Permalänk
Medlem

Koppla vidare fiber i lägenheten

Tjenare Sweclockers,

jag har ett standard fiberuttag i min lägenhet. Denna får jag ej flytta på eller ändra på jag funderar på att nu vid en stundande renovering installera ett till RJ45-uttag brevid och "leda signalen" vidare.

Här är en bild på två möjliga scenarion som jag kommer att ställas framför:

Originalbilden: http://forumbilder.se/G7F22/rj45

Är det nått särskilt jag måste tänka på? Är båda mina båda scenarior möjliga om jag installerar vanliga RJ45-kontakter (http://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4tverksuttag-Elko-TCS/Pr36...)?

Permalänk
Medlem

Det ska fungera utmärkt att förlänga med ett till uttag. Om jag kommer ihåg rätt så ska du ha "okorsad" patchkabel mellan de två uttagen, för att det ska fungera.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Rekordmedlem

Du menar väl att du har ett elektriskt ethernetuttag för annars måste det sitta en fiberkonverter som gör om mellan el och ljus. Förutsatt att det är ett elektriskt nätverksuttag så går det att dra vidare som du ritat så länge totala kabellängden inte blir över 100m.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det nått speciellt jag skall tänka på när det gäller "förlängningskabeln"? Skall det vara av någon speciellt CAT-standard? Jag har 1000 Mbit/s från min leverantör och vill att kedjan skall vara så bra som möjligt fram till slutdestinationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar väl att du har ett elektriskt ethernetuttag för annars måste det sitta en fiberkonverter som gör om mellan el och ljus. Förutsatt att det är ett elektriskt nätverksuttag så går det att dra vidare som du ritat så länge totala kabellängden inte blir över 100m.

Han har skrivit i skissen att det är ett RJ45-uttag så borde vara det. MEN det var inte därför jag svara på ditt inlägg utan mest för att jag är nyfiken den där 100 meters gränsen man pratar om (medveten om att standarden bara tillåter det) hur precis är det? Går den att tänja på i praktiken?

Skrivet av boniac:

Är det nått speciellt jag skall tänka på när det gäller "förlängningskabeln"? Skall det vara av någon speciellt CAT-standard? Jag har 1000 Mbit/s från min leverantör och vill att kedjan skall vara så bra som möjligt fram till slutdestinationen.

Cat 5e och uppåt klarar enligt standarden av 1 Gbit. På mitt inkommande uttag står Cat 5e, kolla om det står något på ditt, om ja följ det.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Litenskit:

Han har skrivit i skissen att det är ett RJ45-uttag så borde vara det. MEN det var inte därför jag svara på ditt inlägg utan mest för att jag är nyfiken den där 100 meters gränsen man pratar om (medveten om att standarden bara tillåter det) hur precis är det? Går den att tänja på i praktiken?

Cat 5e och uppåt klarar enligt standarden av 1 Gbit. På mitt inkommande uttag står Cat 5e, kolla om det står något på ditt, om ja följ det.

100m är inte millimeterexakt men det kan bli problem både pga kabelns elektriska egenskaper och även pga den tid som signaleringen tar, om signalerna inte hinner komma fram i tid så kan det uppstå problem pga protokollen för hela systemet är baserat på att man ska kunna använda 90m installationskabel och 10m patchkabel mellan varje aktiv enhet och behöver man dra längre så bör man byta teknik tex använda fiber.
Ska man dra nytt idag så är cat6 antagligen det vettigaste att använda, är bara ören dyrare än cat5e och det går att använda till 10 Gbit på kortare sträckor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.