Råkade sälja fel dator..

Permalänk
Medlem

Jag tycker att alla som vill diskutera lagtexter mm kan göra det via pm. Allt har ju löst sig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nej, säljaren har givit korrekt information - nämligen att han de facto inte vet om specifikationerna stämmer. Jag tolkar det som att säljaren har informerat köpare om sin okunskap och om att specifikationerna inte är garanterade att stämma.

Vad TS har sagt och inte kan inte vi veta exakt, men jag tolkar det rakt av som att han berättat att han inte vet om specifikationerna han angett var korrekta och det är det jag utgår ifrån.

"Stor service" och "byta kamrem" är relaterade till bilens funktion, vet du inte det? Hade du däremot beskrivit en affär där det var osäkert om bilen hade kamrem eller kamkedja så hade det fungerat som liknelse.

Det grundläggande felaktiga antagandet du gör är att du kan ursäkta rena felaktigheter med ignorans, det funkar inte, precis som det inte längre finns någonting som heter att "handla i god tro".

Har du skrivit fel specifikationer så har du utlovat något som faktiskt inte finns där, att du inte visste om det gör ingen skillnad. Hade det fungerat så hade vi haft ett hav av bedrägerier där det skulle vara rent lagmässigt omöjligt att lagföra brottslingar eftersom det är omöjligt att motbevisa okunskap.

Så, kan vi avsluta det här så att inte fler blir lurade av allt märkligt tyckande?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Det handlar inte om tid, utan om att de inte rättats. Ingenting har rättats om säljaren säger att köparen ska kolla så allt stämmer.

Tydligt är om säljaren specificerar vilka uppgifter som inte stämmer (eller troligtvis inte stämmer) och säger att han inte är säker på om grafikkort eller processor är samma som står i annonsen och att köparen bör kolla upp detta innan köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var vi inne på "gemene man" igen, som kanske inte vet vad varken grafikkort eller processor är. Rättelsen utgörs inte utav att han ber att köparen ska kontrollera så att allt stämmer, snarare i att han erkänner att det inte är säkert att informationen i annonsen stämmer.

Igen, detta är en tolkningsfråga som inte vi är behöriga att svara på. Dels för att vi inte vet exakt vilka ord som utbyttes eller vilket avtal som ingicks, vi har inte hört köparens version och självklart: man blir inte jurist av att läsa strölagar på nätet.

Skrivet av kaimor:

Jag tycker att alla som vill diskutera lagtexter mm kan göra det via pm. Allt har ju löst sig...

Skickades från m.sweclockers.com

Om så är fallet får moderator låsa tråden, här diskuteras fortfarande relevant ämne.

Skrivet av Yorg:

Det grundläggande felaktiga antagandet du gör är att du kan ursäkta rena felaktigheter med ignorans, det funkar inte, precis som det inte längre finns någonting som heter att "handla i god tro".

Har du skrivit fel specifikationer så har du utlovat något som faktiskt inte finns där, att du inte visste om det gör ingen skillnad. Hade det fungerat så hade vi haft ett hav av bedrägerier där det skulle vara rent lagmässigt omöjligt att lagföra brottslingar eftersom det är omöjligt att motbevisa okunskap.

Så, kan vi avsluta det här så att inte fler blir lurade av allt märkligt tyckande?

Varsågod och sluta tycka först för egen del.

Ni gör precis samma sak, fast åt andra hållet. Baserat på samma grumliga fakta och lösa lagtexter. Annons och avtal är helt olika saker om information har utbytts i ledet mellan annons och avtal.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nu var vi inne på "gemene man" igen, som kanske inte vet vad varken grafikkort eller processor är. Rättelsen utgörs inte utav att han ber att köparen ska kontrollera så att allt stämmer, snarare i att han erkänner att det inte är säkert att informationen i annonsen stämmer.

