Nu är man officiellt Linuxanvändare!

Permalänk
Inaktiv

Nu är man officiellt Linuxanvändare!

Det kan tyckas fjantigt att skriva om en sådan här sak men jag har äntligen tagit klivet, skaffat Linux och blivit frälst på kuppen!

Hade en bärbar dator med Windows 10 som jag alltid har uträttat de vardagliga bestyren på (surfa, betala räkningar, skriva dokument och kolla mail etc.) men då min mosters mans dator gick sönder så fick han ta över min.

Men istället för att köpa en ny dator tog jag min Raspberry Pi 3 som jag gjort till en NES Classic Mini och installerade Ubuntu MATE 16.04.2 på ett av de SD-korten jag hade liggande och vips så hade jag en fullt fungerande setup.

Web (Firefox), Mail (Thunderbird), Office (LibreOffice) och Mobilt BankID genom telefonen för att uträtta alla ärenden.

Ingenting av det här är säkert nytt för er, men för mig var det en ganska stor grej att släppa Windows bara så där och komma in relativt snabbt i Linux.
Sitter faktiskt i skrivande stund och kollar på den lilla svarta låda framför TV:n som kan ersätta en hel dator och som tillåter mig att posta det här inlägget, helt fantastiskt.

Har inga planer på att köra Linux på speldatorn men detta var sannerligen det bästa som hänt på länge, allt fungerade dessutom out of the box.

Kommer definitivt rekommendera sådana här lösningar till folk jag känner, man behöver inget märkvärdigare.

Permalänk
Medlem

Mja det tycker jag nog man behöver, rp3 är knappast rolig att ens surfa med även om det nu går. Men kul att någon till hittat till den friare sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Mja det tycker jag nog man behöver, rp3 är knappast rolig att ens surfa med även om det nu går. Men kul att någon till hittat till den friare sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Prestandan tycker jag inte att det är något fel på överhuvudtaget om jag ska vara ärlig, om det var det du syftade på?
Jag märker ingen skillnad när jag surfar med denna setup än när jag surfade med Windows 10 laptopen.
Allt känns ypperligt responsivt och startar snabbt.

Nu är ju inte det här en värsting setup utan faktiskt en mycket praktiskt och smidig lösning.
Allt beror ju på vad man ska använda det till i slutändan och detta uppfyller mina dagliga krav med råge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Det kan tyckas fjantigt att skriva om en sådan här sak men jag har äntligen tagit klivet, skaffat Linux och blivit frälst på kuppen!

Hade en bärbar dator med Windows 10 som jag alltid har uträttat de vardagliga bestyren på (surfa, betala räkningar, skriva dokument och kolla mail etc.) men då min mosters mans dator gick sönder så fick han ta över min.

Men istället för att köpa en ny dator tog jag min Raspberry Pi 3 som jag gjort till en NES Classic Mini och installerade Ubuntu MATE 16.04.2 på ett av de SD-korten jag hade liggande och vips så hade jag en fullt fungerande setup.

Web (Firefox), Mail (Thunderbird), Office (LibreOffice) och Mobilt BankID genom telefonen för att uträtta alla ärenden.

Ingenting av det här är säkert nytt för er, men för mig var det en ganska stor grej att släppa Windows bara så där och komma in relativt snabbt i Linux.
Sitter faktiskt i skrivande stund och kollar på den lilla svarta låda framför TV:n som kan ersätta en hel dator och som tillåter mig att posta det här inlägget, helt fantastiskt.

Har inga planer på att köra Linux på speldatorn men detta var sannerligen det bästa som hänt på länge, allt fungerade dessutom out of the box.

Kommer definitivt rekommendera sådana här lösningar till folk jag känner, man behöver inget märkvärdigare.

Nice!

Snart inser du så mycket du kan göra utan ruinera dig eller tanka svart.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Välkommen i klubben spelar man inte så är Linux en ypperlig lösning.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Mitt råd är kör linux virtuellt på din speldator och du får ännu mer prestanda och du i princip helt kan gå över till att använda linux för surfa på webben och liknande. Det riktiga är kanske att göra tvärt om Windows virtuellt, men en sak i taget. Dessutom fungerar detta kanske inte så bra för spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Nice!

