Priseffektiv kylning? vatten eller luft?

Permalänk
Medlem

Priseffektiv kylning? vatten eller luft?

Tjenare
det är ju nästan 8år sedan jag höll på med överklockning osv nu.... så min kunskap om CPU fläktar är väll lite daterad..

jag har en Intel 4790k i mitt system (inte överklockad) - med original fläkt. under full load blir den orimligt varm, jag tänkte därmed byta ut den fläkten.
jag har sneglar lite på dehär färdiga vattenkylningssystemen som verkar trevliga.

men vart får man mest "bang for the buck?" har tre variablar att hålla mig efter. Pris - Prestanda - Ljudnivå.
kan ni rekommendera något?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

212 EVO och be quiet pure rock är de mest prisvärda kylarna. AIO är väldigt dyra och inte prisvärda alls i jämförelse

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

@Rolle90:
Om du har mycket utrymme så är en luftkylare att föredra. Då dessa är effektiva, billiga och tysta för de bara har en/två komponenter som rör sig (beroende på hur många fläktar den har).

En färdig vattenkylare/All-In-One(AIO) har en pump som är vital för om kylaren fungerar eller ej. fördelen med dem är istället att de har smartare lösning för hur de tar upp utrymme men är dock dyrare då de är mer advancerade

Cooler Master 412s är bra men gillar be quiet's Pure rock mer då det känns som att den har bättre kvalité.
Vill du ha bättre luft kylare än dessa så är Phanteks PH-TC14PE bra, den är stor och har liknande prestanda som en Noctua NH-d14, efter denna så blir det nog Noctua NH-D15 som har högst prestanda bland luftkylare

Har dock ingen riktig erfarenhet av AIO kylare så låter någon annan rekommendera dem.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Luft, hands down. Billigare, tystare, säkrare och ger en aning bättre kylning för ramminnen samt modekortet också. Fast dom klarar sig passivt. Medel stora kyltorn verkar vara nått du är ute efter, relativt billigt och klarar en hel del oc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

ok, tack för svar.
funderar på att skaffa Noctua NH-D15 eller en 212 EVO - jag hade en liknande kylare då jag överklockade min e6400 från 2.13ghz -> 3.5ghz

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Luft!

Be Quiet! Pure Rock 349:- inklusive frakt. Finns inte ens AIO i denna prisklassen.

Be Quiet! Dark Rock Pro 3 849:- inklusive frakt (Billigare än Noctua NH-D15) . Tystaste aktiva CPU kylaren! Högsta värmeavledningsförmågan i en luftkylare 250W TDP. (Noctua NH-D15 ligger på 220W.)

Noctua NH-D15 839:- inklusive frakt. (Upresterar 240mm AIO för 1000:- - 1500:-

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Rolle90:

ok, tack för svar.
funderar på att skaffa Noctua NH-D15 eller en 212 EVO - jag hade en liknande kylare då jag överklockade min e6400 från 2.13ghz -> 3.5ghz

Har du råd så köp en NH-D15, en av de bästa luftkylarna som finns på marknaden.

Permalänk
Medlem

Köper du Evo 212 så får du räkna med att du inte kan överklocka något utan att byta kylare helt. Det är ju en budget kylare så man får vad man betalar för. Ska du överklocka så är de större tornen ett krav, tex NH-D15

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd

Luft.

Har du plats, leta efter en begagnad NH-D14.

Annars Pure rock från Be-Quiet.

Går man till vattenkylning Allt-i-ett lösning, efter ett tag återvänder man alltid till luftkylning igen.

Så, kör på luft direkt så slipper du en massa huvudvärk och utgifter.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte nödvändigtvis ha en enorm tornkylare, 120mm varianterna räcker gott och väl. Min NH-U12 kyler min i7 3820 på 4.2GHz utan problem, med low noise kablen dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Köper du Evo 212 så får du räkna med att du inte kan överklocka något utan att byta kylare helt. Det är ju en budget kylare så man får vad man betalar för. Ska du överklocka så är de större tornen ett krav, tex NH-D15

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle man inte kunna överklocka med en Evo 212? Helt uppåt väggarna fel.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Köper du Evo 212 så får du räkna med att du inte kan överklocka något utan att byta kylare helt. Det är ju en budget kylare så man får vad man betalar för. Ska du överklocka så är de större tornen ett krav, tex NH-D15

Skickades från m.sweclockers.com

det där stämmer inte alls. nu har jag ingen erfarenhet utav just Evo 212. men då jag överklockade sist så var det med en kylare som liknande den och klockade från 2.13 -> 3,5ghz, stabilt.

------

valet står väll mellan Evo 212 och Be-Quiet Pure Rock - vet inte vilken som är det bästa valet? de ser väldigt snarlika ut (och jag antar att dom är det också)

känner inte att det är lönt att slänga ut 500kr till på en NH-D15

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart säga att valet av tornkylare ska prioriteras till den i din prisklass som har bäst monteringssats. Noctua klår de flesta i hur simpel monteringen är, och är något jag själv skulle prioritera efter att ha provat både 212 EVO och NH-D15.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Vatten vs Luft

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

valet står väll mellan Evo 212 och Be-Quiet Pure Rock - vet inte vilken som är det bästa valet? de ser väldigt snarlika ut (och jag antar att dom är det också)

Dom ÄR snarlika. Sist jag kollade var dock Rock något billigare, och något bättre, till samma eller lägre ljudnivå. Men den fanns inte när jag byggde mitt nuvarande system (2500k) så då fanns bara 212 som utklassade allt och alla (i sin prisgrupp). När jag uppgraderar till Zen i år ska jag testa med sån där bracket kit grej från tillverkaren och fortsätta med min 212, jag är supernöjd med den. Men hade jag byggt en Zendator till brorsan eller en polare hade jag nog lagt en Pure Rock i kundkorgen.

