Permalänk
Medlem

Uppskatta Uppkopplingshastighet?

Hej SC.

Jag bor i England och har just nu ca 10Mpbs / 0.60Mbps vilket är skit (Betalar för 17Mbps)...
Så nu har dom tydligen fixat så att man kan skaffa fiber i mitt område och dom säger att man kan få "upp till 80Mbps" eftersom att vi bor ca 1 km från den närmsta "hubben".

Så min fråga är om man kan på något sätt uppskatta vad för hastigheter jag egentligen kommer att få om jag skaffar fiber?

Jag vet att det kan bero på kopparkablarna som är tillgängliga i huset, men skulle ändå vilja veta om en uppgradering hade varit en faktisk uppgradering eller inte.
(Antar att det inte är så lätt som att ta min nuvarande hastighet som är ca 60% av vad jag betalar för och tänka att om jag pröjsar för 80Mbps så får jag ca 48Mbps?)

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Det är inte fiber till hemmet... låter som fiber till noden (FTTH/FTTN), här i sverige är det egentligen ingen som tycker att det där är att skaffa fiber. Det vill man ju ha in i huset.

Men dessa britter... så jo: Om dom har bra koll på ledningarna borde det bli där omkring (80), det är rimligt. Det som är bra att du får högre uppströmshastigheter. Har du lite länkar och produktinfo, kanske kan fota utskicket/erbjudandet du fått?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det är inte fiber till hemmet... låter som fiber till noden (FTTH/FTTN), här i sverige är det egentligen ingen som tycker att det där är att skaffa fiber. Det vill man ju ha in i huset.

Men dessa britter... så jo: Om dom har bra koll på ledningarna borde det bli där omkring (80), det är rimligt. Det som är bra att du får högre uppströmshastigheter. Har du lite länkar och produktinfo, kanske kan fota utskicket/erbjudandet du fått?

Hej och tack för svar.

Jo du har nog rätt, det är nog inte FTTP som dom erbjuder...
(Jag hade även fel när jag sa att vi betalar för 17mbps, vi betalar bara för 6mbps tydligen...)

Den enda länken jag kan skicka är den här:
https://www.plus.net/home-broadband/broadband-only/

Men dom säger inte så mycket där. Det står inget om vilken typ av uppkoppling det är eller liknande.
Jag får kanske helt enkelt ta och ringa dom och kolla lite.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vicarate:

Hej och tack för svar.

Jo du har nog rätt, det är nog inte FTTP som dom erbjuder...
(Jag hade även fel när jag sa att vi betalar för 17mbps, vi betalar bara för 6mbps tydligen...)

Den enda länken jag kan skicka är den här:
https://www.plus.net/home-broadband/broadband-only/

Men dom säger inte så mycket där. Det står inget om vilken typ av uppkoppling det är eller liknande.
Jag får kanske helt enkelt ta och ringa dom och kolla lite.

Det står inte uttryckligen vad de använder för teknik men om man läser "allt på sidan" så verkar det som det handlar om vdsl och farten tyder ju också på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det står inte uttryckligen vad de använder för teknik men om man läser "allt på sidan" så verkar det som det handlar om vdsl och farten tyder ju också på det.

För någon som inte är jätte insatt på sånt här, är det (vdsl och farten) en positiv sak?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

VDSL går fortfarande på koppar (telenätet) men tillåter större bandbredd. Har du möjlighet och behöver bandbredden så är det ett solklart val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

VDSL går fortfarande på koppar (telenätet) men tillåter större bandbredd. Har du möjlighet och behöver bandbredden så är det ett solklart val.

Okej, och koppartrådar tillåter sådana hastigheter?
Jag trodde att man behövde dra fiber till huset också, därav min fråga.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicarate:

Okej, och koppartrådar tillåter sådana hastigheter?
Jag trodde att man behövde dra fiber till huset också, därav min fråga.

VDSL klarar höga hastigheter. Jag läste igenom deras "legal"-grejer och där har du någonstans att det blir 76/19 mbits som bäst.
(Vilket är en rimlig siffra vad förbindelsen bör klara)

Det är längst ner, fäll ut legal och scrolla ner: https://www.plus.net/home-broadband/broadband-only/

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicarate:

Okej, och koppartrådar tillåter sådana hastigheter?
Jag trodde att man behövde dra fiber till huset också, därav min fråga.

Jadå, 40+ Mbit är inget ovanligt för VDSL.
Ska du upp i över 100 Mbit blir det däremot tuffare på den tekniken.

Allt hänger på avståndet mellan dig och stationen, ligger du på ~1000m och kopparn i övrigt är OK så kommer du bli nöjd.

Permalänk
Medlem

Det du får är i stort sett samma som Telia kallar Telejack 60 Mbit/s.
I Sverige kan du bara få detta om du nära en telestation.
Så det har samma nackdelar som ADSL, dålig ping och begränsad hastighet jämfört med fiber.

I England har de flyttat ut VDSL2 modemen till korskopplingskåpen och dragit fiber till dem.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Väldigt dyrt dock för den hastigheten man får...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Väldigt dyrt dock för den hastigheten man får...

Skickades från m.sweclockers.com

Nja Telia tar 489 kr/mån för Telejack 60 så 22£ är ju ett bra pris jämfört med det.
Men jämfört med fiber så är det ju dyrt men man slipper ju installations avgiften på 10-20 tusen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Jadå, 40+ Mbit är inget ovanligt för VDSL.
Ska du upp i över 100 Mbit blir det däremot tuffare på den tekniken.

Allt hänger på avståndet mellan dig och stationen, ligger du på ~1000m och kopparn i övrigt är OK så kommer du bli nöjd.

Ja vi ligger ca 1100 meter fr[n stationen, så det lär väl bli bra.

Skrivet av Prelatur:

Det du får är i stort sett samma som Telia kallar Telejack 60 Mbit/s.
I Sverige kan du bara få detta om du nära en telestation.
Så det har samma nackdelar som ADSL, dålig ping och begränsad hastighet jämfört med fiber.

I England har de flyttat ut VDSL2 modemen till korskopplingskåpen och dragit fiber till dem.

Ok, låter ändå som en uppgradering från 10mbps

Skrivet av kaimor:

Väldigt dyrt dock för den hastigheten man får...

Skickades från m.sweclockers.com

Erbjudandet vi fick var ca 220kr i månaden vilket jag tycker är bra

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det du får är i stort sett samma som Telia kallar Telejack 60 Mbit/s.
I Sverige kan du bara få detta om du nära en telestation.
Så det har samma nackdelar som ADSL, dålig ping och begränsad hastighet jämfört med fiber.

I England har de flyttat ut VDSL2 modemen till korskopplingskåpen och dragit fiber till dem.

Du menar C-skåp va... Telia har även gjort en del försök med det här i sverige. Men jag tror att man har lagt ner dessa, då fiber har så mycket mer fördelar.