Igen, detta är en tolkningsfråga som inte vi är behöriga att svara på. Dels för att vi inte vet exakt vilka ord som utbyttes eller vilket avtal som ingicks, vi har inte hört köparens version och självklart: man blir inte jurist av att läsa strölagar på nätet.

Om så är fallet får moderator låsa tråden, här diskuteras fortfarande relevant ämne.

Varsågod och sluta tycka först för egen del.

Ni gör precis samma sak, fast åt andra hållet. Baserat på samma grumliga fakta och lösa lagtexter. Annons och avtal är helt olika saker om information har utbytts i ledet mellan annons och avtal.

Nej, vi har något konkret att luta oss emot, nämligen annonsen och vad som var presenterat när säljaren godtog köparens bud. Om du vill spekulera fritt i att saker har sagts som aldrig omnämnts i tråden så tillför det diskussionen noll och intet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, vi har något konkret att luta oss emot, nämligen annonsen och vad som var presenterat när säljaren godtog köparens bud. Om du vill spekulera fritt i att saker har sagts som aldrig omnämnts i tråden så tillför det diskussionen noll och intet.

Det har i allra högsta grad omnämnts:

"Jag har även informerat köparen på plats att jag inte har kunskap och du får kolla allt själv så de stämmer och han godkänner."

Vad det tillför är en vital detalj som inte går att förbise. Om ni väljer att basera era argument på hälften av vad TS säger så är det upp till er, vilket då inte ens är applicerbart på situationen. Spekulera är det enda vi, i egenskap av lekmän, kan göra.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nu var vi inne på "gemene man" igen, som kanske inte vet vad varken grafikkort eller processor är. Rättelsen utgörs inte utav att han ber att köparen ska kontrollera så att allt stämmer, snarare i att han erkänner att det inte är säkert att informationen i annonsen stämmer.

Igen, detta är en tolkningsfråga som inte vi är behöriga att svara på. Dels för att vi inte vet exakt vilka ord som utbyttes eller vilket avtal som ingicks, vi har inte hört köparens version och självklart: man blir inte jurist av att läsa strölagar på nätet.

Det vi utgått från är trådskaparens inlägg och enligt det har säljaren angivit egenskaper i annonsen för varan. Om säljaren inte vet något om grafikkort eller processorer så är det väl rimligt att det ej skett någon tydlig rättelse av felaktiga uppgifter till köparen?

Skrivet av scienta:

Det har i allra högsta grad omnämnts:

"Jag har även informerat köparen på plats att jag inte har kunskap och du får kolla allt själv så de stämmer och han godkänner."

Vad det tillför är en vital detalj som inte går att förbise. Om ni väljer att basera era argument på hälften av vad TS säger så är det upp till er, vilket då inte ens är applicerbart på situationen. Spekulera är det enda vi, i egenskap av lekmän, kan göra.

Det är varken tydligt eller ens en rättelse.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det har i allra högsta grad omnämnts:

"Jag har även informerat köparen på plats att jag inte har kunskap och du får kolla allt själv så de stämmer och han godkänner."

Vad det tillför är en vital detalj som inte går att förbise. Om ni väljer att basera era argument på hälften av vad TS säger så är det upp till er, vilket då inte ens är applicerbart på situationen. Spekulera är det enda vi, i egenskap av lekmän, kan göra.

Du kan inte friskriva dig genom ignorans, det faller på sin egen orimlighet. Om så vore fallet skulle det vara helt omöjligt att bli lagförd för bedrägerier eftersom det är omöjligt att motbevisa att säljaren faktiskt inte vet vad hen säljer.

Men om du vägrar erkänna det som en rätt simpel förutsättning för att ens kunna ha en lagstiftning som skyddar köpare så lär vi inte komma mycket längre.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Det vi utgått från är trådskaparens inlägg och enligt det har säljaren angivit egenskaper i annonsen för varan. Om säljaren inte vet något om grafikkort eller processorer så är det väl rimligt att det ej skett någon tydlig rättelse av felaktiga uppgifter till köparen?

