Permalänk
Medlem

Kaby Lake och UHD Blu-ray

Efter att ha fått Netflix att fungera OK med Kaby Lake processor på Z170 moderkort (se annan tråd) så kände jag ett stort behov att också testa UHD Blu-ray Så beställde den billigare av de två Pioneer UHD blu-ray spelare som nyligen lanserats i Japan:

http://pioneer.jp/corp/news/press/index/2064/

Jag är fullt medveten om att det kan krävas ett Z270 moderkort för att det ska fungera. Men testar i första hand på mitt befintliga ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac.

Är också beredd på att det kanske inte ens kommer att fungera eller fungera bra. UHD Blu-ray har många variabler och mycket DRM (HDMI2.0/HDCP2.2/HDR/BR.2020 o s v) så det kan nog bli lite krångel. Och dessa två spelare verkar inte vara lanserade utanför japan ännu. Kanske finns det en orsak till det...

Hur som helst så kom spelaren idag:

Permalänk
Medlem

Kan du säga något om mjukvaran? Det kan väl ändå inte vara PowerDVD 14 (som pressmeddelandet nämnde) de lagt till stöd i?

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Jo, japansk version av PowerDVD 14 Postar strax lite mer info och någon screenshot.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att efter några timmars grejande så fungerar UHD Blu-ray inte (ännu?)...

Här kommer lite info för de som är intresserade:

- I paketet fanns spelaren, en manual från Pioneer och skiva från CyberLink. Manualen är inte helt oväntat enbart på japanska så den fattar jag inte mycket av. Men när jag ser på bilderna så verkar det vara intressant information. Bl a så är det en bild där man verkar kunna ställa in något via driver i Windows. Få nog försöka översätta den vi tillfälle.

- Det fanns inga drivers med spelaren och jag har inte hittat några på nätet. I manualen finns denna adressen bland all den japanska texten http://st-trade.co.jp/product/. Men denna spelaren finns inte listad där (ännu?). Så nu använder jag en driver som Windows 10 installerade. Den är dock daterad 2006 så antagligen inte det bästa valet.

- Windows File Explorer kan se alla filer på en UHD blu-ray skiva. Det är ett steg i rätt riktning:

- På CyberLink skivan fanns det en massa Cyberlink software (inga drivers). Men jag har bara testat PowerDVD 14 så här långt. Cyberlinks installationsprogram är ENBART på Japanska så fick gissa lite men det gick till slut.

- Efter installation så ändrade PowerDVD till språket jag har i Windows. Så det mesta av gränssnittet är engelska. Men man märker att detta är en hybrid version av PowerDVD 14. En hel del felmeddelanden och pop-ups är ändå på japanska.

- När jag testade att spela en UHD Blu-ray så fick jag meddelandet "Intel SGX PSW runtime was missing or motherboard/PC is not compatible". Men när jag kollade med HWiNFO så stod det at SGX var tillgängligt?

- Men när jag kollade BIOS så var SGX inte påslaget. Det finns 3 BIOS inställningar för SGX "disabled", "enabled" och "controlled by software". Om jag väljer "controlled by software" så fungerar inte HDMI 2.0 porten (blir slumpmässigt svart eller grön skärm). Så lämnade denna på "enabled".

- Då kom jag förbi SGX felmeddelandet och PowerDVD installerade någon sorts SGX komponent.

- När jag igen testade att spela en UHD Blu-ray så fick jag ni istället meddelandet "Power DVD is preparing for UHD Blu-ray. This is only needed first time.". Men efter en stund fick jag "Intel ME not ready"? Har redan senaste Intel ME för moderkortet installerad (11.6.0.1126)...

- Testar istället att spela en vanlig Blu-ray i PowerDVD. Det fungerar fint och blir väldigt bra bild. Bra nyheter men inte det jag behöver...

- Medans jag letade efter en nyare Intel ME driver så såg jag att det kommit en ny firmware 1.61 (jag hade 1.48) för LSPCON. Har precis uppdaterat till denna men det hjälpte inte. Snarare blev det sämre för PowerDVD har samma felmeddelande som innan men nu fungerar inte längre Netflix 4K...

En screenshot från senaste felmeddelandet. I just detta exempel det mesta på engelska men det finns som sagt ställen där det är mer japanska. När jag spelade en vanlig blu-ray så blev menyn bredvid play/pause på japanska. Och som man kan se så är rubrikerna i pop-up meddelandena ej fungerande japanska (eller saknade engelska översättningar)...

