Byta ut Asus AC68U mot en Ubiquiti Unifi Security Gateway?

Permalänk
Medlem

Byta ut Asus AC68U mot en Ubiquiti Unifi Security Gateway?

Hej, har en Asus AC68U hemma som jag är nöjd med.

Har nyligen köpt en Unifi AC AP Lite och jag gillar deras koncept starkt.

Blir lite sugen på att köpa in fler Ubiquiti-produkter, och att fortsätta med en Unifi Security Gateway (router).
Någon med erfarenhet av en sådan, tycker ni det skulle vara värt att byta ut nuvarande Asus AC68U?

AC68U gillar jag med med all statistik osv, men Unifi kör ju med Deep Packet Inspection så man får ännu mer(?) detaljer.

Jag inser ju att för att få ut mesta möjliga av Unifi om jag köper fler produkter, måste jag ju ha en Security Gateway.

Permalänk
Medlem

@56KV90:

USGn är en smidig och stabil router i samma stuk som resten av Unifi serien.

Jag körde en tillsammans med mina ubiquiti APs ett tag, tyckte den fungerade bra och integrerar fint mot access punkterna.

Nu är jag tbx tbx på min Sophos UTM brandvägg som jag kör virtuellt i VMWare. Kör dubbla WAN-länkar, ip-sec tunnel m.m. och tycker
det är lättare att konfa detta i Sophos.

Hur som helst så kommer du inte att bli missnöjd med en USG.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Hej, har en Asus AC68U hemma som jag är nöjd med.

Har nyligen köpt en Unifi AC AP Lite och jag gillar deras koncept starkt.

Blir lite sugen på att köpa in fler Ubiquiti-produkter, och att fortsätta med en Unifi Security Gateway (router).
Någon med erfarenhet av en sådan, tycker ni det skulle vara värt att byta ut nuvarande Asus AC68U?

AC68U gillar jag med med all statistik osv, men Unifi kör ju med Deep Packet Inspection så man får ännu mer(?) detaljer.

Jag inser ju att för att få ut mesta möjliga av Unifi om jag köper fler produkter, måste jag ju ha en Security Gateway.

Jag har precis ersatt min Asus AC68 med just en USG och än så länge är jag nöjd. Det var inget större fel på min Asus men då jag ville få till en bättre trådlös lösning så köpte jag en Unifi AC AP-LR tillsammans med en ny switch (US-8-150W).

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag har precis ersatt min Asus AC68 med just en USG och än så länge är jag nöjd. Det var inget större fel på min Asus men då jag ville få till en bättre trådlös lösning så köpte jag en Unifi AC AP-LR tillsammans med en ny switch (US-8-150W).

Jag måste fråga, Varför köpte du AP-LR?
om jag inte minns fel så gäller LR bara usa, kör man en sån med svenska kanaler blir det som standard AP.
(eller har dom ändrat det?)

/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nätverksmupp:

Jag måste fråga, Varför köpte du AP-LR?
om jag inte minns fel så gäller LR bara usa, kör man en sån med svenska kanaler blir det som standard AP.
(eller har dom ändrat det?)

Med facit i hand så skulle jag köpt en AC Pro istället, delvis av skälet du nämner. Jag vet inte om man kan ändra firmware på AC LR modellen så att den kan sända med högre effekt.

Permalänk
Medlem

Tack för era kommentarer.

Såg nu att man även kan göra en port mapping på VoIP-porten på USG:n (är i betaläge änsålänge i controllern) så den porten kan fungera som WAN2 istället.

"Port Remapping (Beta) When enabled, the VOIP port on
the UniFi Security Gateway, model USG, will be remapped
as a WAN2 port."

Permalänk
Medlem

I en kommande version av controller-programvaran så skall det gå att mappa om VOIP-porten till en LAN-port dessutom.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Med facit i hand så skulle jag köpt en AC Pro istället, delvis av skälet du nämner. Jag vet inte om man kan ändra firmware på AC LR modellen så att den kan sända med högre effekt.

japp, kör med pro hemma, (mycket trevliga)