Gamingdator 12k för CS:GO streaming Uppdatering: budget runt 15K

Permalänk
Medlem

Gamingdator 12k för CS:GO streaming Uppdatering: budget runt 15K

Hej! Nu är jag här igen då min gamla totalt dog.

Det jag vill att min nya dator ska klara av är:
- CS:GO streaming via OBS på Twitch, tror i7 är ett måste (med 300+ fps)
- Wi-Fi
- Bluetooth
- USB & Hörslursportar på framsidan av datorn

Budgeten ligger på 12k ink montering och test av inet, absolut max 13k om det skulle krävas.

Kikat lite på dessa;
https://www.inet.se/produkt/2205540/asus-gr8-ii-t005z-i7-gtx-...
https://www.inet.se/produkt/2201395/msi-trident-014eu-i7-8gb-...

Men vet inte hur bra det är med så liten dator. Tänker att det lätt kan bli varmt där inne

Har idag:
I5 3570k 16gb ram ddr3, Asus P8Z77-I Deluxe moderkort, 2 st SSD:er 120 + 128 GB. GTX 780 3Gb Modelärt nätagg Corsair RM750X 750w, Chassi; Vitt Phanteks enthoo evolv matx Win10 Pro

Men får inte upp något öht på skärmen när jag startar datorn efter 2x BSOD (skärmen är helt svart, som om någon kontakt inte är ansluten), kan jag få något av ovanstående sålt så kan de pengarna läggas på den nya riggen.

Sjukt tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Ryzen verkar både billigare och bättre än en i7, tycker ni jag borde vänta på en sådan istället? Frågar är bara hur lång tid det dröjer tills den finns att köpa.

Permalänk
Medlem

Du borde vänta tills Ryzen kommer, det är exakt det jag gör. Skall också streama men har inte världens tyngsta budget.

Permalänk
Medlem

Läste att för att få det bästa flytet i CS:GO så behöver man faktiskt precis över 400 FPS. Det var något med att Full HD är 4ggr mer pixlar än 720p, och motorn är gjord för att prestera bäst i 100 FPS, så i full HD behövs 400 FPS för minimal stuttering. Värt att tänka på när du köper nytt!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av IDX:

Du borde vänta tills Ryzen kommer, det är exakt det jag gör. Skall också streama men har inte världens tyngsta budget.

Alright får väl köra samma sak då, om något så lär ju priserna på i7 dippa något. När tror du de finns i butik? Hittar bara releasedatum 2 mars. Har du byggt ihop ngt än -CPU:n då?

Skrivet av edda123:

Läste att för att få det bästa flytet i CS:GO så behöver man faktiskt precis över 400 FPS. Det var något med att Full HD är 4ggr mer pixlar än 720p, och motorn är gjord för att prestera bäst i 100 FPS, så i full HD behövs 400 FPS för minimal stuttering. Värt att tänka på när du köper nytt!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeBron:

Alright får väl köra samma sak då, om något så lär ju priserna på i7 dippa något. När tror du de finns i butik? Hittar bara releasedatum 2 mars. Har du byggt ihop ngt än -CPU:n då?

Tack!

Nje asså jag har en fungerande dator redan, så har ingen direkt panik, enda jag behöver köpa nytt är Moderkort, minne och cpu, har allt annat Behöver iof köpa mick, stativ, popfilter och greenscreen med, men det får bli i samma sväng som jag beställer komponenterna. Alltid svårt att säga när/om det kommer finnas cpu:er till salu i svenska butiker när AMD väl släpper release datum, vad jag fattat så är den 2 mars bara ett rykte än så länge. AMD själva har inte sagt att det är det datumet, men förhoppningsvis stämmer det.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Chassi måste vara med på ordern om Inet skall bygga. Du får bygga själv för att du skall kunna utnyttja chassit du har idag.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10207310/

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10207311/

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tack!

Finns inte med något Win10 där, vet att man kan köpa det på Kinguin för ~200kr men hur får jag in det i en dator som inte har något OS öht (Inet vägrar installera Win10 om inte man köper licens hos dom för ~1k).

Tror du man kan få en bättre processor för en mindre peng om man väljer en av de nya?
https://www.inet.se/kampanj/3462/amd-lansering?utm_source=fac... vet inte riktigt vilken av de 3 som är i klass med i7an du valt

Permalänk
Medlem

Vad tror du om denna?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming/...

Ligger lite över budget men kan få ytterliggare 1000kr rabatt med SweC kod men verkar komplett och ser ut som ett riktigt monster (förmodligen för att lura såna stolpskott som mig), hittar dock ingen info om vilket moderkort som sitter i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeBron:

Vad tror du om denna?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming/...

