Permalänk
Medlem

Dator startar inte efter krasch

Tja,
Satt och pratade med ett par kompisar på skype igår när datorn plötsligt dog. Först blev två av skärmarna gråa och de andra två grå/vit-randiga (se bild 1) men jag kunde fortfarande höra skype en stund innan det också försvann. Skrev till dem på och fick då reda på att en av deras datorer också kraschat samtidigt som min.
När jag sedan försöker starta datorn igen var det konstiga gröna streck över två av skärmarna medan TUF loggan var uppe (bild 2). Sedan blir alla skärmar svarta och det kommer upp "No signal detected" på alla. Stänger av och väntar en stund innan jag startar igen och och kommer då förbi TUF-loggan (fortfarande med gröna streck) och får då upp windows recovery (Bild 3), även den med gröna streck. I recovery valde jag "advanced repair options" men kommer inte ihåg vilket alternativ jag valde där (har för mig att det var "Restart PC" eller nåt. När jag sedan startade datorn testade jag att gå in i BIOS och kom in, även här var det gröna streck men inte lika många (bara två-tre kolumner). Jag kollade boot order och det var inte min boot-disk som var först utan någon som hette något i stil med "windows-boot:Force GT 120GB" (Force GT 120GB är boot-disken). Jag satte då min book-disk först. När jag lämnade BIOS kommer det upp "Disk Error. Press any key to restart." och det är massa @@@ med röd bakgrund som blinkar på vissa ställen på skärmen (GIF:en). När jag då trycker kommer samma skärm upp igen.

Datorkomponenter står i signaturen men kan tillägga att RAM-minnet, ena grafikkortet samt SSDn och HDDn är runt 5 år gamla. Resten av komponenterna är drygt 2 år gamla dock är det andra grafikkortet köpt begagnat så vet inte hur gammalt det är men jag har haft det i ett år ungefär.

Bilder

Skulle vara tacksam om någon vet vad som är fel och vad jag måste fixa.
Tack på förhand

Med vänlig hälsning
Axel

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

testa att köra med ett av korten åt gången ifall ett av dem är paj

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

@femkantig: Tack för tipset, lite omständigt att göra då de är vattenkylda så gör det helst inte till att börja med men får jag inga andra förslag ska jag testa det.

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Väldigt märkligt att grafik felet även händer i bios, det tyder att det inte är någon drivrutin utan hårdvara.
Har inte en susning om hur du kan lösa problemet. Kanske testa att köra helt utan grafikkort. Om det nu fixar sig så är det en clean install av windows som gäller om windows också fortfarande strular då.

I värsta fall så har moderkortet ballat ur, tror dock ej.

Mvh.
Hoppas jag var till hjälp.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Trodde på allvar att du satt och spelade super mario 8 bitars på sista gif bilden

Permalänk
Medlem

Testa kör med bara en skärm, olika uttag. Koppla även bort allt utom tangentbordet.
Testat köra med bara en sticka ram i första platsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Väldigt märkligt att grafik felet även händer i bios, det tyder att det inte är någon drivrutin utan hårdvara.
Har inte en susning om hur du kan lösa problemet. Kanske testa att köra helt utan grafikkort. Om det nu fixar sig så är det en clean install av windows som gäller om windows också fortfarande strular då.

I värsta fall så har moderkortet ballat ur, tror dock ej.

Mvh.
Hoppas jag var till hjälp.

Skrivet av Dax123:

Testa kör med bara en skärm, olika uttag. Koppla även bort allt utom tangentbordet.
Testat köra med bara en sticka ram i första platsen?

Tack för svaren. Det enda jag testat än så länge är se till att SSDn var ikopplad då jag vet att den sladden inte sitter så bra, men den verkade sitta som den ska. Jag ska testa era tips och se om något av problemen löser sig.

Skrivet av Blub:

Trodde på allvar att du satt och spelade super mario 8 bitars på sista gif bilden

Haha, ja jag undrade också vad det var frågan om. xD

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning