1080->4K-skalning, vilket enligt min förklaring ovan inte är ett jättestort problem, eftersom 4K (per definition) är just 4ggr större än 1080. Det gör det väldigt enkelt att visa 1080-material på en 4K-skärm utan några direkt negativa skalningseffekter. Varje pixel i 1080-bilden visas över exakt 4 pixlar på 4K-skärmen. Skarpa kanter fortsätter vara skarpa kanter, bara uppblåsta i storlek.

TS vill gärna spela i 1440, vilket är en helt annan cup of tea. Det finns inget heltalsförhållande mellan varken 1440 och 4K, eller 1440 och 1080. Därför blir skalningen knasig.

Själv hade jag nog köpt en 4K-skärm och spelat i 1080 till dess att jag haft medel att uppgradera till en 4K-kompatibel dator. Så vitt jag vet finns det inte tillräckligt stora 1440-skärmar för att kunna agera TV på ett tillfredsställande sätt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Själv hade jag nog köpt en 4K-skärm och spelat i 1080 till dess att jag haft medel att uppgradera till en 4K-kompatibel dator. Så vitt jag vet finns det inte tillräckligt stora 1440-skärmar för att kunna agera TV på ett tillfredsställande sätt.

Detta låter som bästa alternativet för TS tycker jag. Där kan han ju dessutom experimentera lite om han stör sig på skalningseffekter i andra upplösningar eller inte.

Kan förresten en random 4K-TV ta emot signaler i 1440p? Är det givet?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Ja ditt förslag är väl så jag också tänkt nu efter din beskrivning. Då finns möjligheten att titta på 4K och eventuellt uppgradera till att spela i 4K.

Känner dock att någon tillverkare borde försöka tillverka tv-apparater/skärmar i fler upplösningar och kasta ut det så kallade smart-Tv konceptet på någon modell och göra en mer "ren" produkt inriktad på prestanda.