Rimligt tycker du. Om ingen av personerna kan något om datorer så tycker jag att det är rimligt att ett uttryck i stil med "jag är inte säker på att informationen stämmer" är så tydligt det kan bli.

Skrivet av Yorg:

Du kan inte friskriva dig genom ignorans, det faller på sin egen orimlighet. Om så vore fallet skulle det vara helt omöjligt att bli lagförd för bedrägerier eftersom det är omöjligt att motbevisa att säljaren faktiskt inte vet vad hen säljer.

Men om du vägrar erkänna det som en rätt simpel förutsättning för att ens kunna ha en lagstiftning som skyddar köpare så lär vi inte komma mycket längre.

Nog måste man kunna uttrycka att man inte vet vad man säljer, annars kan ju ingen i Sverige någonsin sälja saker som de inte vet till 100% vad det är.

Hade ingen information utbytts mellan annons och avtal gällande okunskapen, så hade det varit ett helt annat läge.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta: Det är ju fortfarande ingen rättelse. De felaktiga uppgifterna är ju fortfarande felaktiga.

Skrivet av scienta:

Nog måste man kunna uttrycka att man inte vet vad man säljer, annars kan ju ingen i Sverige någonsin sälja saker som de inte vet till 100% vad det är.

Det får man absolut, men då ska man inte ange specifikationer i annonsen för varan, och i värsta fall tydligt rätta felaktigheterna innan köp.

Edit: Inte att förglömma är att köplagen är till för att skydda både säljare och köpare, och i detta läge är köparen mer utsatt än säljaren.
Blir ju väldigt skevt om säljaren kan åberopa okunskap vid köpet och lägga över allt ansvar på köparen, medan köparen måste ha all kunskap för att kunna kontrollera att det säljaren påstår sig sälja är sant. Därför handlas undersökningsplikten om vad en normal person i köparens ställe borde ha upptäckt.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Rimligt tycker du. Om ingen av personerna kan något om datorer så tycker jag att det är rimligt att ett uttryck i stil med "jag är inte säker på att informationen stämmer" är så tydligt det kan bli.

Nog måste man kunna uttrycka att man inte vet vad man säljer, annars kan ju ingen i Sverige någonsin sälja saker som de inte vet till 100% vad det är.

Hade ingen information utbytts mellan annons och avtal gällande okunskapen, så hade det varit ett helt annat läge.

Du tror alltså på fullaste allvar att man kan skriva precis vad som helst i en annons och sedan friskriva sig helt och hållet från ansvar genom att senare säga "kolla så att allt stämmer"?

Humor på hög nivå...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Rimligt tycker du. Om ingen av personerna kan något om datorer så tycker jag att det är rimligt att ett uttryck i stil med "jag är inte säker på att informationen stämmer" är så tydligt det kan bli.

Nog måste man kunna uttrycka att man inte vet vad man säljer, annars kan ju ingen i Sverige någonsin sälja saker som de inte vet till 100% vad det är.

Hade ingen information utbytts mellan annons och avtal gällande okunskapen, så hade det varit ett helt annat läge.

"Ja alltså säljaren sa att han sålde en MacBook pro 2017 med 512 GB SSD i annonsen men när jag väl fick hem varan så visade det sig att det var en GameBoy Advance, tydligen visste han inte vad han sålde så jag antar att jag får skylla mig själv".

Nej.

Om du har detaljerat varan i annonsen så kan du inte friskriva dig genom ignorans. Du har utlovat något som köparen ska kunna förvänta sig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Lås tråd! herregud vad det alltid ska spåra ur!
Kunde räckt med 1 inlägg! gör upp med köparen eller lämna tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ni gör ju samma antaganden som jag, så igen - tolkningsfråga.