Får ta nya tag imorgon...

Permalänk
Medlem

Ändå lite lustigt och konstigt att de verkar ha lagt in stödet i PowerDVD 14 (2 år gammalt i grunden) istället för deras senaste kodbas. Gissar på att stödet i retailversionen inte kommer fören PowerDVD 17 i april.

Här skulle jag nog kontaktat Cyberlink och moderkortstillverkaren, båda sitter ju i Taiwan också av dessa. Låter som det kan behövas lite mer arbete från deras sida för att få det fungera. Intels ME-firmware/drivare är rimligtvis lite annorlunda på Z170 och Z270, men tycker att Cyberlink borde kunna fixa HDCP2.2 och SGX på båda. Hur som helst, Cyberlink har ju någon form av samarbete med Intel och verkar behöva arbeta vidare med detta. Är nog bra att de får reda på att de har kunder som försöker använda deras lösning

Permalänk
Medlem

Intressant!

Det står Blu-ray disc writer på lådan - är den även en blu-ray brännare ?

Jag var en sk early adopter både när DVD och Blu-ray/HD-DVD kom och använde min kombinerade HD-DVD/Blu-ray läsare för att extrahera en HD-DVD senaste igår

Nu har jag dock nöjt mig med att köpa en standalone Ultra HD Blu-ray spelare och ett antal filmer.

(delvis pga att det är så "avancerat" att få det att fungera i datorn)

Följer tråden med spänning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Intressant!

Det står Blu-ray disc writer på lådan - är den även en blu-ray brännare ?

Jag var en sk early adopter både när DVD och Blu-ray/HD-DVD kom och använde min kombinerade HD-DVD/Blu-ray läsare för att extrahera en HD-DVD senaste igår

Nu har jag dock nöjt mig med att köpa en standalone Ultra HD Blu-ray spelare och ett antal filmer.

(delvis pga att det är så "avancerat" att få det att fungera i datorn)

Följer tråden med spänning

Ja, det är även en BD-XL-brännare. Det är första gången vi har programvara för att spela upp UHD-BD, du har inte haft något annat alternativ än att köpa stationär. Denna började nyligen säljas i Japan. Se följande länkar. De innehåller ungefär så mycket vi vet i dagsläget, innan TS får igång grejerna.

http://www.sweclockers.com/nyhet/23308-pioneer-lanserar-forst...
http://pioneer.jp/corp/news/press/index/2064/ (använd maskinöversättning)
https://www.cyberlink.com/eng/press_room/view_4125.html
https://www.cyberlink.com/eng/press_room/view_4103.html

Permalänk
Medlem

På Gigabytes sida så såg jag någon separat liten installer för Intel SGX support eller vad det var för Windows.. Har ej länk men det var på någon av deras Z270 Megachips moderkort i alla fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VyperX:

På Gigabytes sida så såg jag någon separat liten installer för Intel SGX support eller vad det var för Windows.. Har ej länk men det var på någon av deras Z270 Megachips moderkort i alla fall..

SGX-stödet alltså själva mjukvaran är väl inbakat i Intel ME-drivaren? Visst finns det separata paket för lite olika system annars, men det är där det hör hemma.

Sen kan man ju undra om SGX verkligen är aktiverat, och detta lilla testprogram kan väl ge en ledtråd, https://github.com/ayeks/SGX-hardware.

Permalänk
Medlem

grejade lite mer igår men orkade inte uppdatera för blev så sent... Detta grejade jag med igår:

Började med att ominstallera Intel Graphics Driver and avinstallera PowerDVD. Då började Netflix 4K fungera igen. Så tydligen måste man ominstallera grafikdrivrutiner om man uppdaterar firmware i LSPCON, annars får man ingen HDCP 2.2. I o f s logiskt... Dock samma problem med Power DVD 14 så ingen UHD Blu-ray ännu...

Hittade en länk till PowerDVD 17 (verkar vara en läckt version men länken var till Cyberlink). Testade den och även en patch som man kunde installera. Var tvungen att köpa 3 månader abb för att den skulle fungera men det kostade som en bra kaffe så inte hela världen. Tyvärr är det samma felkod men lite tydligare felmeddelande "re-install a full set Intel ME software components" och så står det något om SGX. Sedan är gränssnittet helt på engelska. Bara det är värt kostnaden om jag får det att fungera.

