Qualcomm och Intel introducerar gigabit-LTE

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm och Intel introducerar gigabit-LTE

I väntan på 5G-generationens ankomst introducerar nu både Qualcomm och Intel LTE-modem för integrerade kretsar där kapaciteten överskrider gigabit-hastigheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kul men spelar ju ingen roll när man har en cap på 100gb...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Kul men spelar ju ingen roll när man har en cap på 100gb...

Därför man prenumererar på ett cap fritt abonnemang

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Därför man prenumererar på ett cap fritt abonnemang

Och vart hittar man ett sådant som fungerar ute i skogen och som inte är överbelastat?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Och vart hittar man ett sådant som fungerar ute i skogen och som inte är överbelastat?

I Finland såklart HAHA strax under 200kr I månaden och 60Mbit/s i staden och runt 20Mbit/s på landet (Då menar jag 30km från närmaste småstad mitt ute i ingenstans, 7km till närmaste mast )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hjälper ju inte när man inte kommer upp i de nivåerna i verkligheten. Den gången jag är beroende av mobilt brefbandr när jag hälsar på föräldrarna eftersom hemma har man fiber. Täckningen är så bedrövlig för det är en mil utanför stan så man är tacksam om det går att surfa alls. 4G ska ju ge dryga 100mbit vilket räcker gott och väl men aldrig uppe i det i praktiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv

Som flera nämns så är täckningen det stora problemet. Jag åker genom ett ställe som nog över 2 000 personer passerar varenda arbetsdag och långa sträckor är datatrafiken i princip helt borta. Sett till antalet invånare som bor på platsen förstår man att det är olönsamt att ha för bra bredband, men ta mer hänsyn till hur många som åker genom stället.

Nå det är bra att de förbättrar hastigheterna i städerna. Annars ser jag emot 5G och IoF (Internet of things) Vilket går göra idag också, bara det att det att abonnemangen för varenda pryl är så dyr.

*edit*
Jag är kass på att uppskatta antalet. Men många är det och jag tror att liknande finns på flera ställen i landet, typ strax utanför Stockholm.

Permalänk
Avstängd

Coolt med ny teknik, men i praktiken är det värdelöst för mig ändå.
Mer än en gigabit i sekunden, jo men då är min datakvot förbrukad på mindre än en sekund!

Operatörerna erbjuder för låga datakvoter och tar för mycket betalt.

Dessutom tappar jag täckningen när jag sitter på tåget så fort den åker in i en tunnel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

I Finland såklart HAHA strax under 200kr I månaden och 60Mbit/s i staden och runt 20Mbit/s på landet (Då menar jag 30km från närmaste småstad mitt ute i ingenstans, 7km till närmaste mast )

Låter ju bra men tror inte de svenska operstörerna offrar sig och ger fri surf, när de kan ta över 400 för en 200gb begränsning idag. Behövs nog lagar först.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Coolt med ny teknik, men i praktiken är det värdelöst för mig ändå.
Mer än en gigabit i sekunden, jo men då är min datakvot förbrukad på mindre än en sekund!

Operatörerna erbjuder för låga datakvoter och tar för mycket betalt.

Dessutom tappar jag täckningen när jag sitter på tåget så fort den åker in i en tunnel.

Jag förstår och håller med om att kvoterna måste höjas, men är din kvot verkligen under 125MB!? Låter absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dessutom tappar jag täckningen när jag sitter på tåget så fort den åker in i en tunnel.

wow bara när den åker in i en tunnel? det kallar jag bra!

Jag förlorar täckning var 5-10e minut på tåg

Permalänk
Medlem

Hade gärna bytt min nuvarande 4G anslutning till 5G, dock så fungerar 4G förvånansvärt bra i både ur och skur. Bor ute i skärgården, dubbla riktantenner på taket, capfritt abonnemang sedan många år tillbaka. Har väl i snitt 5-10ms högre latenser än polarna runtom i landet med ordentliga anslutningar. Inte optimalt men det fungerar alldeles utmärkt sålänge du inte försöker spela 'Twitch-spel' på en professionell nivå.

