AMD Ryzen hittar ut på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Ett pris kan inte vara billigt. Ett pris kan vara lågt. En vara kan vara billig.

En vara med ett billigt pris har ett lågt pris i förhållande till värdet och är billig för dig att köpa. En vara med lågt pris kan fortfarande vara för dyr för dig att köpa. Tex en Ferrari för halva priset må ha lågt pris, men är fortfarande dyr för någon som tjänar 500 000kr per år.

Man ser ofta att uttrycket dyrt pris används men motsvarigheten billigt pris används sällan men borde vara lika korrekt.

Visa signatur

Danska HiFi-entusiaster lyssner på orgelmusik:
-"Det saknas vikt och dynamik!"
-"Ja, det behövs mer ljudtryck - 1.000 dB!."

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

8800GTX var den sista bra GPUn Nvidia gjorde fram tills nu med 1070.

Det är lätta att glömma allt skit de har gjort genom åren. serier som 200, 400, 500, 700, 900 Med ett undantag för 600 serien.
samt alla gånger de valde att släppa drivrutiner som brände kort, händer nästan i varje gång de släpper nya kort.

Du får gärna utveckla vad som skulle vara skit med 700 och 900-serien?

OnT: Hypen byggs upp mer och mer, hoppas det blir något köpvärt denna gång Måste dock börja hitta något scenario där jag verkligen kan motivera att jag behöver mer än 4c/4t som jag sitter med idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vesh:

Du får gärna utveckla vad som skulle vara skit med 700 och 900-serien?

OnT: Hypen byggs upp mer och mer, hoppas det blir något köpvärt denna gång Måste dock börja hitta något scenario där jag verkligen kan motivera att jag behöver mer än 4c/4t som jag sitter med idag

Specifikt 970 kortet 4gb Vram, more like 3 Gb Vram.

700 serien hade Brinnande drivers precis innan 900 serien släpptes.

6/12 för streaming, samt att AMD har fördelen av om nya Xbox Scorpio har Ryzen kraft i sig så blir det plötsligt möjligt att fler trådar kommer bli standard i DX12.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

Specifikt 970 kortet 4gb Vram, more like 3 Gb Vram.

700 serien hade Brinnande drivers precis innan 900 serien släpptes.

6/12 för streaming, samt att AMD har fördelen av om nya Xbox Scorpio har Ryzen kraft i sig så blir det plötsligt möjligt att fler trådar kommer bli standard i DX12.

700 brinnande drivers WTF?
Haft alla serier sedan 2006 så säg gärna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

@tvelander: det var rätt känt, min polares 780 brann upp..

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SwedenVirre:

@tvelander: det var rätt känt, min polares 780 brann upp..

Senaste det hände va 590 med upplåst BIOS som blev i en mjukvaru driver från Nvidia.
Ser ut som alla kort som blivit fryed är R33 chippen och det kan vara vad som helst som får dom gå sönder du har ingen aning.

Jag kört 4x titan på upplåsta BIOS från 837MHz till 1420MHz så att 700 serien är dålig inte en chans.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

@tvelander:

Titan och 780 har inte samma PCB, dessutom är det fortfarande rätt känt att 780s har brunnit upp.

Punkt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SwedenVirre:

@tvelander:

Titan och 780 har inte samma PCB, dessutom är det fortfarande rätt känt att 780s har brunnit upp.

Punkt.

Dom har visst samma PCB det är exakt samma chip på utan VRAM.

Dom är TYP exakt identiska.
Alla block passar också allt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill

DET enda som får R33 att ryka är för hög VSCA volt eller att någon har fel BIOS på kortet / ingen kylning på dom inget annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

@tvelander: Då är dom ju inte likadana, då finns där ju skillnader.

Fortfarande har en drös 780 brunnit upp med en drivrutin, antingen det eller batch med drivrutiner som hade dåliga kretsar som inte höll måttet.

Sen var det inte coilen som brann upp utan high/low side combon

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SwedenVirre:

@tvelander: Då är dom ju inte likadana, då finns där ju skillnader.

Fortfarande har en drös 780 brunnit upp med en drivrutin, antingen det eller batch med drivrutiner som hade dåliga kretsar som inte höll måttet.

Sen var det inte coilen som brann upp utan high/low side combon

Dom är typ INDENTISKA det som är skillnaden är VRAM och små tiny tiny kretsar som ändrades pga av 780 kom senare.

Ja om dom brann upp pga av drivrutin då är DET INTE fel på kortet.

Annars är KORTET exakt identiska det är samma BIOS det är samma VOLT unlock när du ska överklocka allt är LIKADANT.

jag haft 3x 780 och 4x titan.