Snart inser du så mycket du kan göra utan ruinera dig eller tanka svart.

Skrivet av crew seven:

Välkommen i klubben spelar man inte så är Linux en ypperlig lösning.

Tack, jo detta var den bästa lösningen faktiskt och ingenting jag ångrar.

Skrivet av anon159643:

Mitt råd är kör linux virtuellt på din speldator och du får ännu mer prestanda och du i princip helt kan gå över till att använda linux för surfa på webben och liknande. Det riktiga är kanske att göra tvärt om Windows virtuellt, men en sak i taget. Dessutom fungerar detta kanske inte så bra för spel.

Hade så gärna gjort det om det inte vore för att jag kör speldatorn helt i offline-läge utan internet.
Den lilla Raspberryn tar ändå ingen plats och ljudnivån är obefintlig så jag förlorar inte så mycket på detta.

Permalänk
Avstängd

Kul att du hitta in i linux träsket och kan inte säga jag är någon linux uberlord men tar mig fram igenom terminalen och känner mig bekväm med det och det kan ha irriterande stunder som alla OS men generellt ju mer man kör linux desto mer uppskattar man det och ser skönheten med det och föredrar det mer än windows på allt utom "speldatorn" i sign - kör det på 2x laptops och htpc

Men är roligt när man testar något nytt så där och linux idag är så nära windows att man navigerar runt och förstår det rätt bra för det är lätt övergång och gillar känslan att det är enkelt och rent utan bloat "ubuntu kan vara lite bloatigt" men bra att börja med och linux idag har allt jag behöver och jag har kontroll över min dator på ett sätt som man inte har i windows vilket är lite av charmen och allt finns till linux i dag så är inte nått jag saknar från windows ..förutom vissa spel

Jag brukar med rekommendera det till dom som inte spelar spel primärt funkar det bra som helhetslösning och tom min 3 åring har fått en gammal laptop med lubuntu på så man börjar indoktrinera henne i tid

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Du är varmt välkommen i gänget. Själv började jag 99 och slutade dualboota ca 2002. Enda windowsprogrammen jag använder idag är google earth pro och några spel. Och till dem fungerar wine.
Hur fungerar det med typ youtube på den datorn?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FattarNiInte:

Du är varmt välkommen i gänget. Själv började jag 99 och slutade dualboota ca 2002. Enda windowsprogrammen jag använder idag är google earth pro och några spel. Och till dem fungerar wine.
Hur fungerar det med typ youtube på den datorn?

Tack!
YouTube funkar helt OK, har provat och sett ett och annat klipp och det har fungerat riktigt fint.

Permalänk
Inaktiv

För mig är Linux inte så märkvärdigt längre då jag använder det varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Mitt råd är kör linux virtuellt på din speldator och du får ännu mer prestanda och du i princip helt kan gå över till att använda linux för surfa på webben och liknande. Det riktiga är kanske att göra tvärt om Windows virtuellt, men en sak i taget. Dessutom fungerar detta kanske inte så bra för spel.

Precis, det är den väg jag är i färd att ta. Eftersom det inte går att köra Windows virtualiserat med ens i närheten av samma spelprestanda så får det bli tvärtom. Windows som host, där jag enbart spelar, och Linux (sannolikt Mint) virtualiserat där jag gör allt annat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skönt att adobe ångrade sig och börjat stöda flash igen. underlättar en del.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon144494:

För mig är Linux inte så märkvärdigt längre då jag använder det varje dag

Samma här, kört linuxservrar i många många år.. Men som desktop OS.. Nja. Håller mig till Macbooken. Finns inga fördelar i mitt tycke mot macbooken Förutom kanske priset då..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon183825:

Prestandan tycker jag inte att det är något fel på överhuvudtaget om jag ska vara ärlig, om det var det du syftade på?
Jag märker ingen skillnad när jag surfar med denna setup än när jag surfade med Windows 10 laptopen.
Allt känns ypperligt responsivt och startar snabbt.

Nu är ju inte det här en värsting setup utan faktiskt en mycket praktiskt och smidig lösning.
Allt beror ju på vad man ska använda det till i slutändan och detta uppfyller mina dagliga krav med råge.