Vad det är för sorts grafikkort är en sak, hur bra grafikkortet fungerar (artefakter p.g.a. skadat kort, eller dålig kamrem på en bil) handlar om varans funktion. Så ja, det är helt olika saker.

Jag gör absolut inte samma antagande som du gör! Jag utgår från TS beskrivning, där det inte framgår att han sagt sig vara osäker på vilka komponenter som faktiskt sitter i datorn (han har ju baserat priset på det). Även om det är ett "honest mistake" från TS, så måste man tydliggöra sådan osäkerhet på ett sätt som överhuvudtaget inte kan misstolkas.

Så vad menar du egentligen, man är ansvarig för "hur väl" produkten fungerar, men inte någon annan egenskap?
Så om vi tar exemplet med bilen, om motorn har en defekt som gör att man endast får ut 100 av 200 HK, då är man ansvarig att meddelade detta. Men om motorn har 100 HK, så är det helt okej att säga att den har 200 HK och att det är upp till köparen att verifiera detta?

Om något skulle jag säga att det är närmare tvärtom, förutsatt att man är ovetandes om defekten. Men då är frågan om man borde ha vetat om det eller inte. Men detta är en helt annan fråga.

Men istället för att hålla på och raljera om hur det är skillnad på funktion och inte, snälla, vart i lagen hittar du stöd för att det skulle vara skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Du tror alltså på fullaste allvar att man kan skriva precis vad som helst i en annons och sedan friskriva sig helt och hållet från ansvar genom att senare säga "kolla så att allt stämmer"?

Humor på hög nivå...

Läs om, läs rätt.

Skrivet av Yorg:

"Ja alltså säljaren sa att han sålde en MacBook pro 2017 med 512 GB SSD i annonsen men när jag väl fick hem varan så visade det sig att det var en GameBoy Advance, tydligen visste han inte vad han sålde så jag antar att jag får skylla mig själv".

Nej.

Om du har detaljerat varan i annonsen så kan du inte friskriva dig genom ignorans. Du har utlovat något som köparen ska kunna förvänta sig.

"Ja alltså säljaren sa att han sålde en MacBook pro 2017 med 512 GB SSD i annonsen men när jag väl var där för att göra affär på plats så erkänner säljaren att han inte vet om uppgifterna stämmer och jag måste då ta ett eget beslut baserat på den nya informationen".

Snälla någon, sluta utelämna det vitala!

Skrivet av Blomman90:

Jag gör absolut inte samma antagande som du gör! Jag utgår från TS beskrivning, där det inte framgår att han sagt sig vara osäker på vilka komponenter som faktiskt sitter i datorn (han har ju baserat priset på det). Även om det är ett "honest mistake" från TS, så måste man tydliggöra sådan osäkerhet på ett sätt som överhuvudtaget inte kan misstolkas.

Så vad menar du egentligen, man är ansvarig för "hur väl" produkten fungerar, men inte någon annan egenskap?
Så om vi tar exemplet med bilen, om motorn har en defekt som gör att man endast får ut 100 av 200 HK, då är man ansvarig att meddelade detta. Men om motorn har 100 HK, så är det helt okej att säga att den har 200 HK och att det är upp till köparen att verifiera detta?

Om något skulle jag säga att det är närmare tvärtom, förutsatt att man är ovetandes om defekten. Men då är frågan om man borde ha vetat om det eller inte. Men detta är en helt annan fråga.

Men istället för att hålla på och raljera om hur det är skillnad på funktion och inte, snälla, vart i lagen hittar du stöd för att det skulle vara skillnad?

Funktion och egenskap förklaras i flera paragrafer som två skilda saker.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Nu har nog tråden spårat ur lite tycker jag. Problemet är ju löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Ja du behöver öppna ögonen, om du läser så står det att om man inte kommit överens om annat så är det köparens ansvar att kolla så att varan stämmer om säljaren uppmanat köparen att kolla upp varan. Då förstår inte jag iaf hur köparen endå har rätt att häva köpet

Det spelar ingen roll om man uppmanat köparen att kolla upp varan, fel vara är fel vara punkt slut. Inte bara hade du förlorat i rätten, utan du är ju helt frånskild någon form av moral

Permalänk

Tänkte bara skicka detta svar som jag fick, så kan ni fortsätta kriga.