Ligger lite över budget men kan få ytterliggare 1000kr rabatt med SweC kod men verkar komplett och ser ut som ett riktigt monster (förmodligen för att lura såna stolpskott som mig), hittar dock ingen info om vilket moderkort som sitter i den

Skulle inte du köra på en AMD? Dom går ju att förboka nu ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av IDX:

Skulle inte du köra på en AMD? Dom går ju att förboka nu ^^

Lite osäker faktiskt nu när jag ser att de svenska återförsäljarna varit jättegulliga och lagt på över ~1000kr på priset så att det matcher Intels motsvarighet...

Ryzen 1700x = 399 dollar (3580kr) på Amazon
Hos Inet? 4499kr...

Permalänk
Medlem

Du kanske borde undersöka vad som är fel med din nuvarande så du inte köper nytt i onödan?

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Du kanske borde undersöka vad som är fel med din nuvarande så du inte köper nytt i onödan?

Vet inte hur man gör och den har dött förut. Försökte få hjälp men allt jag hittar på google är värdelöst och jag är värdelös med datorer så att ta ut delar hit och dit kan jag absolut ingenting om. Får inte ens upp BIOS eller något det är bara helt svart, som om jag drar ut DVI kabeln ur skärmen och startar igång datorn.

För ett par månader sen vägrade den starta, stod bara och tuggade på Windowssymbolen, kände inte av ena SSD:n längre, sen helt plötsligt lite längre fram kände den av den igen (när jag redan hade installerat Windows på den andra och fått hämta om och installera om allting...). Känns inte riktigt tryggt att spela/försöka streama på en dator som närsomhelst bara kan dö.

Permalänk
Medlem

@LeBron:
Kom ihåg amazon utan vat (moms), svenska återförsäljare visar priser inkl. Moms (25%)

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

@LeBron: Finns det ingen butik med felsökarservice där du bor? Det borde ju rimligen vara det billigare alternativet, om systemet inte är gammalt så kanske garanti finns kvar på vad det nu är fel på.

Stavning.
Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

@LeBron: Finns det ingen butik med felsökarservice där du bor? Det borde ju rimligen vara det billigare alternativet, om systemet inte är gammalt så kanske garanti finns kvar på vad det nu är fel på.

Verkar inte så. Köpte det begagnat av en annan kille som haft det i minst 3-5 år :/

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta? Något som är helt åt skogen eller så?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10212879/

Värt att lägga på ~2k för ett 1070 istället eller kommer 1060 klara av CS:GO streaming utan problem?

Permalänk
Medlem

Är uppe i ca 13k där på min build men kan inte låta bli att snegla på elgigantens igen...

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming/...

4k mer och jag får ett i7 7700 chip istället för Ryzen (litet minus)
Däremot får jag ett 8GB 1080 (som ligger runt ~8k annars) istället för 3GB 1060
32GB ram istället för 16 (lite överflöd kanske)
500GB SSD istället för 240
3 års garanti

Måste finnas någon hake med Acern...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeBron:

Lite osäker faktiskt nu när jag ser att de svenska återförsäljarna varit jättegulliga och lagt på över ~1000kr på priset så att det matcher Intels motsvarighet...

Ryzen 1700x = 399 dollar (3580kr) på Amazon
Hos Inet? 4499kr...

Sant, men behöver du inte betala tullavgift om du köper från Amazon? $399 + 25% moms blir samma summa som de flesta svenska återförsäljare har för pris.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Bygg själv, köp Windows från Kinguin och du kan få den första för 12 500!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Bygg själv, köp Windows från Kinguin och du kan få den första för 12 500!

Självklart hade jag gjort det om det varit ett alternativ. Jag har aldrig byggt, dragit en kabel eller dyl, vill ogärna experimentera och ha ihjäl något eller bygga något åt helvete.

Av de 2 alternativen som finns, vad tror du är mer prisvärt?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av LeBron:

Självklart hade jag gjort det om det varit ett alternativ. Jag har aldrig byggt, dragit en kabel eller dyl, vill ogärna experimentera och ha ihjäl något eller bygga något åt helvete.

Av de 2 alternativen som finns, vad tror du är mer prisvärt?

Det är inte svårt.
Jag byggde min första dator när jag var elva.
En femåring kan klara av det...

Dold text

Några videos som visar enkelheten i det.

Dold text

Länkar några guider.

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Några synpunkter innan jag drar iväg min beställning?