Har ett par år gammal i3 NUC med Fedora på som är sjutti-elva gånger snabbare än min Pi3 med Rasbian.
Framförallt är det ju surfande på webben som är slött på pajen, men det är ju en väldigt smidig lösning

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Det kan tyckas fjantigt att skriva om en sådan här sak men jag har äntligen tagit klivet, skaffat Linux och blivit frälst på kuppen!

Hade en bärbar dator med Windows 10 som jag alltid har uträttat de vardagliga bestyren på (surfa, betala räkningar, skriva dokument och kolla mail etc.) men då min mosters mans dator gick sönder så fick han ta över min.

Men istället för att köpa en ny dator tog jag min Raspberry Pi 3 som jag gjort till en NES Classic Mini och installerade Ubuntu MATE 16.04.2 på ett av de SD-korten jag hade liggande och vips så hade jag en fullt fungerande setup.

Web (Firefox), Mail (Thunderbird), Office (LibreOffice) och Mobilt BankID genom telefonen för att uträtta alla ärenden.

Ingenting av det här är säkert nytt för er, men för mig var det en ganska stor grej att släppa Windows bara så där och komma in relativt snabbt i Linux.
Sitter faktiskt i skrivande stund och kollar på den lilla svarta låda framför TV:n som kan ersätta en hel dator och som tillåter mig att posta det här inlägget, helt fantastiskt.

Har inga planer på att köra Linux på speldatorn men detta var sannerligen det bästa som hänt på länge, allt fungerade dessutom out of the box.

Kommer definitivt rekommendera sådana här lösningar till folk jag känner, man behöver inget märkvärdigare.

Välkommen
Själv så har jag kört linux på "heltid" i några år nu. Steam har fått ett mycket bättre bibliotek för linuxspel det senaste. Köpte Civ VI för några dagar sedan. Inte hunnit testa det mer än att se att det startar dock.
Spelar oftast dota som fungerar riktigt bra under linux.

Är man inte jätteintresserad av AAAtitlar så fungerar linux även för gaming

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Inaktiv

Som sagt är Virtualbox ett bra verktyg att använda om man vill testa olika linuxdistros smaker innan man installerar dem på riktigt på PC datorns hårddisk eller SSD. Virtualbox finns för Windows, MacOSX, BSD, Linux, Solaris https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Precis, det är den väg jag är i färd att ta. Eftersom det inte går att köra Windows virtualiserat med ens i närheten av samma spelprestanda så får det bli tvärtom. Windows som host, där jag enbart spelar, och Linux (sannolikt Mint) virtualiserat där jag gör allt annat.

Dual boot som alternativ? Personligen vill jag gärna ha full prestanda även i Linux vilket man inte får med virtualisering. Men håller med att det är smidigt att också ha en virtuell maskin om man inte orkar boota om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Dual boot som alternativ? Personligen vill jag gärna ha full prestanda även i Linux vilket man inte får med virtualisering. Men håller med att det är smidigt att också ha en virtuell maskin om man inte orkar boota om.

Det är marginell prestandaskillnad idag om man har gott med ramminne, men allt är så mycket enklare. Det handlar inte bara att bota om utan att man kan jobba med båda två samtidigt, t.ex. windows på ena skärmen och linux på andra och så kan man dra filer mellan dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Har ett par år gammal i3 NUC med Fedora på som är sjutti-elva gånger snabbare än min Pi3 med Rasbian.
Framförallt är det ju surfande på webben som är slött på pajen, men det är ju en väldigt smidig lösning

Vi har alla olika tycke och smak vad gäller hastighet, prestanda och liknande men jag kan inte klaga här riktigt då mitt Raspberry Pi system startar snabbt och jag kommer in i operativet snabbare än när jag hade Windows 10 laptopen.
Ingenting har kännts slött hittils.

Skrivet av Nozze666:

Välkommen
Själv så har jag kört linux på "heltid" i några år nu. Steam har fått ett mycket bättre bibliotek för linuxspel det senaste. Köpte Civ VI för några dagar sedan. Inte hunnit testa det mer än att se att det startar dock.
Spelar oftast dota som fungerar riktigt bra under linux.