Slutsatsen igår var, kanske UHD Blu-ray inte ens fungerar på Z170 moderkorten? Eller så är det bara just mitt Z170 det inte fungerar på p g a det saknas något i BIOS/SGX? Tänker att jag behöver läsa på lite om SGX och Intel ME...

Permalänk
Medlem

@nilsman: Vad får du för meddelande om du kompilerar (VS Community duger fint) och kör detta testprogram - https://github.com/ayeks/SGX-hardware?

Permalänk
Medlem

I kväll har jag läst på om Intel SGX. Hade också en hel del sådana här Event Viewer:

AESMService: Plattform Service initialization failed due to DAL error

Så ganska säker på att problemet är kopplat til SGX. Bland all info om SGX jag skummat så hittade jag det här in en Intel Release Notes:

If you need to use Intel® SGX platform service, install the following product:
o Full set of Intel® Management Engine (ME) software components 11.5.0.1000 or newer
Note: To install full set of Intel® Management Engine (ME) software components, you need to install with SetupMe.exe instead of MEISetup.exe (HECI driver only).

Och här blir det lite intressant. ALLA Intel Management Engine (ME) paket som finns hos ASRock (och andra som Gigabyte och Intel) har bara filen MEISetup.exe... Till slut hittade jag ett paket som även hade filen SetupMe.exe. Men detta paket är mycket äldre och för någon sorts Intel NUC.

Efter att jag körde in detta är jag ett steg längre:-) Paketet installerade också någon "Intel Security Assist" men framför allt så får jag inte längre "re-install a full set Intel ME software components" felet. Nu kommer PowerDVD mycket längre i processen "Power DVD is preparing for UHD Blu-ray. This is only needed first time."

Det går (så klart) inte att spela UHD Blu-ray man jag har en känsla av att jag kanske fixat SGX problemet... Det är inte längre samma grejer i Event Viewer. Det nya felet är "The media cannot be played because PowerDVD was not verified remotely. Code 21110". Jag misstänker att detta är kopplat till PowerDVD 17 versionen (den läckta) och att den inte stödjer UHD ännu. Så ska nu gå tillbaka till den japanska PowerDVD 14 som kom med spelaren. Denna vet vi ju ska fungera...

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Orkade inte greja med det. Har inte det som behövs på den aktuella datorn för att kompilera. Men jag tror SGX är fixat nu

Permalänk
Medlem

Hallelujah och prisa gudarna. Ser på Salt UHD Blu-ray i PowerDVD 14 nu Återkommer med mer info när jag testat lite olika skivor och annat.

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Var det NUC-drivaren som gjorde att du fick igång SGX?

Permalänk
Medlem

Ja, ganska säker på att det var denna:
https://downloadcenter.intel.com/download/26135/Intel-Managem...
som fixade ME/SGX. Men jag installerade också en del andra SGX grejer från Intel bl a deras SGX SDK. Men enbart de andra grejerna hjälpte inte. Så antingen var det bara det som ligger på länken eller en kombination med SGX SDK.

Tror att följande går att konstatera:
- UHD Blu-ray fungerar (inte helt oväntat) på Z170 med Kaby Lake.
- PowerDVD 17 (den läckta + läckta patchen) stödjer inte UHD Blu-ray ännu. PowerDVD 14 som stödjer UHD Blu-ray finns bara på blandad japanska/engelska.
- De Intel ME drivrutiner som moderkortstillverkarna distribuerar räcker inte för att spela UHD Blu-ray. Kanske har Windows 10 användare i Japan (som är den enda officiella marknaden ännu) fått uppdaterat detta via Windows Update. Alternativt så distribuerar moderkortstillverkarna andra Intel ME för användare i Japan. Eller så installeras detta av PowerDVD, men bara om man har japansk Windows 10. Men detta kommer med största sannolikhet att vara löst när spelarna lanseras på andra marknader. Work around finns på länken ovan. Det är möjligt att det finns nyare versioner också men ovan fungerade för mig. Fick varning om att en driver var äldre än den jag redan hade så jag körde på den äldre.