Budgeten ligger på absolut max 14k, finns det något annat som skulle kunna vara bättre av det jag valt? Inga tips om att bygga själv och ladda ner W10 från Kinguin, jag är helt urusel på det, har aldrig gjort det förut och vill inte ha några problem utan bara koppla in och klicka på startknappen när jag får burken

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10230001/

PS behöver man kontakta inet innan man drar iväg beställningen eller något?

Permalänk
Medlem

Jag hade helt ärligt skippat Windows och lagt de extra kronorna på et GTX1070. Windows-licenser går att få tag på online till betydligt bättre priser (1/10). Problemet du får med den setupen är att grafikkortet på sikt kommer bli en flaskhals. Tyvärr kommer du inte heller kunna göra GTX1060 i SLI. Ett GTX1070 presterar betydligt bättre och går att köra i SLI för framtida uppgradering utan att det kostar skjortan.

*edit*

Läste som en idiot. Bor du i Stockholmsområdet kan du få hjälp med installation om av Windows med key från Kinguin eller liknande om det gör att du väljer ett 1070 :). Annars är det nog värt att lägga lite extra på ett 1070 ändå. 1060 kommer bli en flaskhals först och går inte att uppgradera utan att byta grafikkort helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadelol:

Jag hade helt ärligt skippat Windows och lagt de extra kronorna på et GTX1070. Windows-licenser går att få tag på online till betydligt bättre priser (1/10). Problemet du får med den setupen är att grafikkortet på sikt kommer bli en flaskhals. Tyvärr kommer du inte heller kunna göra GTX1060 i SLI. Ett GTX1070 presterar betydligt bättre och går att köra i SLI för framtida uppgradering utan att det kostar skjortan.

*edit*

Läste som en idiot. Bor du i Stockholmsområdet kan du få hjälp med installation om av Windows med key från Kinguin eller liknande om det gör att du väljer ett 1070 :). Annars är det nog värt att lägga lite extra på ett 1070 ändå. 1060 kommer bli en flaskhals först och går inte att uppgradera utan att byta grafikkort helt.

Hur långt fram talar vi om? Jag spelar bara CS:GO (och ville kunna streama det, därav valet av Ryzen och 1060). Spelar inget av de där riktigt tunga spelen som folk pratar om.

Tack så mycket! Men bor tyvärr i Örebro

Permalänk
Medlem

För en dator i den prisklassen bör du lägga mer pengar på ett nätagg. Om jag inte är fel på det så är denna tillverkad av Seasonic, det bästa som finns: https://www.inet.se/produkt/6910020/fractal-design-edison-m-5...

Sen tycker jag att dessa grafikkort är lite trevligare. Samma prestanda men lite tystare.
MSI Radeon RX 480 Gaming X 2xHDMI 2xDP 8GB https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3819594 om du kan tänka dig att montera själv.
Asus Radeon RX 480 Strix Gaming OC 2xHDMI 2xDP 8GB https://www.inet.se/produkt/5402835/asus-radeon-rx-480-8gb-st... om det ska vara från Inet.

Skrivet av fadelol:

Jag hade helt ärligt skippat Windows och lagt de extra kronorna på et GTX1070. Windows-licenser går att få tag på online till betydligt bättre priser (1/10). Problemet du får med den setupen är att grafikkortet på sikt kommer bli en flaskhals. Tyvärr kommer du inte heller kunna göra GTX1060 i SLI. Ett GTX1070 presterar betydligt bättre och går att köra i SLI för framtida uppgradering utan att det kostar skjortan.

*edit*

Läste som en idiot. Bor du i Stockholmsområdet kan du få hjälp med installation om av Windows med key från Kinguin eller liknande om det gör att du väljer ett 1070 :). Annars är det nog värt att lägga lite extra på ett 1070 ändå. 1060 kommer bli en flaskhals först och går inte att uppgradera utan att byta grafikkort helt.

För fan, marknadsför inte kriminell verksamhet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeBron:

Hur långt fram talar vi om? Jag spelar bara CS:GO (och ville kunna streama det, därav valet av Ryzen och 1060). Spelar inget av de där riktigt tunga spelen som folk pratar om.

Tack så mycket! Men bor tyvärr i Örebro

Kattsingen då

Med 1060 och Ryzen kommer du aldrig ha problem med CSGO. Personligen hade jag velat ha ett 1070 ändå men för ditt ändamål räcker det nog med ett 1060 i sådana fall.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med språk i Win10 men jag hade köpt en Engelsk variant av OS varje dag i veckan.
Att försöka googla och lösa problem med svenskt OS är ingen hit.

Så, Engelskt OS är mitt enda förslag på ändring.
Och svensk rättstavning ingår även på ett Eng OS.

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Allting är väl likadant bara att det står på Svenska? Har rätt så bra england