Permalänk
Medlem

Dator för 15-20k

Tjena!

Ska bygga en ny dator med AMD Ryzen 1800x (5500kr säger vi) + helst GeForce GTX 1080,

Behöver lite tips eftersom jag ska försöka trycka in en fräsch 24-27" 144Hz skärm i priset samt vill försöka köra monster på alla delar i datorn, själv landar jag hela tiden runt 23-25k med skärmen inkluderad då jag ej vill snåla in på något.

Behöver alla tips jag kan få för att hålla det till max 20-21k (inkl. skärm) och mindre om det skulle vara möjligt med runt 20k snåret!

TACK SWECLOCKERS!

Permalänk

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3317498&view=m

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10209524/

15.4 k på prisjakt:) + SOm du beräknade nya Amd = 5500kr = cirka 21k
Lite under 21 k blir det med en grym skärm

Permalänk

Nätagget är lite overkill men det var bra pris så varför inte?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabhazzan:

Blir lite extra då jag behöver nog ha ett moderkort också samt RAM

+ Kan bojkotta en SSD och köra endast en, 500GB~ har en 1TB här hemma

Permalänk
Medlem

Kylning - tips behövs!

Tjena SweC,

Ska nog införskaffa mig en AMD Ryzen 1800x. Billig vattenkylningsvariant? Highend luftkylning?

Ge mig era absolut bästa tips snälla!!! vad ska jag köra?? Vad är BRA?

caps lock (SKRIK) /moderaotr
Permalänk
Avstängd

NH-D15.

Permalänk
Medlem

Alltså, det finns ju 1000 trådar om kylning... Det är inget magiskt som skiljer ryzen från andra cpus. Vill du ha hjälp mer specifikt så får du nog skriva budget, restriktioner i chassie mm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Ska köpa en ATX låda, budget absolut max 1000kr men helst kring 400-700 snåret. 1800x är det om ifall att det skulle hjälpa med någon detalj dvs.

MAX 1000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMeia:

Ska köpa en ATX låda, budget absolut max 1000kr men helst kring 400-700 snåret. 1800x är det om ifall att det skulle hjälpa med någon detalj dvs.

MAX 1000kr

Köp bara en stor tornkylare som andra sagt, typ Noctua. Vill du snåla lite mer köp en BeQuiet eller Cooler master. Inget särskilt för Ryzen utan titta på recensioner. Dyra lyftkylare > billiga vattenkylare

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havregröt:

Jävligt intressant, verkar helt otrolig bortsett från utséendet haha. För skojj skull om jag skulle vara tvungen att ta någon annan, tips??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Köp bara en stor tornkylare som andra sagt, typ Noctua. Vill du snåla lite mer köp en BeQuiet eller Cooler master. Inget särskilt för Ryzen utan titta på recensioner. Dyra lyftkylare > billiga vattenkylare

Okej, så jag ska kötta highend luft verkar det luta som eftersom jag inte tänker lägga upp emot 2-3k på kylning.

Då handlar det om otroliga tips på luftkylare i 500-700 klassen samt 800-1000 klassen

Kylpasta, sitter med en Noctua NT-H1 hemma, fortfarande valid? spelar det stor roll här? ska jag skaffa en Arctic Cooling? onödigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMeia:

Okej, så jag ska kötta highend luft verkar det luta som eftersom jag inte tänker lägga upp emot 2-3k på kylning.

Då handlar det om otroliga tips på luftkylare i 500-700 klassen samt 800-1000 klassen

Kylpasta, sitter med en Noctua NT-H1 hemma, fortfarande valid? spelar det stor roll här? ska jag skaffa en Arctic Cooling? onödigt?

