Asus Strix x99 Gaming Moderkort började att gnistra till, går det att laga?

Permalänk

Asus Strix x99 Gaming Moderkort började att gnistra till, går det att laga?

Hej allesammans. Jag hjälper en vän med sin PC, han har köpt lite delar och tänkte bygga själv men det gick inte så bra för honom. Han skruvade ner sitt nya Asus Strix X99 Gaming Motherboard Satte ner CPUn + fläkt osv. Sen berätta han hur när han startade upp datorn så började det ryka och gnistra till se här http://imgur.com/a/LwKcr. Moderkortet får ström från PSUn se här http://imgur.com/a/rKYqC PWR_LED lyser rött. Såg även att han använde 3600 Mhz Om jag såg rätt är 3333 Mhz Overclock. Är det någon som har några tips? Om någon vet ngn som kanske går att laga. eller måste han köpa nya ram minnen + moderkort ev processor?!

Tacksam för alla svar!

§3.1
Permalänk
Hedersmedlem

@Doggeee44 *Tråd flyttad, rubrik förtydligad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Kent: Ber om ursäkt, Tack för hjälpen =)!

Permalänk
Medlem

Det moderkortet är nog dessvärre dött =/ Om det har blivit kortslutning och kortet börjat ryka så är chanserna minimala att det överlevt.

Permalänk
Skrivet av IDX:

Det moderkortet är nog dessvärre dött =/ Om det har blivit kortslutning och kortet börjat ryka så är chanserna minimala att det överlevt.

Okej, Kan det vara pga ram minnena?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doggeee44:

Okej, Kan det vara pga ram minnena?!

Tveksamt, är chip under ena pci-e platsen som gått åt skogen av vad jag kunde se på ena bilden. Svårt att svara på vad exakt som gått galet, men ser lite ut som fabriksfel, för vad som skulle få de chippen att kortsluta är lite konstigt, minst sagt.

Permalänk
Skrivet av IDX:

Tveksamt, är chip under ena pci-e platsen som gått åt skogen av vad jag kunde se på ena bilden. Svårt att svara på vad exakt som gått galet, men ser lite ut som fabriksfel, för vad som skulle få de chippen att kortsluta är lite konstigt, minst sagt.

Okej så jag kanske borde prata med honom och se vad han gjorde exakt, Sen ev be honom skicka in moderkortet eller köpa ett nytt.!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doggeee44:

Okej så jag kanske borde prata med honom och se vad han gjorde exakt, Sen ev be honom skicka in moderkortet eller köpa ett nytt.!

Japp, exakt. Enda som han möjligen kunde ha gjort fel hade varit när han montera datorn att en skruv eller något annat i metall gick ner mellan moderkortet och chassit som gjorde att det kortslöts, men förmodligen är det fabriksfel. Brukar oftast vara det om chip börjar brinna sådär utan anledning.

Permalänk
Skrivet av IDX:

Japp, exakt. Enda som han möjligen kunde ha gjort fel hade varit när han montera datorn att en skruv eller något annat i metall gick ner mellan moderkortet och chassit som gjorde att det kortslöts, men förmodligen är det fabriksfel. Brukar oftast vara det om chip börjar brinna sådär utan anledning.

Tack för hjälpen! skall prata med honom imorgon!

Är det kanske någon mer som har något tips om vad det kan vara?!