Är man inte jätteintresserad av AAAtitlar så fungerar linux även för gaming

Intressant, kanske är något för framtiden men just nu med tanke på allt man gör spelmässigt på den stationära så är vi inte riktigt där ännu.
Jag har en uppsjö emulatorer som bara finns till Windows, har en uppsjö PC-spel som bara funkar till Windows.
Kommer inte runt det på ett smidigt sätt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Dual boot som alternativ? Personligen vill jag gärna ha full prestanda även i Linux vilket man inte får med virtualisering. Men håller med att det är smidigt att också ha en virtuell maskin om man inte orkar boota om.

Nej, dual boot är hemskt osmidigt - jag vill inte behöva starta om datorn bara för att göra något i det andra os:et.

Det enda jag behöver full prestanda till är spel, allt annat är relativt prestandaagnostiskt, så Linux virtualiserat funkar finfint (det lilla jag testat hittills).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är marginell prestandaskillnad idag om man har gott med ramminne, men allt är så mycket enklare. Det handlar inte bara att bota om utan att man kan jobba med båda två samtidigt, t.ex. windows på ena skärmen och linux på andra och så kan man dra filer mellan dem.

Jovisst det är smidigt med en virtuell maskin också och håller helt med om detta. Men de mest prestandakrävande sakerna vill jag köra "bare metal. Det är väl därför som ni som spelar hellre har Windows "bare metal" för spelens skull. Själv spelar jag inte så mycket och kör hellre Linux i botten. Dual boot utesluter inte att man har virtuella maskiner också.

Permalänk
Medlem

Välkommen till den fritt konfigurerbara, kostnadsfria världen!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Samma här, kört linuxservrar i många många år.. Men som desktop OS.. Nja. Håller mig till Macbooken. Finns inga fördelar i mitt tycke mot macbooken Förutom kanske priset då..

Håller helt och hållet med dig. Haft min Macbook pro sen 2012 och den är oersättlig. Native terminal men samtidigt en snygg dator - amazing studiedator. Kör också precis som du linuxserver. Håller dock kvar på Windows 7 på min stationära då inget annat OS kan ersätta windows i en speldator (tyvärr).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pelegrino:

Håller helt och hållet med dig. Haft min Macbook pro sen 2012 och den är oersättlig. Native terminal men samtidigt en snygg dator - amazing studiedator. Kör också precis som du linuxserver. Håller dock kvar på Windows 7 på min stationära då inget annat OS kan ersätta windows i en speldator (tyvärr).

Bash on Ubuntu on Windows börjar ju dock bli ett intressant alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Precis, det är den väg jag är i färd att ta. Eftersom det inte går att köra Windows virtualiserat med ens i närheten av samma spelprestanda så får det bli tvärtom. Windows som host, där jag enbart spelar, och Linux (sannolikt Mint) virtualiserat där jag gör allt annat.

95%+ prestanda i spel med Windows virtualiserat genom KVM/Qemu är tillräckligt... Bara att förpassa Windows till ett spel-OS....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

95%+ prestanda i spel med Windows virtualiserat genom KVM/Qemu är tillräckligt... Bara att förpassa Windows till ett spel-OS....

Hmmm. Jag har betraktat Windows som en lite onödigt stor .so-fil (eller .dll) ett bra tag nu.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Samma här, kört linuxservrar i många många år.. Men som desktop OS.. Nja. Håller mig till Macbooken. Finns inga fördelar i mitt tycke mot macbooken Förutom kanske priset då..

Själv är det tvärsom, det enda jag saknar från mac/windows är möjligheten att byta namn på en fil genom att klicka en gång på den och sedan en gång till. Det "för långa" dubbelklicket.
Men jag saknar mycket i de andra OS:en som finns i linux.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHWarrior:

Välkommen till den fritt konfigurerbara, kostnadsfria världen!

Inte riktigt kostnadsfritt. Free as in Freedom. Såsom Richard Stallman säger:

Citat:

You should think of “free” as in “free speech,” not as in “free beer”.

https://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M3Johan:

Själv är det tvärsom, det enda jag saknar från mac/windows är möjligheten att byta namn på en fil genom att klicka en gång på den och sedan en gång till. Det "för långa" dubbelklicket.
Men jag saknar mycket i de andra OS:en som finns i linux.

Vad saknar du från Arch i Mac?