Använd den du har eller den som följer med. Såvida du inte jagar marginaler spelar det ingen roll, skillnaderna är extremt små. För en vanlig användare är det inget att bry sig om. Se till att luftflödet i chassit är bra och liknande bara så kommer allt flyta på precis som det ska

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Hedersmedlem

@MrMeia *Trådar sammanfogade*

Jag har sammanfogat dina trådar åt dig då vi inte tillåter korspostning (flera trådar om ex. samma datorköp). Kom även ihåg att s.k. caps lock-rubriker ofta uppfattas som otrevliga och störande.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMeia:

Jävligt intressant, verkar helt otrolig bortsett från utséendet haha. För skojj skull om jag skulle vara tvungen att ta någon annan, tips??

Noctua släpper ''Shields'' så de ser bättre ut.

Enligt Noctua ska dessa komma ut på marknaden i början på Mars månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Använd den du har eller den som följer med. Såvida du inte jagar marginaler spelar det ingen roll, skillnaderna är extremt små. För en vanlig användare är det inget att bry sig om. Se till att luftflödet i chassit är bra och liknande bara så kommer allt flyta på precis som det ska

Har en väldigt gammal stockkylare från en HP compaq dx2400 (färdigbyggd kontorsdator). Om jag nu bestämmer mig för att ej klocka eller något bör jag iaf köra på någon billigare variant av ny kylare iaf? Hyper 212? ännu billigare kanske, tips där?

Skrivet av Havregröt:

Noctua släpper ''Shields'' så de ser bättre ut.

http://noctua.at/media/wysiwyg/computex/2016/chromax_heatsink_covers_2.jpg

Enligt Noctua ska dessa komma ut på marknaden i början på Mars månad.

Lite finare dom ja, är inte allt för mycket för att det ska lysa och blänka men stilrent iaf och det är ju dessa! gott tips!

Vilken kylare skulle du anse bäst i klassen 150-400kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabhazzan:

15.4 k på prisjakt:) + SOm du beräknade nya Amd = 5500kr = cirka 21k
Lite under 21 k blir det med en grym skärm

Visst att det är ett fint pris på skärmen, men personligen har jag lite svårt att motivera ett GTX1080 för att spela i 1080p..

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Skrivet av Brunbeck:

Visst att det är ett fint pris på skärmen, men personligen har jag lite svårt att motivera ett GTX1080 för att spela i 1080p..

Han sa ju helst 1080 så då fick han ett 1080:) Annars äre bara att spara ett par tusenlappar och köpa gtx 1070
Såg nu att han menade 5500 exkl moderkort o ram så mitt alternativ är ju bajs

Permalänk
Medlem

Kolla youtube på kylartester eller googla? Coolermaster 212 funkar för lättare klockning dock jobbig att montera, annars har du Be Quiet Pure Rock som är ganska likvärdig men väldigt simpel montering. Vill du gå upp i prisklass har du Cryorig H5 ultimate som är väldigt potent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMeia:

Har en väldigt gammal stockkylare från en HP compaq dx2400 (färdigbyggd kontorsdator). Om jag nu bestämmer mig för att ej klocka eller något bör jag iaf köra på någon billigare variant av ny kylare iaf? Hyper 212? ännu billigare kanske, tips där?

Lite finare dom ja, är inte allt för mycket för att det ska lysa och blänka men stilrent iaf och det är ju dessa! gott tips!

Vilken kylare skulle du anse bäst i klassen 150-400kr?

Jag pratade om kylpastan, inte själva kylaren. Menade att du skulle använda den kylpasta som följde med eftermarknadskylaren

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brunbeck:

Visst att det är ett fint pris på skärmen, men personligen har jag lite svårt att motivera ett GTX1080 för att spela i 1080p..

Vadå? Ett GTX1080 svettas om man ska hålla 144FPS i 1080P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Jag pratade om kylpastan, inte själva kylaren. Menade att du skulle använda den kylpasta som följde med eftermarknadskylaren

Jasså men dåså

Då är nästa fråga om man ska plocka ett 1080 GTX och vänta på ekonomi till en fin skärm eller köra 1070 GTX + 144Hz. Mycket frågor nu inför bygge + Ryzen hype

Permalänk
Medlem

uppgradera från 1070 till 1080 är dyrare än att uppgardera nuvarande skärm.

Skickades från m.sweclockers.com