Kabeldragning till AP i tak (UniFi AP AC Lite)

Permalänk
Medlem

Kabeldragning till AP i tak (UniFi AP AC Lite)

Hej, vi bygger ut huset just nu och då drar vi dubbla nätverkskablar till alla nya rum, vi passar även på att dra närverkskablar till befintliga rum genom vinden. Allt sammankopplas i ett förråd där fibern kommer in.
Jag har pratat med elektrikern och i en centralt placerad hall i gamla delen av huset vill jag ha en AP i taket som han ska dra nätverkssladd till.
Elektrikern kommer tillbaks och gör klart vilken dag som helst nu och då har jag börjat fundera lite på hur man ska göra med nätverkskabeln till AP:n för att det ska bli snyggast.
Min första tanke var att be han dra solid kabel och montera ett uttag i taket och sen montera AP:n bredvid med patchkabel emellan, eller är det snyggare att dra fram en mjuk patchkabel som går ner från vinden genom ett mindre hål och sen sätta en RJ45-kontakt direkt på kabeln?
Hur brukar man göra och hur har ni gjort?

Permalänk
Inaktiv

Jag byggde ut ett väldigt seriöst datanät hemma åt familjen i somras. 3st Unifi AP ac pro, utanpåliggande 2-v datauttag i alla rum. 24p gigabit switch, patch panel, färdigdragen cat6 på vinden, Flyttade även fiberconvertern routern och hela dataskiten till hallen i en av våra infällda pax garderobfrån Ikea, som innan användes som förvaring dör dammsugare och städgrejor. Borrade upp 2 50 hål och i med slang. Upp på vinden och ner i alla film med utp kanal och uttag. I hallen placerade jag en av AP genom att borra upp ett 16 hål och körde med 16 Flex tomslang. Drog i nätverkskabel (cat6) skarvade på en rj45. Monterade accesspunkten över hålet. Kopplade in skiten. Körde PoE ifrån dataskåpet. Fixar och klart. Hoppas det hjälpte lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blir ju självklart snyggare med en lång patchkabel då inget blir synligt. Sällan man behöver ett uttag i taket för något annat, så har svårt att se vinsten med ett uttag. Dras det i rör så har man ju alltid möjlighet att ändra sig:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

8MM hål och RJ45 kontakt direkt in i AP, montera sedan AP över hålet, klart enkelt helt klart snyggast! Enklast bästa möjliga, detta är ingen raketforskning

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Avstängd

Kolla manualen..... 18mm om du ska dra igenom med kontakt

https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_AP-AC-Lite_QSG.pdf

Bilder under "ceiling mount", så ser du även fästplattan som följer med.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Gör du ett mindre hål får du borra i 45 grader för att inte få en akut böj på kabeln.
@plunn med ceiling mount avsers montering i innertak av fiberplattor "modell kontor". Plattan fästs på baksidan med maskingängad skruv och muttrar. I trätak sätter man den som enligt väggmontering fast såklart utan plugg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Min sitter så här, med ett litet utanpåliggande uttag från Kjell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Mitt förslag: dra solid kabel från patchpanel till en plats på vinden ovanför APn. Där sätter du ett uttag. Sedan gör du hål i taket för en patchkabel med avklippt kontkt och sätter på en kontakt efter du drar den genom hålet.

Permalänk
Medlem

Jag tog en installations kabel som inte var lika styv som allt annat. Kontakt i ena änden och terminerade den andra änden i patchen. Allt annat än ett uttag i taket känns ju bäst, blir snyggast så.

https://imgur.com/a/0wWxo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Jag har kontakterat en solid kabel dragen från patchpanelen. Borrat hål bakom AP, ser snyggt och rent ut i taket. Visst inte "riktigt" rätt att sätta en kontakt på solid kabel, men det fungerar bra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heinel:

Gör du ett mindre hål får du borra i 45 grader för att inte få en akut böj på kabeln.
@plunn med ceiling mount avsers montering i innertak av fiberplattor "modell kontor". Plattan fästs på baksidan med maskingängad skruv och muttrar. I trätak sätter man den som enligt väggmontering fast såklart utan plugg.

Skickades från m.sweclockers.com

Njau... om det är fiberplattor så används ju även plåtkonsolen men den är ju användbar även för andra material i innertak om man misstänker dåliga fästmöjligheter för själva montageplattan.

Drar man nytt så är det ju bara att dra fram en slang och dra i nätverkskabeln i slangen, bedöma om plåtkonsolen behövs för innertaket och montera dit AP', klart....

Men nu framgår det inte exakt av TS inlägg vilka förutsättningar han har?

Får elektrikern se manualen så är det nog inga problem....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk på kondensrisken om du drar mellan isolerat och oisolerat utrymme, men vinden kanske inte är en kallvind.
Personligen hade jag nog satt en dosa i taket och satt apn över den, tar man bort apn kan man sätta ett normalt lock över dosan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Njau... om det är fiberplattor så används ju även plåtkonsolen men den är ju användbar även för andra material i innertak om man misstänker dåliga fästmöjligheter för själva montageplattan.

Drar man nytt så är det ju bara att dra fram en slang och dra i nätverkskabeln i slangen, bedöma om plåtkonsolen behövs för innertaket och montera dit AP', klart....

Men nu framgår det inte exakt av TS inlägg vilka förutsättningar han har?

Får elektrikern se manualen så är det nog inga problem....

Hehe, ren och skär språkförbistring alltså. Vi kallar bara delarna olika:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajin:

Min sitter så här, med ett litet utanpåliggande uttag från Kjell.
https://s29.postimg.org/gqpflyyw7/20170108_233109.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Jävligt snyggt. Synd man är så lat att man inte orkar göra sådant.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Vi har träpanel i taket liknande det på deegans bild och ovanför finns kallvinden.
Elektrikern skulle komma på måndag och tisdag nästa vecka fick jag veta idag så jag hinner fundera lite till och så får jag prata ihop mig med han då.
Snyggast blir ju helt klart en dold kabeldragning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vi har monterat sådan på jobbet med dold kabeldragning. Det vi gjorde var att vi drog en fast installation till en patchpanel med CAT6 ovanför innertaket. Sedan från den går det en kortare kabel som bara kommer ut ur ett hål i taket på samma ställe som APn monteras. På sådant sätt går det att dra om och förändra enkelt. Och ta bort hålet om APn flyttas.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Självklart sätter du en dosa i taket (infälld) som du drar kabeln/kablarna till. Sen monterar du AP över dosan så syns varken dosa eller kabel.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.