Har spelat några skivor och det ser ut att fungera OK. Får varning att jag inte har HDR (vilket jag inte har) och kan välja att spela utan HDR. PowerDVD ändrar från 3840x2160p23 som jag har inställt till 3840x2160p60 när man spelar upp. Inte helt optimalt men kan säkert vara någon inställning som jag behöver ändra i de japanska menyerna. Har datorn kopplad direkt till display nu så nästa steg blir att få det att fungera med HD ljud via försteg (eller med två kablar en för bild och en för ljud). Men det tror jag inte kommer att fungera.

Permalänk
Medlem

Går ju inte att ta screenshot när man spelar upp saker i PowerDVD. Men här kommer några screenshots utan uppspelning.

PowerDVD 17 fungerar inte ännu:

Spela upp utan HDR fråga (vet inte om orsaken är att Windows inte stödjer HDR eller om det är för att min display inte stödjer HDR):

Gör dina val på japanska i PowerDVD 14:

Permalänk
Medlem

Haha!! Bra Nilsman! Applåder!!
Var själv och glodde på din NUC länk också för att jag såg att det var en nyare version på den. Det kanske är så man måste göra.
Cyberlink/Netflix o grabbarna sitter med dessa små Minipcs och klappar sig på axeln när det fungerar.

Riktigt kul! Vart kunde du beställa den där UHD-Bluray spelaren och hur dyr var den?

Permalänk
Medlem

Vilken HD drivare har du? Viktigt nu! Vi måste bena ner det och vart du laddade filerna iomed att jag har Z270 och strul också med Netflix som sagt.
Kommer att kirra en UHD spelare med. Kul att någon annan var före mig!
This is fun!

Skulle behövas en checklista eller ngt.. Kanske skall starta ngt delbart Google document med info.

Permalänk
Avstängd

Är jag ute och cyklar om jag säger om att du inte behöver ha kaby lake för att spela upp 4k? Så länge du har grafikkort som klarar av hdmi 2.0 och fram. Kaby lake är endast om du vill använda interna grafiken?

Permalänk
Medlem

@VyperX:

Tackar Spelaren finns på amazon.jp kostade c a 1500 + frakt + moms/skatt. Frakt tog 3 dagar med DHL, så snabbare än när man skickar med Posten inom Sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VyperX:

Vilken HD drivare har du? Viktigt nu! Vi måste bena ner det och vart du laddade filerna iomed att jag har Z270 och strul också med Netflix som sagt.
Kommer att kirra en UHD spelare med. Kul att någon annan var före mig!
This is fun!

Skulle behövas en checklista eller ngt.. Kanske skall starta ngt delbart Google document med info.

Jag har Intel HD Graphics 21.20.16.4590. Det borde vara samma som nu finns hos Intel. Men jag hittade den via Windows Update innan Intel la ut den...

Permalänk
Medlem

Irule1: Njae jag tror inte det. Inget är skrivet i sten! T.ex Nvidia 10xx serien och definitivt 1050 & 1050ti som jag har ett liggandes har just DP1.4 (Ej 1.2), Hdmi 2.0b, och klarar allt i hårdvara som krävs och även "Framtida Playready 3.0" som HEVC etc. Men jag vet att Playready 3 är inte påslaget på Nvidia då det blir fail på MS Testerna..

Permalänk
Medlem

nilsman: När du får igång Netflix, har du audio via hdmi eller går den på separat Optisk/Coax till ev. stereo eller ngt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superhero:

Är jag ute och cyklar om jag säger om att du inte behöver ha kaby lake för att spela upp 4k? Så länge du har grafikkort som klarar av hdmi 2.0 och fram. Kaby lake är endast om du vill använda interna grafiken?

Nja, du cyklar kanske lite beroende på vad du menar med 4K;-)

Man behöver definitivt Intel SGX för att spela UHD Blu-ray i 4K. Det finns i dagsläget bara på Kaby Lake (men osäker om alla Kaby Lake har det eller bara vissa) och även på vissa Skylake. Men sedan bör man ha hårdvaro avkodning av HEVC 10b vilket inte fanns på Skylake. Så i teorin kan det fungera med t ex en 6700K och mjukvaro-avkodning av HEVC. På några ställen har jag läst att man behöver minst Kaby Lake i5/i7 + Z270 moderkort för UHD Blu-ray. Och då ska det ju inte fungera med Z170 (som ju är ett Skylake generation moderkort) men det fungerar efter lite krångel som jag beskrivit i tråden. Sannolikt så kommer det att komma lösningar för Nvidia/AMD på sikt. Men just är det nog enklast att hålla sig i närheten av vad som krävs. Mer att läsa om UHD Blu-ray 4K här:
http://www.anandtech.com/show/11069/pioneer-announces-ultra-hd-bluray-supporting-bdrs11j-drives

Netflix 4K har jag beskrivit i en annan tråd och de kräver t ex inte Intel SGX.

