win 10 pro licensen på. dator med home installerat.

Permalänk

win 10 pro licensen på. dator med home installerat.

Hej!

Jag har win 10 home installerat på min dator utan aktiverat windows och undrar om jag köper en win 10 pro license kommer jag kunna aktivera den ?

hittade inget svar av min bästa vän google.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnapptEnHammock:

Hej!

Jag har win 10 home installerat på min dator utan aktiverat windows och undrar om jag köper en win 10 pro license kommer jag kunna aktivera den ?

hittade inget svar av min bästa vän google.

Om det är retail kan du göra det men OEM går inte. Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Permalänk
Medlem

Uppgraderade nyligen en maskin med Windows 10 från Home OEM till Pro Retail. Det fungerade inte att uppgradera direkt från det medföljande OS:et men efter en ominstallation med installationsmedia som jag laddade ner direkt från Microsoft gick det utmärkt.

Ominstallation detekterade automatiskt Home-licensen som följde med datorn så varför det inte fungerade från första början har jag ingen aning om.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Tack för svaren , jag testar och hoppas jag kan aktivera den utan en ominstallation..

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem

Det borde gå att uppgradera till Pro direkt ifrån Windows Home mha den generella nyckeln ifrån Microsoft, "VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T". Dvs direkt ifrån kontrollpanelen.

Aktivera sedan med din egna nyckel för aktivering.

Då lär även billigare OEM-nycklar fungera.

Microsoft har gjort det till ett helvete att installera Pro över en aktiv Home-licens, då det inte längre finns separata ISO-filer för Home och Pro. Då läser systemet helt enkelt av den aktiva nyckeln ifrån BIOS och installer systemet baserat på den licensen.

EDIT: Kan tillägga att jag precis uppgraderade min Windows 10 Home till 10 Pro mha en OEM-nyckel för Windows 8.1 Pro. Fungerade fint i Anniversary Update av 10:an.

Permalänk

@walkir:

tack för svaret, jag aktiverade min pro license utan några problem så det gick smärtfritt.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10