Statisk GPU Clock i GPU tweak II

Permalänk
Medlem

Statisk GPU Clock i GPU tweak II

För ett litet tag sen så upptäckte jag att GPU Clocken i ASUS gpu tweak II höll sig på samma nivå både i idle som i load, runt 680-720 mhz, innan detta så klockade kortet ner sig till runt 2-300 mhz i idle och upp till runt 2100 mhz i load, nån som har någon aning varför det beter sig på detta sättet? kan tillägga att märker inget direkt prestandatapp i spel så kanske är en bugg bara? alla andra grafer funkar som dom gjorde innan detta hände. Kortet är ett ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

@Svanfors:

Testa att gå in i Nvidias kontrollpanel > Hantera 3D-inställningar > Läget energisparfunktioner > ändra till anpassningsbar.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

@Svanfors:

Testa att gå in i Nvidias kontrollpanel > Hantera 3D-inställningar > Läget energisparfunktioner > ändra till anpassningsbar.

testade det härom dagen och den ligger fortfarande kvar på 721 mhz

Permalänk
Medlem

@Svanfors:

Får du samma resultat med t.ex MSI Afterburner? Har själv haft problem med GPU Tweak och tycker deras mjukvara är ganska kass.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

@Svanfors:

Får du samma resultat med t.ex MSI Afterburner? Har själv haft problem med GPU Tweak och tycker deras mjukvara är ganska kass.

nä, tankade afterburner och där stämmer siffrorna, dock är minnerna ca 4000 mhz men har för mig att jag läst nånstans att afterburner dubblar minnerna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svanfors:

nä, tankade afterburner och där stämmer siffrorna, dock är minnerna ca 4000 mhz men har för mig att jag läst nånstans att afterburner dubblar minnerna?

DDR5 hanterar minnet i steg om fyra, så att grundhastigheten är 2000MHz på dina minnen. Att sedan vissa program räknar "fel" är bara för att de inte vet eller tror att de bara gäller fördubbling, eftersom det är det DDR betyder är en annan femma.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)