Hårddisk returerfarenheter hos NetOnNet?

Permalänk
Medlem

Hårddisk returerfarenheter hos NetOnNet?

Hej!
Rätt kort fråga egentligen.

Köpte två HGST 5 TB (..ALE610) för ett år sedan på NetOnNet. En av dem verkar ha börjat strula nu enligt Smart-data och HGSTs egna diagnosprogram. CrystalMark varnar för den också.
Jag undrar om någon har några hårddiskreturerfarenehter hos NetOnnet? Mailade dem för att fråga hur man gör och fick ett lite kryptisk svar där det står att "Dessvärre kan vi inte häva köpet förrän vi kunnat konstatera garantifel tre gånger.". Jag antar att det är en standardformulering, men i fallet med hårddiskar reparerar man väl dem inte?

Vet någon om de bistår med dataöverföring, eller skall man ta det säkra före det osäkra och köpa ny HDD först och kopiera över allt, sen radera allt och därefter skicka in den?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Hej!
Rätt kort fråga egentligen.

Köpte två HGST 5 TB (..ALE610) för ett år sedan på NetOnNet. En av dem verkar ha börjat strula nu enligt Smart-data och HGSTs egna diagnosprogram. CrystalMark varnar för den också.
Jag undrar om någon har några hårddiskreturerfarenehter hos NetOnnet? Mailade dem för att fråga hur man gör och fick ett lite kryptisk svar där det står att "Dessvärre kan vi inte häva köpet förrän vi kunnat konstatera garantifel tre gånger.". Jag antar att det är en standardformulering, men i fallet med hårddiskar reparerar man väl dem inte?

Vet någon om de bistår med dataöverföring, eller skall man ta det säkra före det osäkra och köpa ny HDD först och kopiera över allt, sen radera allt och därefter skicka in den?

Hårddiskar repareras inte så du bör få en ny ganska omgående.
Vet ej om de kan hjälpa till med dataöverföring, men utgå från att de inte kan och backa upp det viktiga själv först.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Nej, tänkte väl det.
Antog också att man bättre själv för över datat.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Bara bra erfarenhet från deras lagershop kan jag säga. Hade nyligen problem på min 850 EVO 500GB:

Printade ut screenshoten och visade det bara upp för dom. Eftersom den jag köpte var basic starter pack med uppgraderingskit, som dom inte hade på lager och slutat sälja. Då påpekade jag att dom har i princip samma SSD 850 EVO 500GB, utan uppgraderingskit bara och dom gick med på att jag skulle få den istället.
Skillnaden är jag köpte min när dom hade rea för ca 1200:- och nu kostar den ca 1700:-. Dom uppdaterade t.o.m kvittot på 850 EVO 500GB till priset idag 1749:-.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Netonnet har alltid varit skitbra mot mig när det gällt strul med hårdvara. Därför är det min favoritbutik när det gäller elektronik. Ibland måste man handla på de mindre kedjorna, men om jag kan låta bli så låter jag bli.

Tror inte de kommer bråka utan bara ta tillbaka disken. Annars har man väl fabriksgaranti? En hdd skall palla mer än ett år vid normalt bruk. De som det är fabriksfel på brukar börja strula rätt omgående. Så hävda att det är fabriksfel på den. Den andra funkar ju.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Rekordmedlem

De kommer naturligtvis INTE att överföra datan till en annan disk åt dig vid en normal reklamation, jo hårddiskar kan repareras men inte hos butikerna men tillverkarna gör det och säljer dem igen, tex WD har > https://www.wdc.com/en-gb/products/wd-recertified.html där du kan köpa fabriksrenoverade diskar billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok. Det var bra med lite svar.
Jag ringde NetOnNet häromdagen för att kolla. De överför data till en kostnad på 399 kr. Inte orimligt. Men jag har köpt två nya hdds på Inet och får först föra över och sen lämna in.
Jag tänkte skriva ut screenshots och rapporter också att ta med.
/Regert

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Regert:

Ok. Det var bra med lite svar.
Jag ringde NetOnNet häromdagen för att kolla. De överför data till en kostnad på 399 kr. Inte orimligt. Men jag har köpt två nya hdds på Inet och får först föra över och sen lämna in.
Jag tänkte skriva ut screenshots och rapporter också att ta med.
/Regert

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kan det komma sig att HGST-diskarna gick sönder? De borde ha väldigt bra tillförlitlighet?

Permalänk
Medlem

@anon114264: Jag vet inte. Det är bara den ena som verkar inte må bra. Jo, det var därför jag köpte HGST till att börja med.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Alla disktillverkare har en viss statistisk felutfall på sina diskar, HGST har statistiskt sett lägst felutfall enligt olika källor, men det betyder inte att de är helt felfria.

Du har haft otur helt enkelt och drog nitlotten på en av de två diskarna, det bör inte vara problem att få det utbytt, men utkopiering av data får man sköta själv och är inget man kan förutsätta att någon annan gör åt dig utan betalning.

Du har väl regelbunden backup ??, annars är det dags att fundera på detta, viktig data måste alltid förvaras på minst två helt oberoende media - bl.a för att klara sådana uppkomna situationer.