Asus AC68U - 5 GHz med VPN, 2.4 GHz utan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Asus AC68U - 5 GHz med VPN, 2.4 GHz utan?

Jag kör VPN i routern (NordVPN) och det mesta funkar bra, men vissa grejer verkar inte gilla det (seg/ingen uppkoppling), t.ex. vissa telefoner och vissa sajter.

Är det möjligt att dela upp nätverket så att jag kör VPN på 5 GHz-bandet men inte på 2.4? Jag kör Asus egen firmware just nu men det kanske är enklare med Merlin eller nån annan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av JackA:

Jag kör VPN i routern (NordVPN) och det mesta funkar bra, men vissa grejer verkar inte gilla det (seg/ingen uppkoppling), t.ex. vissa telefoner och vissa sajter.

Är det möjligt att dela upp nätverket så att jag kör VPN på 5 GHz-bandet men inte på 2.4? Jag kör Asus egen firmware just nu men det kanske är enklare med Merlin eller nån annan?

Har jäkligt svårt för att se det skulle fungera.
VPN direkt i routern brukar ju inte vara den bästa lösningen, varför inte köra VPN klient på varje enhet istället så du kan välja om du skall köra via VPN eller inte?
NordVPN finns ju till mobil också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av MacAllan:

Har jäkligt svårt för att se det skulle fungera.
VPN direkt i routern brukar ju inte vara den bästa lösningen, varför inte köra VPN klient på varje enhet istället så du kan välja om du skall köra via VPN eller inte?
NordVPN finns ju till mobil också.

Får väl göra så. Tänkte mest att om det går att lägga in det i routern så att det funkar helt smärtfritt så slipper man tänka på det helt. Men tekniken verkar inte vara där än.