Sluta säg det är fel på kortet när det är fel på en drivare eller en firmware.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

@tvelander: Håll en lugn ton va

Det var det jag sade från första början, drivrutin som fick VRM att brinna upp. Det var där diskussionen uppkom från.

Sen ber jag om ursäkt för all OffT.

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Fast drivrutiner som kan skada kort har ju båda sidor stått för, denna var ju på tapeten för en tid sedan: https://arstechnica.com/gadgets/2015/11/amds-new-crimson-driv... dessutom kommer väl alla ihåg den ganska otrevliga missen vid lanseringen av RX 480 och dess VRM-styrning? Med det argumentet är ju även RX 480 skit (vilket ingen objektivt kan hävda att det är) eftersom det hade en usel drivare vid lanseringen.

Sen har ju minnesfrågan "diskuterats" flitigt där det mest varit en skriktävling mellan olika fanboyläger där det viserligen var jävligt fult och dessutom förbjudet att marknadsföra ett kort med ett felaktigt antal ROPs och L2-cache, men kortet prestarde fortfarande fenomenalt bra till sitt pris och effektåtgång då det släpptes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vesh:

@_Merc_: Fast drivrutiner som kan skada kort har ju båda sidor stått för, denna var ju på tapeten för en tid sedan: https://arstechnica.com/gadgets/2015/11/amds-new-crimson-driv... dessutom kommer väl alla ihåg den ganska otrevliga missen vid lanseringen av RX 480 och dess VRM-styrning? Med det argumentet är ju även RX 480 skit (vilket ingen objektivt kan hävda att det är) eftersom det hade en usel drivare vid lanseringen.

Sen har ju minnesfrågan "diskuterats" flitigt där det mest varit en skriktävling mellan olika fanboyläger där det viserligen var jävligt fult och dessutom förbjudet att marknadsföra ett kort med ett felaktigt antal ROPs och L2-cache, men kortet prestarde fortfarande fenomenalt bra till sitt pris och effektåtgång då det släpptes.

Det var ju Beta versionen av Crimson som det var fel på och intels Drivare som har dödat kort har varit WHQL.

480x lansering om att moderkort av sämre kvalitet inte klarade av att ge ström via PCI-E, vad jag vet så har ingen än fått ett moderkort förstört av det som inte var 10+ år gammalt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Alltså det här sablans Amd vs Intel vs nvidia skitet...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Senaste det hände va 590 med upplåst BIOS som blev i en mjukvaru driver från Nvidia.
Ser ut som alla kort som blivit fryed är R33 chippen och det kan vara vad som helst som får dom gå sönder du har ingen aning.

Jag kört 4x titan på upplåsta BIOS från 837MHz till 1420MHz så att 700 serien är dålig inte en chans.

Låt mig gissa.. Du dammsuger även din dator och därför är det att rekommendera för att din dator allt inte fått ESD skador?

Skrivet av tvelander:

Dom är typ INDENTISKA det som är skillnaden är VRAM och små tiny tiny kretsar som ändrades pga av 780 kom senare.

Ja om dom brann upp pga av drivrutin då är DET INTE fel på kortet.

Annars är KORTET exakt identiska det är samma BIOS det är samma VOLT unlock när du ska överklocka allt är LIKADANT.

jag haft 3x 780 och 4x titan.

Sluta säg det är fel på kortet när det är fel på en drivare eller en firmware.

Men då är de inte identiska.

Skrivet av Vesh:

@_Merc_: Fast drivrutiner som kan skada kort har ju båda sidor stått för, denna var ju på tapeten för en tid sedan: https://arstechnica.com/gadgets/2015/11/amds-new-crimson-driv... dessutom kommer väl alla ihåg den ganska otrevliga missen vid lanseringen av RX 480 och dess VRM-styrning? Med det argumentet är ju även RX 480 skit (vilket ingen objektivt kan hävda att det är) eftersom det hade en usel drivare vid lanseringen.

Sen har ju minnesfrågan "diskuterats" flitigt där det mest varit en skriktävling mellan olika fanboyläger där det viserligen var jävligt fult och dessutom förbjudet att marknadsföra ett kort med ett felaktigt antal ROPs och L2-cache, men kortet prestarde fortfarande fenomenalt bra till sitt pris och effektåtgång då det släpptes.

Korrekt men i Nvidias fall har det varit WHQL (alltså drivrutiner som ska ha genomgått en certifieringsprocess) som var orsaken medan hos AMD var det betadrivrutiner. Dessutom var AMD snabba med att lansera en ny drivrutin medan Nvidia tog sin tid.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det var ju Beta versionen av Crimson som det var fel på och intels Drivare som har dödat kort har varit WHQL.

Skrivet av Tumnus:

Korrekt men i Nvidias fall har det varit WHQL (alltså drivrutiner som ska ha genomgått en certifieringsprocess) som var orsaken medan hos AMD var det betadrivrutiner. Dessutom var AMD snabba med att lansera en ny drivrutin medan Nvidia tog sin tid.