Nu är det ju många många år innan 5G kommer till gemene man, men jag får en känsla av att dessa abonnemang med data-cap kommer så småningom att försvinna. Möjligheten att abonnera på de utan tak kommer iaf garanterat att komma tillbaka med 5G.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem

Låter ju coolt men det är ju fortfarande MIMO så det kommer ju knappast hjälpa belastningen i nätet....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För mycket fokus på överföringshastigheter...
Hur ser det ut för de nya 4G/LTE versionerna i form av antal samtida sessioner?
Tidigare versioner ligger väl på runt 4k om jag inte missminner mig, medans 5G ska teoretiskt klara runt 128k.
Där den stora vinsten kommer vara tror jag, det som kommer göra att näten inte överbelastas...
Om inte den här idiotiska idén med att sätta IOT devices på publika nät fortsätter då ...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Purrfected: Antalet samtidiga sessioner är likt mycket annat något som skulle kunna expanderas framöver med LTE, när 5G har börjat rullas ut kommer LTE fortfarande utvecklas och antalet samtidiga sessioner kan säkert röra sig närmare kapaciteten hos 5G. Jag ska faktiskt prata med Ericsson och Intel om 5G under MWC nästa vecka, kan fråga om hur mycket de tror LTE kan utvecklas på den fronten.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMadMan:

Jag förstår och håller med om att kvoterna måste höjas, men är din kvot verkligen under 125MB!? Låter absurt.

Jag har 200 MB när jag tankar Comviq Kompis 75 för 75 kr.
Jag har 1 GB när jag tankar Comviq Kompis 95 för 95 kr.

Skrivet av Spawnbadboy:

wow bara när den åker in i en tunnel? det kallar jag bra!

Jag förlorar täckning var 5-10e minut på tåg

Nej, jag kan tappa även när jag inte åker i tunnel heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

I Finland såklart HAHA strax under 200kr I månaden och 60Mbit/s i staden och runt 20Mbit/s på landet (Då menar jag 30km från närmaste småstad mitt ute i ingenstans, 7km till närmaste mast )

Nu blir man avis på dig ja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@loevet: Grymt, ser fram emot att få höra vad dom har att säga om den saken!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Nu blir man avis på dig ja.

Tja, Finland ska ju enligt lag ha 100% täckning för alla innevånare år 2020 med 100mbit/s med mobil router och rimlig antenn Så det har ju fått operatörerarna att sätta upp tillräckligt med master för att näten inte ska överbelastas

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tja, Finland ska ju enligt lag ha 100% täckning för alla innevånare år 2020 med 100mbit/s med mobil router och rimlig antenn Så det har ju fått operatörerarna att sätta upp tillräckligt med master för att näten inte ska överbelastas

Vore fint om det kunde blir samma här, men antar att fiber-utbyggnaden i så fall går trögare om 4G nätet verkar vara så extrem?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Vore fint om det kunde blir samma här, men antar att fiber-utbyggnaden i så fall går trögare om 4G nätet verkar vara så extrem?

Yepp, sitter med ADSL HAHA Nä men skulle inte tåla 4G, en kompis använder det 24/7 men får 4-5ggr om dagen lagg så in i H*lvete, men han har då och andra sidan inte ett modem med antenn, han kör direkt från telefonen. Hade tur i hemkommunen dock, lokala internet leverantören fixade fiber i ca 30km radie runt sig! Kostade dock 10-20 lax/anslutning men man kan köpa upp till 250/250Mbit så inte så pjåkigt när man tänker att närmaste stad med 10 tusen invånare ligger 30km bort haha Under julen släpper de hastighetsbegränsningarna helt och då maxar vi routern 1GBit/1Gbit är fullt möjligt Men antar att deras servrar är för små än

På tal om mobiltbredband så var det förra året samma tid första gången jag kunde lyssna på podcast streamat från soundcloud utan brytning i 5-6 timmar när jag rensade sly i skogen, blev helt förbluffad! 720p streams från youtube funkade med på de flesta ställen även inne i tät skog! 4Gs långa frekvenser verkar nå allt! Men dock så bryter GSM samtal ibland xD Lite skamligt hehe, men snart får vi väl samtal via 4G?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

I väntan på 5G-generationens ankomst introducerar nu både Qualcomm och Intel LTE-modem för integrerade kretsar där kapaciteten överskrider gigabit-hastigheter.

Läs hela artikeln här

"Men bara på en distans av 3 cm.."

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

"Men bara på en distans av 3 cm.."

Med 6g får du tejpa fast telefonen på masten för att få vettig tillförlitlighet

Skickades från m.sweclockers.com