Åkte på tull.. :(

Permalänk
Medlem

Åkte på tull.. :(

Hej, så köpte en jacka från USA som kostade mig runt 3100kr först, väntande runt 1 vecka för att få den och väl när dom kom och leverera den så kom ett sms att jag ska betala 1400 i tull&momsavgifter vilket är helt galet, efter vad som hände fck jag tillbaka 800kr från företaget, vilket gjorde att varana värde minskande.

Vet inte vad jag ska göra dock, för det var onsdagen den 15:de jag fick detta smset och när det levererades, den som kom med paketet visste dock inte någon om denna tullen och han sa att man inte ska betala detta till han.. Paketet var shippat med UPS, och har inte fått någon faktura eller något alls.. så kanske dom har glömt fakturan men tror verkligen inte det, om jag får fakturan får jag väl bråka med dom att varans värde var fel och det var lägre.

Permalänk
Medlem

Varför skulle du inte betala tull och moms på varor från USA? Det får man nog räkna med åtminstone.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Inaktiv

Fakturan kommer i efterhand oftast.
Deklareras varan för det pris den är köpt för (av dig) och sen lägger man på fraktavgiften för speditören och går efter den tariff produkten hamnar i och drar moms samt/eller tull - beroende på vad det är för produkt & det är utanför EU och förs in i EU.

Permalänk
Avstängd

Betala och lär dig läxan tills nästa gång..

Permalänk
Medlem

Protip:
Betala.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Man åker alltid på 25% moms på varuvärdet på paketet + eventuella tullavgifter dessa ska betalas när dom anländer Sverige.

Inget nytt utan du som missat tagit reda på detta

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Man åker alltid på 25% moms på varuvärdet på paketet + eventuella tullavgifter dessa ska betalas när dom anländer Sverige.

Inget nytt utan du som missat tagit reda på detta

Nja, inte alltid men oftast. På bl.a. böcker och tidningar betalar man 6% moms och det finns även en del andra undantag men oftast är det som sagt 25% som gäller.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@Drcola: Tyvärr bara att vara glad och betala. Du borde kollat upp vad som gällde innan du handlade.

http://www.tullverket.se/allmantomavgifter.4.792224361590183a...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Svensk moms och tull får man alltid betala, vissa produkter är tullfria från USA och kan vara bra att kolla upp, som t.ex. CPU:er

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drcola:

Hej, så köpte en jacka från USA som kostade mig runt 3100kr först, väntande runt 1 vecka för att få den och väl när dom kom och leverera den så kom ett sms att jag ska betala 1400 i tull&momsavgifter vilket är helt galet, efter vad som hände fck jag tillbaka 800kr från företaget, vilket gjorde att varana värde minskande.

Vet inte vad jag ska göra dock, för det var onsdagen den 15:de jag fick detta smset och när det levererades, den som kom med paketet visste dock inte någon om denna tullen och han sa att man inte ska betala detta till han.. Paketet var shippat med UPS, och har inte fått någon faktura eller något alls.. så kanske dom har glömt fakturan men tror verkligen inte det, om jag får fakturan får jag väl bråka med dom att varans värde var fel och det var lägre.

Det låter ju helt rimligt att du ska betala tull utifrån din beskrivning.

Verkar vara 12% tull för kläder och sedan sedvanlig moms på 25%. Dvs 3100 * 1.12 * 1.25 = 4340 och sedan då gissningsvis någon administrativ avgift till ombudet som skött tulldeklarationen (förmodar UPS?).

Vad är dessa 800kr som du fått tillbaka(?) för något? Om du kan styrka att beloppet verkligen var fel från början kanske det går att lösa men det låter mer som fiffel och båg när bakgrunden inte framgår.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Det låter ju helt rimligt att du ska betala tull utifrån din beskrivning.

Verkar vara 12% tull för kläder och sedan sedvanlig moms på 25%. Dvs 3100 * 1.12 * 1.25 = 4340 och sedan då gissningsvis någon administrativ avgift till ombudet som skött tulldeklarationen (förmodar UPS?).

Vad är dessa 800kr som du fått tillbaka(?) för något? Om du kan styrka att beloppet verkligen var fel från början kanske det går att lösa men det låter mer som fiffel och båg när bakgrunden inte framgår.

Speditörens administrativa avgift brukar ligga i runda slängar på 100:-. Frakten räknas också in i priset som det ska tullas och momsas för.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet var tullavgifter och annat hamnar om man säg skulle beställa en hög datorchassin eller motsvarande för säg 10 000:- med frakt? Edit, vi säger 11K så att vi kommer över 10K om det skulle vara en gräns där...

Vad skulle totalsumman bli för detta?

Edit, från USA (Fråga därför att jag står i begrepp att beställa dyrare varor av liknande slag därifrån).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: 10000kr + svensk moms är 10000x1.25 12500kr + tull på ca 18% 12500x1.1=14750kr
Jag tror att detta är korrekt, vänligen rätta mig om jag har fel.

Mvh Christer

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem

Tullfritt har man på varor under 500kr om jag minns rätt, då en person i USA kan skicka en gåva till dig som har ett värde på under 500

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Avstängd

Alltså, moms å själva varan blir då i detta fall, med 10K exemplet, 2500:-

Men sedan, jag menar hur beräknas övriga avgifter för just denna varukategori, hittade inte detdär specifikt i den länkade sidan för just datorchassin och liknande (tog det som ett specifikt exempel för att jag vill veta, säg tex att någon beställer ett caselab eller liknande med tillbehör, hur man då räknar fram den totala slutsumman.).

