Otroligt besviken på Asus Rog Strix Wireless

Permalänk

Otroligt besviken på Asus Rog Strix Wireless

Har precis köpt ett par asus rog strix wireless för 1300kr, och är riktigt besviken. Ljudkvalitén är dålig, det går nästan inte att lyssna på musik, surroundljudet är ok, och de börjar skava efter att man har haft på dem ett tag. Mina arachnid cicurina för 500 är mycket bättre på alla sätt. Det kom med mjukvara, vilket gjorde att jag kunde förbättra ljudet lite, men fortfarande oacceptabelt för 1300 spänn.

Trots allt detta så ser jag en massa bra reviews för dem, och en massa priser och utmärkelser de har vunnit. Jag har testat att uppdatera drivers och byta USB-port, inget av dem funkade.

Största problemet är alltså ljudkvalitén. Det går att göra så att det låter helt ok för just en sorts ljud, t.ex musik, men då funkar det inte för gaming, etc. Jag skulle vilja ha en profil som funkade bra för allt, som på min arachnid cicurina.

Om det är någon som har dessa lurar eller vet hur man löser detta ändå så skulle jag vara sjukt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Kan du inte göra flera profiler i STRX mjukvaran? Man blir aldrig nöjd med ett "gaming headset" bästa alternativet är att köpa hörlurar och mic separat.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Skrivet av Leyer:

Kan du inte göra flera profiler i STRX mjukvaran? Man blir aldrig nöjd med ett "gaming headset" bästa alternativet är att köpa hörlurar och mic separat.

Jag skulle kunna göra det, men ljudet blir ändå inte riktigt bra. I mitt gamla headset lät allting som det skulle, inkl 7.1 surround, utan någon mjukvara.

Permalänk
Lego Master

Min nästa plan är att, som @Leyer säger, köpa ett par schyssta vanliga hörlurar och sen en mic till det, antingen modmic eller stativmic. Börjar bli trött på gamingheadset, och mina Logitech G430 lär bli mina sista gamingbrandade lurar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog så är det svårt att lita p åvad som skrivs i tidningar när det kommer till headsets. De bedöms oftast mer för rent spel samt film vilket är det de flesta gamers kommer att råka ut för. En avvägning av att ha hyfsat röstläge och en mic . sedan lite bling bling och en enklare USB dac i sladden och överdriven design blir lätt vad man betalar för.
PC Gamer brukar dock nämna just hur lurar fungerar för musik, och de flesta får där riktigt dåligt eller - inte de lurar du sitter och lyssnar någon längre stund till. Så ligger det tyvärr ofta till med just gaming lurarna.
Vill man ha mer allround så brukar de flesta rekommendera hörlurar och bordsmic/antlion lösning.
Typ Beyer DT 770/880/990 - Audio Technica M50x, m40, Sennhesier HD5-- serien med mera. Philips Fidelio X2 som nu är nere på en mer rättvis prisklass på rea runt 1000-1500 kronor är en bra all-round lur.

Det som en del gaminglurar har dock är ibland komfort. Testat både Corsair och Steelseries och det är bekväma lätta lurar, men till musik är det ingen höjdare...

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Tråkigt nog så är det svårt att lita p åvad som skrivs i tidningar när det kommer till headsets. De bedöms oftast mer för rent spel samt film vilket är det de flesta gamers kommer att råka ut för. En avvägning av att ha hyfsat röstläge och en mic . sedan lite bling bling och en enklare USB dac i sladden och överdriven design blir lätt vad man betalar för.
PC Gamer brukar dock nämna just hur lurar fungerar för musik, och de flesta får där riktigt dåligt eller - inte de lurar du sitter och lyssnar någon längre stund till. Så ligger det tyvärr ofta till med just gaming lurarna.
Vill man ha mer allround så brukar de flesta rekommendera hörlurar och bordsmic/antlion lösning.
Typ Beyer DT 770/880/990 - Audio Technica M50x, m40, Sennhesier HD5-- serien med mera. Philips Fidelio X2 som nu är nere på en mer rättvis prisklass på rea runt 1000-1500 kronor är en bra all-round lur.

Det som en del gaminglurar har dock är ibland komfort. Testat både Corsair och Steelseries och det är bekväma lätta lurar, men till musik är det ingen höjdare...

Grejen är att de inte funkar bra till något alls. Det går att lyssna på musik, men det låter som apples in-rara lurar. Spel funkar inte alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Oscar The Great M8:
Trist helt klart. Har du möjlighet att lämna tillbaks dem?

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

@Oscar The Great M8:
Trist helt klart. Har du möjlighet att lämna tillbaks dem?

Köpte dem från komplett.se och har skickat in reklamationsansökan nu så förhoppningsvis ska det gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör med en USB-DAC, då spelar kvaliteten på ljudchips, ljudkort, moderkort ingen roll. Själv har jag denna som jag kan rekommendera: DragonFly svart

När man kör med en USB-DAC får man också bort alla elektroniska störningar som vanligen finns på ett moderkort. Köp en, provlyssna och om det inte blir bra lämna tillbaka

Permalänk
Medlem

Ett par Creative Sound Blaster Evo Zx kanske? Är väldigt nöjd med mina.

Eller Beyerdynamic DT990 med CM6206-LX som jag med har för allt.

Vill du ha bra ljud för allt du gör så skit i gamer lurar. Bara precis skit i dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Wireless=brus. Om du inte hör brus, har de tagit bort bruset genom att ta bort en del av ljudet till hörlurarna.

Surroundemulering för hörlurar=brus. Om du inte hör brus, har de tagit bort bruset genom att ta bort en del av ljudet till hörlurarna.

Lite så Grundproblemet är att vi bara har två öron. Riktning skapas genom samtidiga syn- och balansintryck, och ibland uppfattar vi fel v.g. verkliga ljud i verkligheten.

Fasning används i 2.0 för +/- 180 grader och ger bra effekt i moderna spelmotorer, så bra att i de allra flesta fall är surroundhörlurar onödigt. Uppåt och neråt kan man bara få om man har extra högtalare ovanför och under de vanliga.

Nackdelen med att läsa reviews för gamingheadset är att röstresultatet kan påverkas av en ung person som kan höra fotsteg i CS:GO. Det bästa är nog att försöka hitta ett par hörlurar som får bra reviews av VR-entusiaster, antar jag.

Surround måste du stänga av om du ska lyssna på musik. Annars är det som du säger, apkasst.

Jag har ett par HyperX Cloud II, men vanligt spelande funkar faktiskt bättre med mina vanliga Sennheiser hörlurar helt enkelt för att spelmotorerna är tillräckligt bra idag och lurarna har mer detalj än mina HyperX (som dock är dugliga, men jag skulle inte köpa dem för surround).

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.