Hej, bestämde mig för att sälja min dator via blocket och i annonsen länkar jag till produkter ifrån netonnet som jag trodde att det var det jag sålde. Datorn som såldes var https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/desktop/leno... men hade annonserats som i blocket annonsen https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/desktop/leno... dvs att min dator var en äldre modell. När jag skulle sälja datorn googlade jag på modell och fick upp den sista som alternativ och pågrund av okunskap trodde jag att det var samma dator. (då dem är både lika till namn och utseende) men då det skiljer sig på produkterna och köparen hävdar att maxvärde för produkten han köpt är 3000 och vill ha tillbaka pengarna. När kunden kom och kollade på datorn var den igång och jag sa till honom att kolla på den så allt var bra. Han avböjer och säger att det var bra varpå han betalar 7500 kronor för datorn. 2 skärmar, datamus, headset samt tangentbord och musmatta. Vi skakar hand och är båda nöjda med affären.Varpå dagen efter får jag ett sms där köpare säger att datorn som jag har sålt honom inte är den som hade visats i annonsen. Jag erkänner att jag kan tagit fel på produkterna då namn och utseende är lika, men då jag bad honom undersöka produkterna på plats och han godkände dem undrar jag vem som har ansvaret.
SVAR
Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret blir olika beroende på om köpet skedde mellan konsument och näringsidkare alternativt om ni båda var konsumenter eller näringsidkare. Av det du beskriver drar jag slutsatsen att ni var två privatpersoner som ingick avtalet och i såfall ska köplagen användas, men eftersom jag inte vet säkert går jag igenom de två olika lagarna så får du båda utgångslägena.

Köplagen
Vid köp mellan två konsumenter eller två näringsidkare ska som sagt köplagen tillämpas. Köplagen ställer höga krav på köparens undersökningsplikt, se här. Köparen får inte klaga på att det är ett fel på varan som denne kunde ha upptäckt vid undersökning av varan. Eftersom att köpet skedde på plats och köparen noga kunde titta på datorn och dess delar borde denne i detta fall ha förlorat sin rätt till reklamation, se här.

Konusmentköplagen
I konsumentköplagen finns det ingen uttrycklig undersökningsplikt utan istället har säljaren upplysningsplikt. För att köparen ska kunna kräva rättelse av dig som säljare måste datorn varit felaktig vid köpet. Datorn är att anse som felaktig vid köpet om den avvek från den beskrivning som gavs av den, om du som säljare inte informerat om förhållanden som inverkat på köpet eller om datorn inte stämde överens med vad köparen kunnat förutsätta, se här. I detta fall skulle det gå att anse att du brustit i din upplysningsplikt och köparen skulle då ha rätt att ångra sitt köp.

Som sagt, slutsatsen blir olika beroende på vilken av lagarna som används.

Jag hoppas du fått hjälp på vägen, annars är du välkommen att återkomma!

- See more at: http://lawline.se/answers/fraga-om-ratt-att-angra-kop-trots-a...

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det spelar ingen roll om man uppmanat köparen att kolla upp varan, fel vara är fel vara punkt slut. Inte bara hade du förlorat i rätten, utan du är ju helt frånskild någon form av moral

Nej där har du fel, jag är inte frånskild från någon form av moral, jag svarade utifrån det jag läste i lagen, och kunde då inte förstå hur köparen kunde ha rätt, det var inte min personliga åsikt, det är en helt annan sak. Jag själv har tyckt hela tiden att köparen borde ha rätt.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst (urspårning)*

Tror tråden har gjort sitt nu...
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...