Överhettning MSI 980ti Armor x2

Permalänk

Överhettning MSI 980ti Armor x2

Hej!
Mitt grafikkort är ej överklockat men den överhettar. Har installerat msi afterburner som följde med datorn och den visar över 100grader när jag spelar. Köpte några extra fläckar för att ventilera mer i burken men gjorde inget märkbar skillnad.
Drog igång 3d mark och körde några "benchmarks" medans jag kände på komponenterna på datorn och allt är svalt utom grafikkortet. Har gjort en "custom" fläktkurva i afterburner för att kyla mer men de hjälper inte häller.

Datorn är helt dammfri då jag varit väldigt noga från början. Är detta normalt för en 14 månader gammal dator?

Permalänk
Medlem

@Nismotronica:
I MSI Afterburner, stäng av "auto" och dra upp fläkt hastighet till 100%, kyler detta inte ner grafik-kortet, kontrollera så att fläkten/arna fungerar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Nismotronica:
I MSI Afterburner, stäng av "auto" och dra upp fläkt hastighet till 100%, kyler detta inte ner grafik-kortet, kontrollera så att fläkten/arna fungerar.

Fläktarna fungerar, de kollade jag senast igår. Har som sagt ändrat fläktkurvan till lite aggressivare men ska prova att ställa upp dom till 100% ikväll och se vad som händer. Återkommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nismotronica:

Har som sagt ändrat fläktkurvan till lite aggressivare men ska prova att ställa upp dom till 100% ikväll och se vad som händer. Återkommer.

Läste nånstans att MSI Afterburner kan ha problem med att styra fläkt/ar på vissa kort (speciellt om man har Win 10), så även om du har gjort en aggresivare fläktkurva, så är det inte säkert att den "fungerar".

Vilken version kör du?
Senaste är 4.3.0 har jag för mig.
MSI Afterburner 4.3.0 Final/Stable

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Läste nånstans att MSI Afterburner kan ha problem med att styra fläkt/ar på vissa kort (speciellt om man har Win 10), så även om du har gjort en aggresivare fläktkurva, så är det inte säkert att den "fungerar".

Vilken version kör du?
Senaste är 4.3.0 har jag för mig.
MSI Afterburner 4.3.0 Final/Stable

Har windows 10 men fläktarna börjar åtminstone låta mer när jag använder den mer aggressiva fläktkurvan så dom verkar ju fungera. Är osäker på vilken version jag har av afterburner men ska kolla de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Nismotronica:

Kör fläktarna på 100% och tempen har maxat 99 grader under tiden jag spelat nu och verkar pendla runt 90-95 grader. Några grader bättre än innan då alltså men långt ifrån tillräckligt tyvär.
Msi afterburner va version 4.3.0

Permalänk
Medlem

@Nismotronica: Dags att montera om kylningen och lägga ny pasta.
Se om det hjälper. Gör du rätt så kan det inte bli sämre.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Eller så kollar vi först om det finns någon garanti kvar innan vi bryter den? Visst är det mycket smidigare att göra själv men man ska vara lagd åt pillemickel hållet också.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Klarar nog av att lägga på ny kylpasta men tror ni verkligen de gör så mkt? Måste ju gå ner iaf 20 grader.
Har 36 månaders garanti hos komplett så de borde ju inte va några problem att ta de på garantin.
Men om bra kylpasta är problemet så är de ju smidigare att göra de själv så slipper man va utan datorn så länge.
Så frågan är väl egentligen om de verkligen kan göra så mkt att byta ut kylpastan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nismotronica
Har du garanti på kortet är byta kylpasta inget du ska göra själva, då man i regel bryter den eftersom kortet måste i princip plockas isär.
Kontakta komplett innan du beslutar dig för att göra det, om inget annat så för att höra om du kan göra det själva utan att bryta garantin.

Till din fråga om det skulle göra skillnad.
Kylpasta torkar ut med tiden (det sker snabbare ju högre tempratur det är på komponenten) och förlorar därmed en hel del av sin förmåga att vara "mellanhand".
Så ja, det kan göra en hel del skillnad med tanke på grafik-kortets ålder.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Nismotronica
Har du garanti på kortet är byta kylpasta inget du ska göra själva, då man i regel bryter den eftersom kortet måste i princip plockas isär.
Kontakta komplett innan du beslutar dig för att göra det, om inget annat så för att höra om du kan göra det själva utan att bryta garantin.

Till din fråga om det skulle göra skillnad.
Kylpasta torkar ut med tiden (det sker snabbare ju högre tempratur det är på komponenten) och förlorar därmed en hel del av sin förmåga att vara "mellanhand".
Så ja, det kan göra en hel del skillnad med tanke på grafik-kortets ålder.

Ok, då ska jag höra av mig till komplett och se va dom säger. Tack för hjälpen! 😊

Skickades från m.sweclockers.com