Rädda data grillad Imac 2009

Permalänk
Medlem

Rädda data grillad Imac 2009

Kanske något dramatiskt titel, men har en Imac modell late 2009 som jag för något år sen installera en SSD hårddisk i. Något gick fel med fläktkontrollen och några månader senare gick grafikkortet. Nu kan jag inte starta datorn (Crazy screen) men skulle gärna komma åt det som finns på hårddisken (och formatera den) utan att öppna upp hela lådan, är det möjligt?

Permalänk
Skrivet av Loke Lok:

Kanske något dramatiskt titel, men har en Imac modell late 2009 som jag för något år sen installera en SSD hårddisk i. Något gick fel med fläktkontrollen och några månader senare gick grafikkortet. Nu kan jag inte starta datorn (Crazy screen) men skulle gärna komma åt det som finns på hårddisken (och formatera den) utan att öppna upp hela lådan, är det möjligt?

Been there done that

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem

Om du inte kan starta datorn är det svårt (läs omöjligt) att komma åt disken, utan att öppna datorn.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv

Kommer du åt bios? I så fall kan det kanske gå att starta datorn i target mode.

Permalänk
Inaktiv

Om ditt grafikkort dött (Hur vet du det?) så borde ju inte din mac starta och då är rätt rökt.

Annars borde du, om nu apple fortfarande supportar det kunna starta i target mode som @Hugligan föreslog, om du har en annan mac och har firewire tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Tack! Har inte hört talas om target mode innan, men ska testa. Har haft inne datorn för kontroll hos Kullander i malmö, fick ingen konfirmation att det var grafikkortet som rökt men dom trodde det. Var inte riktigt villig att lägga 5k som offerten krävde för att chansa. Som sagt den startar med en vit skärm täckt av gula ränder. Bifogar exempel (Inte min skärm, hitta på google)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke Lok:

Tack! Har inte hört talas om target mode innan, men ska testa. Har haft inne datorn för kontroll hos Kullander i malmö, fick ingen konfirmation att det var grafikkortet som rökt men dom trodde det. Var inte riktigt villig att lägga 5k som offerten krävde för att chansa. Som sagt den startar med en vit skärm täckt av gula ränder. Bifogar exempel (Inte min skärm, hitta på google)https://i.ytimg.com/vi/qH2WPzVAw3U/maxresdefault.jpg

Känt fel. Det är lödningen till VRAM som har spruckit, de gör det när de blir för varma (som om man överklockar GPUn, host host). På en maskin från 2009 så behöver det inte alls vara ditt fel, garantin har gått ut för länge sen. Att byta GPUn kommer att fungera, men jag skulle inte heller lägga 5000 på det.

Läs mer om target disk mode här:

https://support.apple.com/en-us/HT201462

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Varför inte öppna datorn? Köp vakuumlyftare på Biltema (artnr 20830, du behöver 2st @ 69,90). Ifixit har beskrivningar på hur lyfter bort glaset och displaypanelen:

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2308+Ha...

Permalänk
Medlem

Det är inte svårt att öppna och ta ut disken på 2009s imac, kolla ifixit så har du detaljerade guider. Grafikkortet kan även gå att fixa genom att baka det.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren! Jag har som sagt redan opererat på Imac:en back in the day, men har inte verktygen tillgängliga för att öppna den igen. Ska pröva target disk mode och får sen se vad jag gör med maskinen, är säkert inte allt för svårt att fixa för en ihärdiga. Har en Macbook pro med extern monitor så är inte riktigt i behov av hårdvaran.