Om du menar annan 4K t ex filmad med en mobil så går det att spela upp på det mesta då det inte finns några DRM/kopieringskydd.

Permalänk

4k + HEVC + BT2020 + HDR kan man ju egentligen spela upp på vilken dator som helst som är kraftfull nog och med rätt mjukvara (Tex mpc-hc och MadVR). Det är sjukt hur mycket DRM kan ställa till det. Tvingar en att använda specifika program och specifik hårdvara osv. Galet... Kul att du fått det att fungera dock!

Iaf så var det inte det jag ville säga egentligen. Tänkte tipsa dig om att google translate-appen i telefonen har realtidsöversättning via kameran. Så du kanske kan rikta telefonens kamera mot skärmen och få japanskan översatt (hjälpligt).

Permalänk
Medlem

CyberLink krav för UHD Blu-ray:
http://www.cyberlink.com/support/faq-content.do?id=19144&isDraft=1

Denna är intressant:
[Display Cable] (Required)
HDMI 2.0a/DisplayPort 1.3 or above version cable without applying any adapters/splitters/repeaters.

Sannolikt orsaken till att det krånglar (bild fungerar ibland, men inga HD ljudspår) när jag kopplar via ett försteg.

Finns också ett verktyg för att testa sin dator:
http://update.cyberlink.com/OEM/Pat...ltraHDBlu-rayAdvisor_1313_BD_CDT170123-01.exe

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0t4l str3:

Iaf så var det inte det jag ville säga egentligen. Tänkte tipsa dig om att google translate-appen i telefonen har realtidsöversättning via kameran. Så du kanske kan rikta telefonens kamera mot skärmen och få japanskan översatt (hjälpligt).

Tack, den tänkte jag inte på att använda. Inte nog med att jag kan avkoda manualen. Jag kan också avkoda de japanska menyerna i PowerDVD på TVn. En pop-up som jag funderade på vad den betydde vet jag nu vad den är Den frågar om jag vill ändra fps automatiskt till filmens FPS. Och det vill jag ju...

Permalänk
Medlem

Trevligt att det fungerar och du lyckas lista ut japanskan, har din receiver/ditt försteg HDCP2.2-stöd/repeater förresten? Vet att HDMI2.0-adaptrarna som konverterar DP1.2 till HDMI2.0/600MHz inte får använda HDCP2.2 trotts att det bör vara samma kretsar som integreras på moderkorten, men blir lite synd om man inte får använda hemmabio-receivers bara för att man kör ut från PC. HDFury finns ju, men är inte billig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nilsman:

Nja, du cyklar kanske lite beroende på vad du menar med 4K;-)

Man behöver definitivt Intel SGX för att spela UHD Blu-ray i 4K. Det finns i dagsläget bara på Kaby Lake (men osäker om alla Kaby Lake har det eller bara vissa) och även på vissa Skylake. Men sedan bör man ha hårdvaro avkodning av HEVC 10b vilket inte fanns på Skylake. Så i teorin kan det fungera med t ex en 6700K och mjukvaro-avkodning av HEVC. På några ställen har jag läst att man behöver minst Kaby Lake i5/i7 + Z270 moderkort för UHD Blu-ray. Och då ska det ju inte fungera med Z170 (som ju är ett Skylake generation moderkort) men det fungerar efter lite krångel som jag beskrivit i tråden. Sannolikt så kommer det att komma lösningar för Nvidia/AMD på sikt. Men just är det nog enklast att hålla sig i närheten av vad som krävs. Mer att läsa om UHD Blu-ray 4K här:
http://www.anandtech.com/show/11069/pioneer-announces-ultra-hd-bluray-supporting-bdrs11j-drives

Netflix 4K har jag beskrivit i en annan tråd och de kräver t ex inte Intel SGX.

Om du menar annan 4K t ex filmad med en mobil så går det att spela upp på det mesta då det inte finns några DRM/kopieringskydd.

Tack för svaret! Det är kul att vara early adopter

När tror du aacs 2.0 kommer att knäckas så att vi slipper drm, SGX osv ? En bluray udh remux hade inte varit fel