Lite noob - Grafikkortet värdelöst om man ej använder just denna connection till skärmen?

Permalänk
Medlem

Lite noob - Grafikkortet värdelöst om man ej använder just denna connection till skärmen?

Hej! Har en dator och gör lite renders. Tycker det går väldigt långsamt. Mitt grafikkort hade dock blivit utkopplat när jag flyttade datorn som jag precis såg, däremot går rendersna ganska likvärdigt snabbigt. Denna skärmen jag kör nu är hdmi och har kopplat den till moderkortet för grafikkortet har bara DVI och mini-HDMI. Undrar nu därför om det nu är så att grafikkortet är värdelöst om man inte använder exakt dessa connections? Just nu är jag på jobbet och tänkte jobba med dessa renders men nu funderar jag om jag ska fråga om jag kan gå hem och hämta min mini-HDMI-sladd eller om det är skitsamma? Har en del olika skärmar, vore kul att veta i framtiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du använder just nu inte ditt grafikkort. Du måste byta anslutning och använda grafikkortets portar.
Skaffa en DVI-sladd eller en adapter.

Permalänk

Jag kan ha helt fel så rätta mig gärna. Men när man håller på med renderingar och beräkningar via GPU så behöver inte skärmen vara kopplad till GPUn, denna tanken har jag fått då jag sett att vissa quadro-kort helt saknar bildutgångar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tog med min mini-hdmi-sladd istället och bytte precis. Ser ingen större skillnad men det kan vara något i render settings eller något. Den kanske är assignerad till CPU, vad vet jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Du använder just nu inte ditt grafikkort. Du måste byta anslutning och använda grafikkortets portar.
Skaffa en DVI-sladd eller en adapter.

Du läste nog inte frågan. Det handlar inte om realtidsrendering.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

@shabik: Skärmen och GPUn ska vara sammankopplad. Du kan behöva gå in i BIOS och välja ditt grafikkort som standard då det kan vara så att den använder processorgrafiken.

Visa signatur

EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+ Fractal Design Define S Black Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz Noctua NH-D15 GA-Z97X-GAMING 3 EVGA SuperNOVA 750 G2 Intel Core i7 4790K 4,0GHz