Permalänk

Ram-minnen till denna kundvagn

Hej,

Tänkte precis beställa detta; https://www.inet.se/kundvagn/bild/10203456/ och insåg precis att mina ram-minnen ej finns i lager. Inte jättesugen på att vänta 1-2veckor för en beställningsvara...
Tänkte istället beställa dessa https://www.inet.se/produkt/6110183/crucial-8gb-2x4gb-ddr4-21...

Dom borde fungera till min processor/moderkort eller hur?=)

Permalänk
Medlem

De stickorna är inte kompatibla. SO-DIMM är för bärbara datorer.

Inet har en flik där du kan fylla i RAM för stationära.

Permalänk
Medlem

Köp 1x8 alltså en singel sticka så kan du köpa en likadan i framtiden. Du lär behöva 16gb i framtiden och man vill ju ha dual channel (två stickor ger bäst prestanda på de flesta plattformar).

Permalänk
Skrivet av dunis90:

De stickorna är inte kompatibla. SO-DIMM är för bärbara datorer.

Inet har en flik där du kan fylla i RAM för stationära.

Hittade.

Tack

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Köp 1x8 alltså en singel sticka så kan du köpa en likadan i framtiden. Du lär behöva 16gb i framtiden och man vill ju ha dual channel (två stickor ger bäst prestanda på de flesta plattformar).

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Köp 1x8 alltså en singel sticka så kan du köpa en likadan i framtiden. Du lär behöva 16gb i framtiden och man vill ju ha dual channel (två stickor ger bäst prestanda på de flesta plattformar).

Vet inte om jag håller med om resonemanget. Man vill ju som du säger ha dual channel, så då är det väl bättre att köpa två stickor nu direkt!
Moderkortet stödjer ju 4 stickor, så det går ju fortfarande att uppgradera senare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vet inte om jag håller med om resonemanget. Man vill ju som du säger ha dual channel, så då är det väl bättre att köpa två stickor nu direkt!
Moderkortet stödjer ju 4 stickor, så det går ju fortfarande att uppgradera senare.

Jag tänker på så sätt att TS i framtiden kommer uppgradera till 16gb ram, en del spel drar nytta av det redan och det är påväg att bli standard. Om han inte ska uppgradera till 16gb ram någon gång i framtiden så kan han köra 2x4 såklart

Jag skulle hellre välja att inte ha dual channel under den troligen kortare tiden han kör 8gb mot när han uppgraderat till 16gb, nu flaskar inte non dual channel ram (i Fallout 4 och vissa andra spel ger det skillnad) men i framtiden kanske det ger en stor skillnad i spel med dual channel.

Förstår du mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Jag tänker på så sätt att TS i framtiden kommer uppgradera till 16gb ram, en del spel drar nytta av det redan och det är påväg att bli standard. Om han inte ska uppgradera till 16gb ram någon gång i framtiden så kan han köra 2x4 såklart

Jag skulle hellre välja att inte ha dual channel under den troligen kortare tiden han kör 8gb mot när han uppgraderat till 16gb, nu flaskar inte non dual channel ram (i Fallout 4 och vissa andra spel ger det skillnad) men i framtiden kanske det ger en stor skillnad i spel med dual channel.

Men man kan ju både ha kakan och äta den: Med 2x4 får han dual channel nu. Lägger han till 2x4 (eller 2x8 eller nått sånt) senare så får han dual channel då också.

... och om han ändå ska köpa 16 gig inom kort, är det kanske lika bra göra det på en gång

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men man kan ju både ha kakan och äta den: Med 2x4 får han dual channel nu. Lägger han till 2x4 (eller 2x8 eller nått sånt) senare så får han dual channel då också.

... och om han ändå ska köpa 16 gig inom kort, är det kanske lika bra göra det på en gång

Fast det du påstår stämmer ju inte, eller är jag ute och cyklar? 4x4gb ger ju inte alls dual channel, utan quad channel vilket inte TS moderkort stödjer.

2 stickor - dual channel, stöds av Z170

4 stickor - quad channel vilket stöds av X99

TS - häng inte upp dig för mycket på detta, skillnaderna är mycket små och lär antagligen bara visas i benchmarks, men vem vet vad framtiden har att erbjuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Fast det du påstår stämmer ju inte, eller är jag ute och cyklar? 4x4gb ger ju inte alls dual channel, utan quad channel vilket inte TS moderkort stödjer.

Förstår din oro, men det funkar inte riktigt så...
De fyra minnesplatserna är uppdelade i två kanaler, så man kan få dual channel både på två och fyra stickor om man placerar minnena korrekt. Det framgår i manualen hur minnena bör placeras.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Förstår din oro, men det funkar inte riktigt så...
De fyra minnesplatserna är uppdelade i två kanaler, så man kan få dual channel både på två och fyra stickor om man placerar minnena korrekt. Det framgår i manualen hur minnena bör placeras.

Ah okej, då lärde jag mig något nytt. Läste lite om det nu och var mer komplicerat än jag trodde