Edit, fick svar medan jag skrev angående det första stycket...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Ah, såg att ni svarat medan jag skrev...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du åkte på en oplanerad kostnad men tänk så här: Pengarna går oavkortat till människor i behov av stöd och hjälp. Utan den här typen av skatt skulle vi inte ha råd med badhus och sportarenor i samtliga svenska städer t ex.

Permalänk
Moderator
Skrivet av Mizzarrogh:

Alltså, moms å själva varan blir då i detta fall, med 10K exemplet, 2500:-

Men sedan, jag menar hur beräknas övriga avgifter för just denna varukategori, hittade inte detdär specifikt i den länkade sidan för just datorchassin och liknande (tog det som ett specifikt exempel för att jag vill veta, säg tex att någon beställer ett caselab eller liknande med tillbehör, hur man då räknar fram den totala slutsumman.).

Bäst är att ringa och fråga det gjorde jag när jag beställde från USA vissa varor finns inte med i avgiftsguiden.

Köpte för 1155 USD fick tull + moms och postens avgifter på 2572:- exkl. frakt som ska inräknas den var på 45.81 USD.

Senast vara var nyligen på 629 USD exkl. frakt (67.45 USD) postnord tog numer 125:- (innan var det 100) totalt blev det 1538:- .

Permalänk
Avstängd

Ok, då får jag kanske räkna mer exakt i ett seriöst exempel och fråga dem direkt, men nu har jag i allfall grepp om vad kostnaden kan landa på.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRitZa:

@Mizzarrogh: 10000kr + svensk moms är 10000x1.25 12500kr + tull på ca 18% 12500x1.1=14750kr
Jag tror att detta är korrekt, vänligen rätta mig om jag har fel.

Mvh Christer

Jag tror du har rätt! =D Det enda jag tänker på är just tullavgiften där du skriver 18%. Jag själv har inte kollat upp vad som gäller just vid det TS tänker köpa (men det kanske du hade?). För det skiljer sig iaf beroende på vilken vara du köper!

Men som sagt, du kanske hade kollat upp att det var just 18% och då blir mitt inlägg halvt poänglöst förutom att kanske informera folk att det kan skilja!

Permalänk
Medlem

@Forsgren: Ej säker på Tullavgiften, jag har för mig mellan 17-19 och att det kan variera.
Jag köpte 2 processorer från USA för 4 år sedan, och de var tullfria, kollade upp det med tullverket innan.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem

Det är helt rätt och riktigt att moms + eventuell tull tillkommer på en jacka för 3100 kr som du beställt från USA. Jag har också beställt saker från USA och fått betala moms + eventuell tull på dem.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRitZa:

Svensk moms och tull får man alltid betala, vissa produkter är tullfria från USA och kan vara bra att kolla upp, som t.ex. CPU:er

Fast inte alltid. Köpte en dator för 5000kr från kina för två år sedan, blev ingen extra avgift på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast inte alltid. Köpte en dator för 5000kr från kina för två år sedan, blev ingen extra avgift på det.

Det är ju iofs också skillnad på om du skulle betala och om du faktiskt betalade.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast inte alltid. Köpte en dator för 5000kr från kina för två år sedan, blev ingen extra avgift på det.

Tror att det då handlar om att tullen har missat det. Är lite som ett lotteri där man oftast "förlorar"
Om någon annan inte kan säga att just laptops skulle vara en produkt där man slipper tull (vilket jag inte tror)

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drcola:

Hej, så köpte en jacka från USA som kostade mig runt 3100kr först, väntande runt 1 vecka för att få den och väl när dom kom och leverera den så kom ett sms att jag ska betala 1400 i tull&momsavgifter vilket är helt galet, efter vad som hände fck jag tillbaka 800kr från företaget, vilket gjorde att varana värde minskande.

Vet inte vad jag ska göra dock, för det var onsdagen den 15:de jag fick detta smset och när det levererades, den som kom med paketet visste dock inte någon om denna tullen och han sa att man inte ska betala detta till han.. Paketet var shippat med UPS, och har inte fått någon faktura eller något alls.. så kanske dom har glömt fakturan men tror verkligen inte det, om jag får fakturan får jag väl bråka med dom att varans värde var fel och det var lägre.

Vad klagar du över, det är klart du ska betala tull och moms? Var du inte medveten om detta får du skylla dig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRitZa:

Tror att det då handlar om att tullen har missat det. Är lite som ett lotteri där man oftast "förlorar"
Om någon annan inte kan säga att just laptops skulle vara en produkt där man slipper tull (vilket jag inte tror)

Oavsett tullsatsen så borde moms tillkomma.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin: ja men det är tullen som skall notera varan och de lägger också på den svenska momsen väl?!

Här är ju bra att använda: http://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/...

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRitZa:

@evil penguin: ja men det är tullen som skall notera varan och de lägger också på den svenska momsen väl?!

Här är ju bra att använda: http://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/...

Jag tolkade det du sa som en spekulation att laptops möjligen skulle vara en vara med 0% tullsats, om du menade något annat så vet jag inte hur du menade.

Isf skulle det ju iaf vid förtullning bli +0% tull, +25% moms.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304