Det säger nog mer om hur (o)värdefull en WHQL-certifiering är för en så pass komplex drivrutin. Jag har själv ingen erfarenhet med varken WHQL eller utveckling av just grafikdrivrutiner. Däremot slängde jag ett snabbt öga på det första jag kunde hitta om WHQL och jag tycker det mer ser ut som ett test av kompatibilitet mot Windows och att drivrutinen implementerar alla delar för sin produkttyp korrekt mot Windows specifikation. Återigen så har jag ingen erfarenhet av VRM-styrning för grafikkort men spontant skulle jag anta att det ligger ett lager under den drivrutin som körs i Windowskärnan. Den typen av reglering borde typiskt göras på MCU-nivå.

Certifiering brukar också kosta både tid och pengar och jag skulle gissa på att anledningen till att AMD släpper "betor" mycket mer frekvent än WHQL är för att slippa köra certifieringsprocessen vid varje släppa. Alternativt att det är någon del av specifikationen i Windows man inte klarat och den helt enkelt bedöms för oviktig i kontrast mot fördelarna med att nå ut med den nya drivaren.

Att man däremot inte hittat felet under den interna testningen är inte särskilt bra. Och har man dessutom vägrat kunder ersättning på grund av en brist i sin egna mjukvara man rekommenderat är det oförsvarligt.

Nu vill jag inte försvara nvidia i detta men tröttnar på hur onyanserat kritiska många är mot det ena märket samtidigt som det andra ses som någon form av frälsare. Och då gäller det såklart oberoende om man ser sig som röd, grön eller blå. För att inte ha skrivet ett inlägg som är helt OT så tycker jag att man kan knyta det mot hur många beter sig inför denna lansering där man verkar vilja förboka en mindre lagerlokal med processorer utan att ha sett några oberoende, verifierade, tester. Håller dock tummarna för att det ska bli något, har aldrig varit helt opartisk på CPU-sidan, dock vill jag minnas att senast det inte blev en intel så var min CPU grön

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vesh:

Det säger nog mer om hur (o)värdefull en WHQL-certifiering är för en så pass komplex drivrutin. Jag har själv ingen erfarenhet med varken WHQL eller utveckling av just grafikdrivrutiner. Däremot slängde jag ett snabbt öga på det första jag kunde hitta om WHQL och jag tycker det mer ser ut som ett test av kompatibilitet mot Windows och att drivrutinen implementerar alla delar för sin produkttyp korrekt mot Windows specifikation. Återigen så har jag ingen erfarenhet av VRM-styrning för grafikkort men spontant skulle jag anta att det ligger ett lager under den drivrutin som körs i Windowskärnan. Den typen av reglering borde typiskt göras på MCU-nivå.

Certifiering brukar också kosta både tid och pengar och jag skulle gissa på att anledningen till att AMD släpper "betor" mycket mer frekvent än WHQL är för att slippa köra certifieringsprocessen vid varje släppa. Alternativt att det är någon del av specifikationen i Windows man inte klarat och den helt enkelt bedöms för oviktig i kontrast mot fördelarna med att nå ut med den nya drivaren.

Att man däremot inte hittat felet under den interna testningen är inte särskilt bra. Och har man dessutom vägrat kunder ersättning på grund av en brist i sin egna mjukvara man rekommenderat är det oförsvarligt.

Nu vill jag inte försvara nvidia i detta men tröttnar på hur onyanserat kritiska många är mot det ena märket samtidigt som det andra ses som någon form av frälsare. Och då gäller det såklart oberoende om man ser sig som röd, grön eller blå. För att inte ha skrivet ett inlägg som är helt OT så tycker jag att man kan knyta det mot hur många beter sig inför denna lansering där man verkar vilja förboka en mindre lagerlokal med processorer utan att ha sett några oberoende, verifierade, tester. Håller dock tummarna för att det ska bli något, har aldrig varit helt opartisk på CPU-sidan, dock vill jag minnas att senast det inte blev en intel så var min CPU grön

Varför folk kritiserar Nvidia är för att folk tenderar att falla för myten att Nvidia har bättre drivrutiner än AMD när det egentligen går från generation till generation. Denna generations och förra generationen har Nvidia helt klart förlorat (när det kommer till drivrutiner) eftersom varannan av deras drivrutinssläpp har visat sig föra med sig ganska grova problem. Men ändå lyckas Nvidia på något vänster hålla uppe myten att deras drivrutiner är bäst och AMDs är sämst..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

På tal om Rysen och bilder.

Någon som sett detta tidigare?

Vet inte om det är special till testare, eller om det kommer till konsument (mindre troligt).

Källa: SegmentNext

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!