Sidnot, till alla brothers at arms som brukar komponera och bygga datorer till nära och kära, överväg AM4 (Zen) som grund till dem, och ställ frågan om det finns en bra, direkt anledning att hoppa över till intel (och inte tvärtom som man gör idag!).

TL;DR:
Pure Rock. Överväg om 212 har något Pure Rock inte har som du är ute efter, om inte, stanna med Pure Rock. Men säkerställ att min information är up to date, den kan vara något år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Jag skulle helt klart säga att valet av tornkylare ska prioriteras till den i din prisklass som har bäst monteringssats. Noctua klår de flesta i hur simpel monteringen är, och är något jag själv skulle prioritera efter att ha provat både 212 EVO och NH-D15.

Håller med om monteringen. Jag har en NH-D15 i min rigg och en 212 EVO i frugans och en serverburk. Noctuas lösning är briljant. CoolerMasters är "meckigare".

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Kör på luft. Mindre potentiella problem.

Och att vattenkylning skulle vara tystare är ofta skitsnack, för får du en enhet med vattenpump som låter kommer du vilja skjuta dig själv. En luftkylare/torn kan du reglera fläktkurvan på och få den att vara nästan helt tyst.

MEN! Detta är min erfarenhet av flera års pc-användande/byggande. Och naturligtvis kan jag ha haft otur med vattenkylning. Men på de tre vattenkylningskit jag monterat har det alltid förekommit lite pumpljud.

Sen kan det alltid förekomma läckor, god forbid!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

det där stämmer inte alls. nu har jag ingen erfarenhet utav just Evo 212. men då jag överklockade sist så var det med en kylare som liknande den och klockade från 2.13 -> 3,5ghz, stabilt.

------

valet står väll mellan Evo 212 och Be-Quiet Pure Rock - vet inte vilken som är det bästa valet? de ser väldigt snarlika ut (och jag antar att dom är det också)

känner inte att det är lönt att slänga ut 500kr till på en NH-D15

Jag tycker infästningen av EVO 212 är under all kritik - kan inte rekommendera den

// LZ

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Raphaei:

Dom ÄR snarlika. Sist jag kollade var dock Rock något billigare, och något bättre, till samma eller lägre ljudnivå. Men den fanns inte när jag byggde mitt nuvarande system (2500k) så då fanns bara 212 som utklassade allt och alla (i sin prisgrupp). När jag uppgraderar till Zen i år ska jag testa med sån där bracket kit grej från tillverkaren och fortsätta med min 212, jag är supernöjd med den. Men hade jag byggt en Zendator till brorsan eller en polare hade jag nog lagt en Pure Rock i kundkorgen.

Sidnot, till alla brothers at arms som brukar komponera och bygga datorer till nära och kära, överväg AM4 (Zen) som grund till dem, och ställ frågan om det finns en bra, direkt anledning att hoppa över till intel (och inte tvärtom som man gör idag!).

TL;DR:
Pure Rock. Överväg om 212 har något Pure Rock inte har som du är ute efter, om inte, stanna med Pure Rock. Men säkerställ att min information är up to date, den kan vara något år gammal.

Pure Rock presterar bättre, båda har samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Det blev en 212 evo idag.
Netonnet hade satt ut fel pris, så fick den för 299kr
jag tror den blir rätt lagom, sen kan man ju med tiden uppgradera den med 1 eller 2 Noctua fläktar.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

Det blev en 212 evo idag.
Netonnet hade satt ut fel pris, så fick den för 299kr
jag tror den blir rätt lagom, sen kan man ju med tiden uppgradera den med 1 eller 2 Noctua fläktar.

Skriv gärna hur tempsen blev!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Rolle90:

Det blev en 212 evo idag.
Netonnet hade satt ut fel pris, så fick den för 299kr
jag tror den blir rätt lagom, sen kan man ju med tiden uppgradera den med 1 eller 2 Noctua fläktar.

Tänkte först skriva att du borde köpt en pure rock istället, men sen såg att det där var ett väldigt bra pris för den kylaren.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Skriv gärna hur tempsen blev!

sänkte tempen med ca 20 grader + i både idle och under load.

då jag körde Folding at Home med stockkylaren kom jag upp på typ 92 grader (rätt snabbt, hade jag inte stängt av programmet hade det nog stigit ytterligare) - och med nya runda 60-70 grader.

idle med nya kylaren ligger på runt 21-35 grader

så jag är supernöjd

jag spelar gta 5 i skrivande stund (maxad grafik) cpun ligger på 55 grader

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

sänkte tempen med ca 20 grader + i både idle och under load.

då jag körde Folding at Home med stockkylaren kom jag upp på typ 92 grader (rätt snabbt, hade jag inte stängt av programmet hade det nog stigit ytterligare) - och med nya runda 60-70 grader.

idle med nya kylaren ligger på runt 21-35 grader

så jag är supernöjd

jag spelar gta 5 i skrivande stund (maxad grafik) cpun ligger på 55 grader

För 300 spänn kan man inte be om mer! Alltså jag menar att det är bra.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli